«Абсолютна краса знищить наш недосконалий світ, а не врятує», - Марися Нікітюк

Еlle.ua спільно з ОМКФ презентує проект "Жінки в українському кінематографі", першою героїнею якого стала режисерка, сценаристка та лауреатка премії ScripTeast в рамках Каннського кінофестивалю - Марися Нікітюк

Лук`ян Галкін: У своїх творах ти багато говориш про провину. Для тебе це важливий дієвий концепт або щось особисте?

Марися Нікітюк: Мені здається, це щось не артикульоване і підсвідоме. Я лише нещодавно дійшла до власного «концепту творчості» — він полягає в пошуку виходу. І в першу чергу я хочу знайти вихід для самої себе, відповісти на свої питання в моїх творах-фільмах. Бо наш світ розбухає від агресії, ненависті, нелюбові, наглості, звички, рутини, смерті за життя, і це все чомусь сприймається за норму. А це підміна понять, знаєш. В моїй повісті «В пошуках елементарної любові» взагалі весь світ загинув, але почався новий: героїня на Позняках народила Новий Великий Вибух в множинних оргазмах. Тобто вихід через тотальне знищення — це більше концепт руйнування, аніж провини. В мене сильно вкорінене катастрофічне мислення — ми всі помрем, супер-нові планетарні вибухи і мегаруйнівні гамма-промені по периметру галактик. А зараз мені хочеться «трохи світла», як у мого улюбленого Чарльза Буковскі — наче і дно, але таке самоіронічне і дуже тепле...

Л.Г. У нього веселеньке таке дно…

М.Н. Смішне і рідне. Зараз я намагаюся зі свого катастрофічного світосприйняття перейти до розуміння радості. Люди добре вміють ненавидіти, добре вміють бути неправими. Чи можна навчити їх радіти, показати, що буває по-іншому? Ну, це забагато на себе брати, але мені хотілося б. Найбільше ж ранить краса, коли красиво, а от ти сам — моральний інвалід чи якийсь гомункулус. (Сміється.) Тоді розумієш, що з тобою щось не те, треба якось жити по-іншому. Не знаю, перевіримо! Коли була маленька, думала: «От напишу щось настільки страшне, що люди здригнуться від огиди до себе»…

Л.Г. Ти це маленькою таке вже думала?

М.Н. Ну років в п’ятнадцять — маленька, я собі так вважаю (в тринадцять вирішила, що стану письменницею). Розумієш, от дивимось ми новини — там один теракт, другий, чиновники вічно щось розкрадають, в Сирії нівечать дітей та мирне населення, виникають нові й нові військові конфлікти з кривавими жертвами. І, знаєш, чомусь ніхто не здригається... То може, хоч від краси здригнуться? Я думаю, що абсолютна краса знищить наш недосконалий світ, а не врятує.

Але для того, щоб хоча б наблизитися до «абсолютної краси», треба змінити себе, суттєво вирости, бо я також знаходжуся у парадигмі цих вічних страждань, постсовка, «православ’я» і «жизнь — боль»…

Л.Г. Ти колись казала, що тебе надихає Достоєвський. Але ж у нього самі страждання, і страждання як вихід до нових, якісно кращих страждань, і поламані люди…

М.Н. Ти правильно кажеш — до якісно кращих страждань. Я тобі так скажу: Достоєвський надихає мене одним-єдиним романом — «Брати Карамазови». Між його першим романом «Бідні люди» та останнім «Брати Карамазови» лежить ціла прірва! «Бідні люди» — взагалі суцільне ниття. «Карамазови» — насичена форма, екстракт всього, що він пережив, і при цьому там є якась іронія над церквою, над релігійними людьми, іронія над самими стражданнями.

А про поламаних людей краще написано у мого улюбленого Буковскі, опукліше, об’ємніше. Я вважаю, що сльози крізь сміх більше передають всю непевність і неоднозначність буття. У «Поштамті» Буковскі герой зустрічає жінку, яку кохав в молоді роки, а тепер він старий, і вона стара. Вони згадують свою юність, причини, через які розійшлися, а потім займаються сексом. І от лежать такі некрасиві старі люди, фактично в кінці свого життєвого шляху, а вона йому каже: «Мені здається, нас з тобою на***ли». Деталь, а вирубає, «як бетон». Мені дуже хочеться саме так прожити життя, щоб на кожному етапі, коли є пауза, я могла зупинитися і сказати собі: «Хух. Все добре. Не на***ли!»

Це дуже важливо, розумієш?

Просто ми всі наче йдемо у якусь прірву, і якось бадьоро йдемо, та ще й розповідаємо, що так і треба. А так не треба.

Л.Г. «Коли Падають Дерева» про прірву чи вже про «не треба»?

М.Н. (Замислюється, потім, після паузи) «Коли Падають Дерева» з самого початку був про «не треба». Це трохи інфантильний протест проти запрограмованості дорослого життя на смуток і рутину, такий собі дитячий крик. Власне, його голосом є маленька дівчинка, 5-річна героїня фільму Вітка. Актриса, яка грає Вітку, — Соня Халаімова (якій на момент зйомок було 4 роки!) просто приголомшлива! Я таких дорослих дітей ніколи не бачила. Її рівень самоусвідомлення, присутності, краси, чистоти і швидкості реакцій захмарний. В неї не можна не закохатися, вона з мене, щоправда, «вірьовки вила». Даєш команди, про щось говориш із групою, а по тобі лазить дитина і каже: «Дай рацію!» Власне, рівень її свободи як індивіда — це те, про що я і хотіла розказати в «Коли Падають Дерева», що саме такої простоти, відвертості, вітальності й варто прагнути в житті. А все інше — дрібниці.

Соня — унікальна душа. Тримала по шість дублів різних емоцій, свіжих! Неймовірне поєднання безпосередності, незакомплексованості та самоусвідомленості. Якось за сценарієм треба було, щоб Соня видиралася в істериці, а вона вже запрацювалася, зрозуміла, що то кіно, тьотя-акторка скоро повернеться, і насправді ніякої трагедії не відбувається. І от не виходить їй ввійти в роль. Тож ми з її мамою-акторкою вирішили обманути її, ніби її кішка не просто «поїхала до когось у гості», а насправді померла. У Соні стався величезний викид емоцій, але, попри істерику, вона тримала роль і казала правильний текст. Відзняли — за дві хвилини дитина заспокоїлася, переключилася, пішла з телефоном гратися.

Я почувала себе винною за цю маніпуляцію, та й не тільки за цю. А заговорили з нею якось уже після зйомок: «Пам’ятаєш за котика?» «Так, — каже, — ви ж мені сказали, що він помер, коли в мене плакати не виходило». І пішла собі. Як можна все це розуміти в 4 роки? Для мене це загадка. Загадкова моя Соня.

Л.Г. У тебе не назви, а поезія: «Мандрагора», «Бібліотеки ненаписаних книжок», «Здохни. Історія кохання»… Звідки вони беруться?

М.Н. Не знаю, самі якось народжуються, адже так і має бути. Іноді одразу знаю, як має називатися твір, іноді ні. Мені дуже подобалася назва кіносценарію і повісті «Свині», і вона народилася відразу. (Сміється.) А от «У пошуках елементарної любові» довго не народжувалася, хоча наче б проситься — там про елементарну фізику і фізиків. «Мис Доброї Надії» одразу була, «Коли Падають Дерева»… взагалі не пам’ятаю, як придумала. Пам’ятаю лише, що вкладала у цю назву.

Л.Г. То що ж?

М.Н. Дерева падають, коли лютує стихія, вітри, урагани, коли зносить, коли руйнуються світи. Власне кажучи, увесь фільм — отакий період, коли падають дерева. Період психологічних катаклізмів, змін або неспроможності на зміни.

Л.Г. Маю ще таке запитання: чи ти стикалася із шовінізмом, гендерною дискримінацією абощо?

М.Н. Ти знаєш, у професійному плані не стикалася, або стикалася і не помітила, що це було воно. (Сміється.) Я сприймаю людей якось у цілому, частіше ділю їх не на гендери, а на емоції, які вони викликають в мені. А якщо хтось більше уваги приділяє первинним статевим ознакам, аніж інтелекту і якостям особистості, то я, мабуть, пропускаю його повз себе. Не цікавить мене такий чорно-білий світ, затиснений між двома стереотипами.

В особистому житті неочікувано зіткнулася з цим, це було раз у житті. Той випадок, коли коханий чоловік намагався мене принижувати, гнобити і схиляти до стереотипної жіночої ролі. У наших стосунках було багато таких банальних сутичок, які викликали в мене щось на кшталт короткого замикання. Я дуже любила того чоловіка, але довелося через колосальний біль вийти з тієї моделі стосунків, бо так жити не можна. Я за радість і любов, а не за вічне страждання.

Л.Г. В якомусь інтерв’ю читав, що ти мріяла зняти треш-комікс у дусі Тарантіно. Досі хочеш?

М.Н. Влітку 2013-го я розказувала кільком продюсерам ідею того треш-коміксу. Є така теорія про «чорних запорожців» — спецзагін, що під час «визвольних змагань» 1917–18-х рр. і махновцям задав перцю, і петлюрівцям, і УНРівцям, і росіянам, і німцям. Майже визволили усю Україну, а потім їх якось політичною волею і інтригами розпустили. Згодом прийшов Муравйов і втопив Україну в крові. От і з’явилася ідея героїзувати їх у форматі коміксу з чорним гумором і морем крові.

Була ідея зробити фінал в дусі альтернативної історії, щоб цей спецзагін навіть підірвав Леніна в кінці. Знаєш, трохи переписати історію — по-хорошому, на нашу користь. Тарантіно вбив же Гітлера у «Безславних виродках» — чого б мені не прикінчити Леніна?

Редакція висловлює подяку кафе "КорицА" за допомогу в організації зйомки.


Реклама

Популярні матеріали

Шукайте свіжий випуск ELLE Decoration


10 трендових манікюрів для коротких нігтів на весну 2024 року...


Стилістка Марина Мартинів запустила платформу FÉMATCH для пошуку...


Читайте також
Популярні матеріали