Рівно рік тому, коли більшість із нас поспіхом покидали свої домівки з тривожною валізою, ми навіть не здогадувалися, що одним із гучних рупорів війни може стати і мода. Сьогодні ми озираємося на цей безкінечний рік і бачимо, що «музи не мовчали» жодного дня.
Інститут кольору Pantone назвав барви українського стяга «блакитним свободи» та «енергійним жовтим»
#Stand with Ukraine: підтримка світу
Уже на початку березня команда Ukrainian Fashion Week звернулася до представників модної індустрії — «всіх партнерських спільнот, національних та міжнародних» — та закликала допомогти Україні у війні. UFW запропонували шість способів такої допомоги: припинення будь-якої співпраці з РФ, вихід із російського ринку; інформаційна підтримка України; збір коштів для України; надання своїх продуктів чи послуг Україні; винайм українців; проведення внутрішніх кампаній. І наш крик про допомогу було почуто.
Один за одним світові бренди у своїх робочих акаунтах, з особистих сторінок дизайнерів та з модних подіумів почали висловлювати свою солідарність з Україною. Першим був Giorgio Armani, який свій показ на Тижні моди в Мілані провів у повній тиші «як прояв поваги до мирних людей, яких охопила трагедія в Україні». За ним — Ізабель Маран, яка під час показу свого бренду підсвітила подіум синьо-жовтими кольорами, та Демна Гвасалія, який розпочав шоу Balenciaga із вірша українського поета Олександра Олеся «Живи, Україно, живи для краси» та підготував для кожного гостя символічний подарунок — футболку в кольорах українського стягу. Після того, як Pantone оголосив новими кольорами року синій та жовтий, відповідних поєднань на подіумах та у стрітстайл хроніках з кожним днем ставало більше. За кількістю жовто-блакитних образів рекордсменкою сміливо можна назвати інфлюенсерку Леонні Ханне, хлопець якої родом із України.
За співчуттями пішли і рішучі дії. Chanel, Cuccia, Prada, Yves Saint Laurent, Balmain, Acne Studios, Nanushka, Ganni, Hermes, Calvin Klein, H&M Group, Inditex та сотні інших модних брендів призупинили свою діяльність або й зовсім вийшли з російського ринку, а також оголосили про перерахування мільйонних коштів на допомогу постраждалим від війни українцям.
Українські дизайнери під час війни
Під звуки сирен і вибухів українські дизайнери зачинили свої шоуруми, але не припинили діяльності. Хтось роздав частину своїх запасів зі складу на потреби вимушених переселенців і волонтерів, хтось пішов волонтерити сам, а хтось швидко переформатував виробництво під пошив термобілизни чи взуття для військових. Зовсім скоро почали з’являтися і перші колекції, створені в умовах повномасштабної війни. Аби підтримати дизайнерів і зберегти сезон SS 23, який опинився під загрозою, було вирішено зробити 51-сезон Ukrainian Fashion Week міжнародним. Ініціативу Support Ukrainian Fashion від UFW підтримали 9 тижнів моди, які представили колекції 43 дизайнерів з України в межах показів та в digital-форматах.
У грудні UFW анонсував другий міжнародний сезон, а вже 21 лютого українські бренди KSENIASCHNAIDER, PASKAL і FROLOV представили колекції FW 23-24 на London Fashion Week. У фіналі дизайнери Ксенія Шнайдер, Джулі Паскаль та Іван Фролов вийшли, об’єднані українським прапором із логотипом UNITED24. UNITED24 — це офіційна фандрайзингова платформа, мета якої — об’єднати людей у всьому світі у прагненні підтримати Україну.
До речі, це не вперше, коли українські дизайнери використовують світові подіуми, аби нагадати про ті жахи, які сьогодні переживає їхня батьківщина. Після показу Litkovska в рамках Kornit Fashion Week London 2022 Ліля Літковська вийшла на подіум із плакатом із написом: «Help Mariupol, Azovstal. Now». Момент видався вкрай емоційним: ані дизайнерка, ані гості не могли стримувати сліз. Саме в цей день десять автобусів із українськими військовими виїхали із заводу «Азовсталь».
Позиція замість позиціонування
Сьогодні більшість українських брендів продовжують працювати в умовах, далеких від сприятливих для творчості. Часто без світла, води і опалення, під вибухи і обстріли. Але парадокс: модна індустрія не тільки не зупинилася, а й переродилася й вийшла на абсолютно новий рівень. Один за одним з`являлися нові бренди і навіть відкривалися шоуруми.
Більшість дизайнерів визнають, що по-справжньому зрозуміли цінність позначки «made in Ukraine» тільки зараз. Саме тому така величезна кількість колекцій, капсул, колаборацій, в яких бренди звертаються до традицій і пам’яток, чітко артикулюють свою громадянську позицію та віддають кошти з продажів на підтримку армії та потерпілим від війни. Колекції, створені за цей рік, уже увійшли в історію, а частина речей, як то браслети «Азовсталь» від UNITED24 і SOVA, стали талісманами і символами епохи. Сьогодні, коли з нашого життя зникли напів тони, стало очевидно: мода ніколи не була поза політикою, поза справедливістю і поза совістю.
А українські дизайнери, які стали гучним міжнародним рупором, показали, що всі ми сьогодні — єдиний бренд «Україна», якому аплодує весь світ.
Знакові речі, створені українськими модними брендами за цей рік