Сад тисячі голосів: чому варто відвідати Бієнале молодого мистецтва у Харкові

Потужний арт-проект, який стартував 17 вересня, об’єднав роботи 45 молодих українських художників на 16 локаціях міста

Навіщо ми їдемо до іншого міста, якщо поїздка не пов’язана з роботою чи іншими практичними потребами? Що ми хочемо побачити, відчути там? Напевно, унікальну атмосферу, що проявляється в людях, вулицях і площах, кав’ярнях і ресторанах, та, звичайно, — на культурних майданчиках. Деякі міста роблять принципову ставку на розвиток локальної культури саме для того, щоб посилювати зацікавленість самих містян, туристів з інших міст країни та іноземців.

Наприклад, є Венеція — місто з великим минулим, відображеним у неповторному ландшафті, але цього сезону більшість туристів їдуть туди на славетну Венеційську бієнале — міжнародний фестиваль сучасного мистецтва. Завдяки цій події сама Венеція відкривається для відвідувачів по-новому, крізь призму численних палаццо, в яких представлені неочікувані, провокативні, пронизливі арт-об’єкти.

Фото: Андрій Яригін

На мапі України теж є таке місто — Харків, де щойно відкрилася Бієнале молодого мистецтва з темою «Здається, я заходжу в наш сад». Так її тлумачать куратори: «Коли картина світу остаточно ламається, а дія здається неможливою, ми все ще здатні налагодити стан речей — дбати про сад». Давня метафора саду використана для доведення простої думки: мистецтво може виявитися прихистком для кожного у складні, буремні часи.

Фото: Андрій Яригін

«Харків ще не приймав мистецьких проектів такого масштабу і багато в чому виявився не готовим. Але нам вдалося долучити до проекту понад 60 культурних, соціальних, наукових,  бізнесових інституцій і донорських організацій та кілька десятків фантастичних людей», — зазначають в  оргкомітеті.

Сьогодні можна констатувати, що вийшов проект, напрочуд цікаво вписаний в місто. Експозиція була свідомо розірвана між кількома локаціями, а глядач отримував можливість самостійно обирати маршрут між ними. Чи то архітектурний комплекс навколо «найбільшого в Європі» Майдану Свободи (чарівно-декадентний напівзруйнований поверх готелю «Харків», конструктивістський Держпром та сучасний «ЄрміловЦентр» в корпусі Національного університету), чи то музейно-галерейний квартал, чи то острівки справжнього садівництва (Обсерваторія і Ботанічний сад) — усюди зібрані «дивовижні рослини» мистецьких проектів.

Фото: Андрій Яригін

Їхня велика кількість дозволяє зрозуміти ті теми, до яких звертаються молоді українські художники: мир і війна, особистий досвід пошуку прихистку, втеча від реальності і складність ідентифікації тут і зараз в Україні, екологічні проблеми і спроможність залишатися собою в умовах постійних змін. Але, перш за все, налаштованість на «культивування» загального простору — для вільного існування, комунікації, самовираження, розуміння іншого і більш чіткого розуміння себе.

Фото: Віктор Височин

Художниця Тереза Барабаш зі Львова каже: «Я зголосилася взяти участь у цьому проекті саме тому, що дуже люблю Харків»​. А харків'янин Віталій Кохан, навпаки, критикує забудову рідного міста за допомогою свого проекту в Ботанічному саду. Так виходить, що Бієнале дозволило художницям і художникам з усієї України зійтися на виставковій агорі та висловитися в формі своїх проектів, під трепетною і вдумливою ​​модерацією кураторської групи. А глядачі, прогулюючись центром Харкова, можуть заходити в простори виставок і вступати в полілог з митцями.

Фото: Андрій Яригін

Марія, інженер кафедри астрономії та космічної інформатики ХНУ, так коментує проект «Гості» художника Андрія Хіра: «Сад у нашій обсерваторії — приватна ініціатива завгоспа, яка займається ландшафтним дизайном і дуже переживає за нього. А проект «Гості» — про те, що людям характерно міфологізувати та оживляти неживі об'єкти, і астрономи з цим дуже часто зіштовхуються, розвінчуючи міфи людей».

Фото: Віктор Височин

Представниця юридичного партнеру Бієнале Тетяна Гавриш говорить від імені підприємців міста, що відкрили для себе світ сучасного українського мистецтва: «Ми в цьому проекті тому, що Харків — це місто, що шукає власну ідентичність. Воно дуже розгублене і важке на підйом. Сподіваюся, Бієнале буде ін’єкцією для старіючого організму, що змінить синтез білків в цьому місті, погляд на життя. Ця ідея спонукала бізнес до руху, бо він починає вірити у те, що може щось змінювати».

Фото: Віктор Височин

Окреме місце в Бієнале займає виставка дитячого мистецтва, розташована у просторі Худпромлофту. ЇЇ куратор Микола Коломієць наполягає на вагомості голосу дітей, що прагнуть до самовираження через мистецтво, де нічим не поступаються дорослим: «У цьому умоглядному саду є дерева, на яких ростуть деякі умоглядні плоди. І уявити собі, куди буде прогресувати цей сад, які плоди там можливі — у цьому мета виставки. Діти — це те, що дасть плоди і атмосферу нам, адже ми будемо жити в їхньому світі».

Фото: Віктор Височин

Отже, в Харкові до 31 жовтня відкритий для відвідування сад тисячі голосів — голосів художників і кураторів, дорослих і дітей, бізнес-спільноти і вчених, а також просто поціновувачів мистецтва. Усі вони об’єднуються у спільному звучанні, що обов’язково перетворить місто на одну з потужних культурних столиць України та Європи.

 

* Проект Бієнале молодого мистецтва реалізовано за підтримки Міністерства культури, молоді та спорту та  Українським культурним фондом


Реклама

Популярні матеріали

Ukrainian Gastro Show 2025, або Як розвивається кулінарний код...


Особливі місця Києва за версією редакторок ELLE.UA


7 найочікуваніших серіалів червня


Читайте також
Популярні матеріали