Українська освітня платформа Modeisme 19 червня розпочинає унікальний курс з історії моди. Його лекторами стане український дует — Олексій Краєвський, експерт у світі моди й краси, уже знайомий студентам платформи за курсом «50 головних імен у моді», і Галина Кокоріна, відома мистецтвознавиця й історикиня моди. Програма присвячена вивченню моди як історико-культурного феномену, адже саме поняття «мода» набагато глибше, ніж історія костюма, хоча нерідко вони розглядаються як єдине ціле.
Олексій і Галина розкажуть про те, що знають найкраще, — про поворотні моменти в історії моди: від появи New Look до трагічної долі Александра Макквіна, про зародження Haute couture і про те, чому в наші дні всі носять кросівки. Лектори будуть говорити про моду як відображення часу, майстерно вписуючи її в культурний та історичний контекст, прокладаючи шлях до сучасності.
Формат бінарної лекції обраний невипадково: діалог-дискусія між двома різними, але водночас досвідченими фахівцями й практиками допоможе ще детальніше розглянути еволюцію моди з кінця ХІХ — початку XX століття й до 2000-х років. Автори курсу розберуть і нададуть глибокий аналіз того, як мода відображалася в мистецтві й публічних дискусіях того часу, а також як одяг став знаком нової моралі, етикету і стандартів краси.
Курс із 7 лекцій від освітнього проєкту Modeisme познайомить своїх слухачів з усіма основними гравцями модної індустрії, допоможе зрозуміти звʼязок між подіями в розвитку суспільства й модою.
Цей курс лекцій буде представлений студентам у форматі, який дасть можливість ефективно засвоїти навчальний матеріал й отримувати розгорнутий зворотний звʼязок від лекторів, чого часто не вистачає багатьом онлайн-проєктам.
«Мода — це не тільки правильне поєднання одягу й аксесуарів, а й історія про цінності, звичаї та економіку свого часу. В історії моди відображаються політичні події й наукові винаходи. На неї впливають релігія, живопис і танець. А ще одяг — дзеркало культури: важко уявити 60-ті без мініспідниць. Ми багато працювали перед тим, як представити цей курс. У ньому висвітлюється історія моди і детально представлена аналітика основних модних подій кожної декади кінця ХІХ — початку XX століття і до 2000-х. Наші лектори — великі знавці й дослідники моди Олексій Краєвський і Галина Кокоріна. У форматі діалогу лектори розкажуть про поворотні події в історії моди й пояснять, як вони вплинули на те, що ми бачимо в індустрії сьогодні», — розповідає персональна стилістка, співзасновниця освітнього онлайн-проєкту Modeisme Маргарита Мурадова.
Олексій Краєвський
Експерт у світі моди й парфумерії, дослідник історичних коштовностей, лектор. Менеджер концерну LVMH в Україні. Автор статей і тез, присвячених державним й особистим коштовностям європейських монархів. Художник-технолог за освітою, Олексій понад 20 років працює з парфумерними й косметичними брендами. З 1999-го до 2009 року: Gucci, Rochas, L`Oreal, Cofinluxe, Pupa. З 2009-го до 2021-го: Givenchy, Fendi, Guerlain
Що відбувається у моді сьогодні? Як бути новатором у моді в наші дні?
Як бачимо, мода сьогодні розвивається у тих напрямах, що й у попередні роки. Балом заправляють бренди, й найбільш продаваними залишаються ті ж, що й 10-20-50 і більше років тому. Їх «омолоджує» нова кров у вигляді молодих випускників престижних артколеджів. І на прикладі Демни Гвасалія — випускника антверпенської Королівської академії образотворчих мистецтв — ми можемо побачити: те, що дозволило бренду Balenciaga злетіти в топ продажів, до імені великого Крістобаля не має жодного стосунку. Але в кутюрних колекціях виразно проявляється те, що я назвав би «виправданням» перед тінню засновника модного будинку, — прямі (й не дуже) запозичення з колекцій 40-50-60-х років.
Загальна тенденція останніх двох-трьох десятиліть, і не лише в моді, — це, як на мене, «зірки на годину». Серед молодих дизайнерів є неймовірно талановиті, але без належної підтримки, матеріальної насамперед, вони швидко зникають з поля зору. І залишаються ті самі два-три десятки брендів, які звучали багато років тому. Або з’являються поп-реп-рок-«ікони» чи спортивні зірки, які самі або за допомогою маловідомих дизайнерів створюють колекції, прикраси, аромати…
Мода, як і низка інших галузей, продовжує експлуатувати тему екологічності матеріалів. Це стосується і провідних ювелірних і парфумерно-косметичних брендів. Частина публіки та деякі дизайнери підтримують це, а хтось, навпаки, влаштовує провокації з головами та шкурами тварин. Епатажність, як і раніше, один з атрибутів привернення уваги, участь суперзірок, як і раніше, вітається.
Тема новаторства в моді, як на мене, найкраще може проявитися у використанні нових технологій, нових матеріалів. Створити у костюмі щось революційне без цього практично неможливо. За всю свою історію людське тіло не змінило стандартний «суповий набір» — голова, пара рук та пара ніг. Змінювалися силуети, декор, матеріали. Так і сьогодні — прогрес може подарувати дизайнерам нові матеріали. Завдяки їм і виявиться новаторство.
Галина Кокоріна
Мистецтвознавиця, викладачка історії моди й колекціонерка. Галузь її наукових інтересів повʼязана з теорією та практикою відтворення історичного костюма, українського костюма й історією української моди XX століття. Працювала в Будинку моделей «Хрещатик», Київському національному університеті театру, кіно та телебачення імені І. Карпенка-Карого. Нині — доцентка Київського національного університету технологій та дизайну. Кураторка численних виставок історичного й сучасного костюмів, авторка монографії та статей з історії моди
Яке сьогодні головне завдання для історика моди?
На мій погляд, один із найактуальніших напрямів в історії моди сьогодні — вивчення регіональних систем моди. Йдеться про особливості історії, стратегій виробництва та споживання модних продуктів у різних країнах світу. Ми розуміємо, що у минулому існували певні центри генерації нових тенденцій у моді: Париж, Мілан, Лондон… Вони зберігають своє значення й сьогодні. Але одяг змінювали («раніше, ніж він зношується») в усьому світі, і це залежало від багатьох факторів: природа, ментальність, естетичні уподобання. В Україні мода змінювалася за своїми особливими правилами, залишаючись частиною європейської моди. Зрозуміти ці правила та внести історію регіональної моди в контекст загальної історії моди, культури, мистецтва — найцікавіше і найважливіше завдання для сучасного історика моди.