«Вони були поетами культури». Внесок київських неокласиків у розвиток української літератури модернізму

Письменники, які протистояли радянській дійсності

Групи неокласиків офіційно не існувало, програм і статутів вони не випускали, однак їхній вплив на українську культуру ХХ століття був грандіозним, а відбиток, який вони залишили в українській літературі модернізму, — значущим. На противагу соцреалізму, який вважався єдиним прийнятним варіантом письменницької діяльності, неокласики стверджували у своїй поезії вічне й неминуще, духовні й художні цінності, освячені авторитетом античності та класичних епох новоєвропейської культури. Це було протистояння радянській дійсності та сприяння інтелектуальності в українській літературі. Як письменники розпочинали діяльність та яка доля їх спіткала, дізнайтеся з матеріалу. 

Максим Рильський, Микола Зеров і Павло Филипович

Київських неокласиків — Максима Рильського, Павла Филиповича, Михайла Драй-Хмару, Освальда Бургардта (Юрія Клена) та Миколу Зерова — традиційно називають «п’ятірним гроном». Таку метафору вперше вжив Михайло Драй-Хмара в сонеті «Лебеді» у 1928 році.

«О, ґроно п’ятірне нездоланих співців!

Крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів,

що розбиває лід одчаю і зневіри.

Дерзайте, лебеді: з неволі, з небуття

веде вас у світи ясне сузір’я Ліри,

де пінить океан кипучого життя».

Михайло Драй-Хмара. «Лебеді»

Проте неокласицистичне коло формувалося раніше, ще у 1918 році — тоді літератори почали гуртуватися навколо журналу «Книгар», головним редактором якого був Микола Зеров. 

Цей етап тривав недовго, адже потім неокласики розгортали активну діяльність у Баришівці. Освальд Бургардт і Микола Зеров почали викладати в школі, а до них час від часу приїздив Павло Филипович.

«Це якраз у Баришівці утвердилася традиція "гутенберження". У ситуації тотального дефіциту паперу, занепаду видавництв автори красивим, виробленим ще в класичних гімназіях почерком переписували вірші у власноруч виготовлені зошити — і дарували рукописні шедеври один одному», — розповідає Віра Агеєва в матеріалі «Київські неокласики: як у Баришівці творили проєвропейську культуру».

Освальд Бургардт

У 1923 році трійця письменників остаточно переїхала до Києва, а до них приєдналися Михайло Драй-Хмара та Максим Рильський. Неокласики трималися осторонь політичної злоби дня, проте приєднувалися до формування літературного процесу: читали оригінальні та перекладні поезії, проводили лекції та навчали молодь. Наприклад, Максим Рильський перекладав Адама Міцкевича, а Микола Зеров — Вергілія та Овідія. Поети найчастіше писали пейзажну та інтимну лірику, проте і їх торкнувся ідеологічний тиск.

«Кінець! Мечем дамокловим нависла

Сувора резолюція ЦК.

Дарма що він, у піджаку старому,

Пив скромний чай, приходячи додому,

І жив працьовником з юнацьких літ, —

Он муза аж здригнулась, як почула,

Що ті переклади з Гомера і Катулла

Відродять капіталістичний світ».

Павло Филипович. «Епітафія неокласикові»

Неокласики брали участь у літературній дискусії 1925-1928 років — вони підтримали погляди Миколи Хвильового, коли письменник активно виступав за орієнтацію на європейське мистецтво. Свій погляд окремо висловив і Микола Зеров у збірці «До джерел». На його думку, українська література мала засвоювати досвід всесвітнього письменства, долати провінційність вітчизняного письменства та бути вибагливою до мистецтва. 

Михайло Драй-Хмара

«П’ятірне гроно» припинило своє існування після початку радянських репресій. У 1931 році Максима Рильського заарештували на 5 місяців, пізніше Освальд Бургардт виїхав до Німеччини на лікування і не повернувся. У 1935 році були заарештовані Микола Зеров, Павло Филипович та Михайло Драй-Хмара — їх звинуватили в шпигунстві на користь чужоземної держави, спробі вчинити терористичні замахи на представників партії та приналежності до таємної контрреволюційної організації. 

Миколу Зерова розстріляли в 1937 році. 

Павло Филипович помер того ж року на Соловках. 

Михайло Драй-Хмара помер у концтаборі на Колимі у 1939 році. 

Максим Рильський

Український літературознавець Дмитро Наливайко писав про київських неокласиків так:

«Вони були поетами культури — не в розумінні її співців чи апологетів, а в тому, що культура є джерелом, ґрунтом і матеріалом їхньої творчості, що їхня творчість належить до цієї специфічної сфери, котра, будучи витвором людського духу, розміщається "над природою". Це той тип мистецтва і митців, які під жодним оглядом не влаштовували радянських ідеологів та критиків, і вони послідовно піддавали їх остракізмові».

Хоч основна група неокласиків розпалася, неокласицизм не зник. Інші письменники продовжували розвивати стильовий напрям протягом наступних десятиліть.


Реклама

Популярні матеріали

Яке взуття обирають на зиму модниці: 28 найстильніших варіантів...


Осінній вікенд у Львові: гід найкращими локаціями 


DOROFEEVA, Jerry Heil, Klavdia Petrivna: оголошені номінанти...


Читайте також
Популярні матеріали