Як створювався мюзикл «Ти [Романтика]» про митців Розстріляного відродження

Відтепер зʼявилася і кіноверсія спектаклю

Мюзикл МУР «Ти [Романтика]» — це історія про мешканців харківського будинку «Слово». Як жили Лесь Курбас, Остап Вишня, Володимир Сосюра, Михайль Семенко, Микола Хвильовий — та чому їхнє покоління називають «розстріляним відродженням»?

З театральною постановкою про українську інтелігенцію 1930-х років команда МУР гастролювала впродовж 2024 року, а нещодавно вирішила випустити кіноверсію мюзиклу. 

Це вистава, сповнена деталей про нищівну радянську добу та унікальність мешканців «Слова». Про особливості створення мюзиклу розповідають художниця з костюмів Леся Патока та хореографка постановки Інна Матюшина.

«Ти [Романтика]» — це фантазія, що ставить глядачам запитання: який вигляд мала б українська творча інтелігенція, якби не система СРСР? У симбіозі контемпорарі, модерну, танго та бачати танцівники створюють основу постановки, а актори — втілюють митців. 

У хореографки Інни Матюшиної було всього 20 днів, щоб поставити свій дебютний мюзикл. Довелося узгоджувати графік з танцівниками та акторами, неодноразово змінювати постановки, щоб відповідати творчому задуму команди, а також підлаштовуватися під музику, аранжування якої відрізнялося від оригінального альбому «Ти [Романтика]».

«Ми хотіли, щоб кожна сцена формувала образи та підкреслювала характер головних героїв», — каже Інна Матюшина.

Костюми для вистави Леся Патока розробляла впродовж чотирьох місяців: спочатку узгоджувала бачення з командою МУР, потім — створювала їх для акторів і танцівників.

«Як на мене, 60% всієї роботи — це придумати концепцію, відмалювати ескізи та затвердити все з командою. 40% — це вже технічні речі», — розповідає Леся Патока.

Упродовж мюзиклу глядачі знайомляться з письменниками та бачать, що з ними зробив СРСР. Проте художниця з костюмів не відштовхувалася від стилю радянської доби, коли створювала костюми.

«Цей період абсолютно сірий і нецікавий…Ми вирішили всю творчу інтелігенцію одягти у світлі кольори, створюючи для них атмосферу old money, якої насправді не існувало в СРСР», — ділиться Леся Патока.

Трагізм постановки поєднаний з позитивними, часом саркастичними сценами — як-от в Остапа Вишні, Леся Курбаса та Михайля Семенка.

«Спектакль можна поділити на дві фази: у першій ми бачимо митців, а в другій стежимо за їхнім життям у радянській системі. Тому друга частина більш драматична, вона тисне на глядача», — каже хореографка.

Костюми для Лесі Патоки — це не просто красива обгортка, а ціла історія. Серед найбільш авангардних персонажів того періоду — Михайль Семенко. Його епатажність підкреслюють туфлі на шпильці та довга рожева шуба з написом «Нова генерація». А в хореографії чітко простежується байдужість письменника до думки інших.

Шуба Михайля Семенка — одна з найбажаніших речей, які виставляли на аукціон під час вистав.

«Перший раз команда продала шубу Семенка за 350 тисяч гривень, але людина відмовилася її брати і просто перерахувала гроші на збір. У іншому місті сталося так само — тільки задонатили вже 250 тисяч гривень», — розповідає Леся Патока.

Пальто, яке художниця створила для Миколи Хвильового, — двоколірне: його молочна частина свідчить про приналежність письменника до творчої інтелігенції, а червона — про перехід на бік більшовиків. Двоїстість митця підкреслює і червона стрічка на білій сорочці.

Спектакль також показує молодого та старого Павла Тичину: спочатку мрійливого «сонячного хлопчика», а потім — людину, яка всіх зрадила та підлаштувалася під правила радянської системи. Тому молодий письменник одягнений у пухнастий светр, що поблискує зі сцени, а старий — має силіконовий червоний напівпрозорий плащ. Схоже простежується і в хореографії: рухи Павла Тичини свідчать, наскільки замкненим він став до усього світу. 

Зовсім інша сцена з Лесем Курбасом — режисером та засновником театру «Березіль».

«Він найкосмічніший з усіх персонажів, і завдяки невеликим жестам ми показували його вищість над іншими», — каже Інна Матюшина.

Водночас особливості радянської системи команда відтворила завдяки образу чекіста Топорова. «Втілення зла» одягли в чорний латекс, шкіряні речі та використали на око повʼязку, як у пірата.

Характер героїв також допомогли розкрити танцівники — відтворили історію, яку чули глядачі. Напередодні премʼєри вони часто мали репетиції окремо від акторів — тому й заміняли пластику головних героїв, щоб ті потім вивчили рухи та розуміли, як побудована їхня сцена, розповідає Інна Матюшина.

Танцівники мали три головні образи. Перший — бежевий костюм, ніби чистий аркуш паперу в мюзиклі. До нього додали червоні рукавички — з їхньою допомогою було добре видно, як усі пари рук передають Миколі Хвильовому револьвер, щоб він застрелився. У період більшовиків танцівники мали червоні костюми — комбінезони в стилі робітничого класу. А третій образ — кітелі зі стрічками, що символізують початок війни. Леся Патока каже, що танцівники стали серцебиттям усього спектаклю.

Реклама

Популярні матеріали

Ukrainian Gastro Show 2025, або Як розвивається кулінарний код...


Замість київського торту: рецепт найсмачнішого тирамісу


Особливі місця Києва за версією редакторок ELLE.UA


Читайте також
Популярні матеріали