Повномасштабна війна росії проти України вплинула на всі сектори бізнесу — не оминула вона і fashion-індустрію. Локальні бренди одягу, взуття та аксесуарів пережили зміни: одні призупинили роботу на невизначений термін, інші почали волонтерити для потреб ЗСУ, а дехто вже планує виходити на міжнародний ринок.
На початку квітня платформа БУДЬ в UA провела опитування серед українських дизайнерів, щоб дізнатися, як наразі функціонує понад 60 брендів із Києва, Харкова, Дніпра та Одеси. Над аналітикою працювали Катерина Дорошевська та Світлана Присяжнюк.
93,2% опитаних зазначили, що успішно вели свій бізнес до початку війни та стабільно отримували прибуток. Після повномасштабного вторгнення росії продовжила працювати майже третина (27,3%) брендів, а декому довелося призупинити роботу або закрити бізнес (28% і 5% відповідно). Проте є і втішні новини — 34% українських дизайнерів уже планують відновити роботу.
«До війни ми були найбільшим регулярним маркетом на сході України, потужним ринком збуту продукції українських брендів. Тисячі відвідувачів ставали клієнтами та купували одяг, взуття й аксесуари від локальних брендів… Останню виставку ми провели на початку лютого й активно готувалися до нового весняного сезону: на стадії підписання перебував контракт про нову локацію для маркетів та розширення команди. Наразі всі плани призупинено. Усі події скасовано. В очікуванні перемоги ми стали координаційним та інформаційним центром, що підтримує малий бізнес. Анонсуємо роботу тих брендів, що відновлюються, проводимо консультації щодо виходу на закордонні ринки, шукаємо дистриб’юторів у ЄС», — розповіла співвласниця БУДЬ в UA Катерина Дорошевська.
Бренди змінили щоденний устрій: 30% від опитаних наразі відшивають одяг для ЗСУ, Тероборони та мирних жителів за власні кошти, 7% — додатково завантажили власне виробництво для потреб армії.
«Шиємо для ТрО та ЗСУ. Спочатку шили постільну та термобілизну, потім футболки, шкарпетки, балаклави, зараз куртки, плащ-намети та наколінники. Оплачуються якісь поодинокі замовлення. Решту дівчата шиють безкоштовно… Продажі зараз ідуть дуже погано — поодинокі й зі знижками», — коментує власниця бренду Dummy Studio Олександра.
Понад 40% українських брендів очікують завершення війни і збираються надалі повноцінно функціонувати, а 20% готуються виходити на міжнародні ринки.
Війна для fashion-бізнесу — це проблеми з логістикою та постачанням тканин, а також скорочення кадрів та зменшення обсягу продажів. Дизайнери зазначають, що попит на їхню продукцію впав, майже половина (43,2%) брендів зіткнулася зі втратою команди, а третина (34,2%) представників бізнесу втратила грошові заощадження.
«Багато співробітників поїхали, й довелося заново збирати команду. У місті не працює транспорт, тож дістатися на роботу велика проблема. Кількість моделей в асортименті бренду стала значно меншою. Але все є в наявності. Виробництво замовлень забирає зараз більше часу — в середньому 5 днів… Постали головні питання: чи є сенс працювати, кому потрібне буде наше взуття? Але коли виклали у Stories, що відновлюємо роботу, — нас підтримали та зробили замовлення», — зазначає власниця харківського бренду взуття JS Юлія.
Instagram: @js_shoes_brand
Війна — це й значні втрати для локальних брендів. 27% опитаних зазначили, що оцінюють свої фактичні втрати до 2 тисяч доларів, 32% вказують на суму до 10 000 доларів.
«Коли це все сталося, ми перебували на beauty-виставці в Харкові. Весь товар разом із обладнанням залишився там. Новий стенд, який замовили та виготовили на початку року, шкіряні ремені (понад 14 ящиків із товаром), декор до стенда... Наразі втрати оцінюємо в понад 50 000 доларів. Доступ до виробництва під Вишгородом заблокований. Навіть не знаємо, у якому стані все там перебуває. Робота призупинена на невизначений термін. Команда роз’їхалась. Зараз ми в очікуванні нашої перемоги!» — розповідає власниця бренду FashionBelt Вікторія.
Недоотриманий прибуток, нереалізовані плани, втрачена продукція, знижений попит на продукцію бренду — це також втрати, яких зазнав майже кожен бренд.
Instagram: @fashionbelt.ua
Приблизно 90% дизайнерів залишаються в Україні. Усі, хто покинув країну, планують повернутися після завершення війни. Понад 95% брендів, які призупинили свій бізнес, хочуть пізніше відновити роботу. Однак 5% не мають можливості цього зробити.
«Я розробила нову весняну та літню колекції, але не встигла їх випустити повністю. Ми втратили час, майже всі замовлення та кошти, які вклали в весняну колекцію, але головне, що ми втратили, — виробництво нашої продукції. Частину готової продукції змогли врятувати, проте через воєнний стан втратили багато наших замовників та партнерів, які не можуть працювати, тому ми перебуваємо в пошуку нової аудиторії. Зараз розглядаємо усі види співпраці та виготовлення будь-якого асортименту... Будемо працювати, адже мій бренд — це моя третя дитина....», — коментує Євгенія, власниця бренду Prinova.
Більшість fashion-підприємців зазначили: якщо й почнуть новий бізнес, то оберуть Україну. Решта (25%) — поширюватимуть свою продукцію за кордоном.