Як професіоналам навчитися говорити про себе: поради з книжки «Фриланс здорової людини»

Щоб досягти бажаного успіху

Які найпоширеніші міфи про фриланс? Журналістка, блогерка і фрилансерка Тетяна Гонченко виокремлює кілька з них: фриланс — це свобода; фриланс — це щось несерйозне, а не робота; фриланс — це справа для інтровертів.

«Насправді це в штаті легше «сховатися»: сісти за ноутбук у віддаленому кутку офісу, стати однією з деталей великого пазла та з 8:00 до 18:00 виконувати свою роботу, стабільно «хворіючи» під час корпоративів.

Фриланс — це постійний самопіар. Ви маєте бути менеджером з продажів себе. Фриланс — це постійна конкуренція: ви щодня змагаєтеся з іншими авторами за замовників. А ще вас постійно вибирають. У штаті вас вибрали один раз — на співбесіді, коли приймали на роботу. На фрилансі — вибирають з кожним наступним текстом, кожним проєктом і кожним новим завданням. Тож доводиться працювати над тим, щоб вибрали саме тебе», пише авторка у власній книзі «Фриланс здорової людини».

У книжці «Фриланс здорової людини», яка вийшла у видавництві Vivat, окрім інших секретів Тетяна ділиться секретом створення особистого бренду. Адже запорука успішної роботи на фрилансі — зробити так, щоб серед інших виконавців замовники обрали саме вас. Що для цього потрібно? Не лише професійні якості, але і вміння розповідати про себе.

Є чимало способів створити особистий бренд: вести соцмережі, постійно вчитися і розповідати про це, створити професійний блог, писати експертні колонки й давати інтерв’ю, співпрацювати з брендами та ЗМІ, які мають ім’я. А ще говорити про себе і подумати про те, як ви виглядаєте в публічній площині.

«Не обов’язково мати десятки й сотні тисяч підписників — але вас повинні знати у вашій ніші. Ваше ім’я має бути перед очима та на слуху в потрібних людей. Воно має асоціюватися з тим, що ви робите. Маєте прокачаний особистий бренд — маєте все: стабільний потік замовників, вищі гонорари, лояльність. До того ж це працює абсолютно в усіх сферах: у фотографії та дизайні, у копірайтингу та журналістиці. Навіть лікарі будують приголомшливу кар’єру, прокачуючи собі ім’я в соцмережах (згадайте ту ж саму гінекологиню Наталію Лелюх або психологиню Світлану Ройз). Словом, уміння говорити й писати про себе в наш час — незамінна навичка, яка знадобиться всім».

Тетяна переконана: людині, яка працює на фрилансі, доведеться говорити про себе.

«Перше, що варто розуміти: створення особистого бренду — також робота. У це варто інвестувати час і сили. Але є один момент: коли в цьому процесі немає драйву, відвертості та бажання, коли ви робите це тільки тому, що «так треба», — таке дуже відчувається. Нещирість відштовхує.

Тож в ідеалі мають зійтися два компоненти: ваше щире бажання демонструвати результати своєї праці й розказувати про себе з умінням робити це добре. Сумніваюся, що фрилансерові є сенс наймати професійних піарників, які допомагали б створити гармонійний та якісний особистий бренд. Тому це варто робити інтуїтивно та щиро. І успіх значною мірою залежить від того, яка ви людина. Бо можна про людське око демонструвати піклування про котиків, донейтити, сіяти публічне добро — але якщо насправді ви неприємна людина, це точно проявиться, навіть не сумнівайтеся.

І так, ця історія не для всіх. Є люди, яким дискомфортно, незручно або просто ліньки писати про себе. Такі виконавці теж можуть пробувати себе у фрилансі й навіть досягати успіхів, але їм буде значно важче й триватиме це довше, аніж у тих, хто все-таки інвестує в самопіар.

Наприклад, саме небажання «прокачувати особистий бренд» було однією з причин, чому піарниця Олександра Колеснікова повернулася у штат. «Одна з важливих причин, чому я не лишилася на фрилансі, — я не хотіла витрачати купу часу на пошуки клієнтів і прокачку особистого бренду. Я розумію, що свою видимість потрібно постійно підтримувати, щоб фігурувати в просторі. Мабуть, якби я обрала для себе цей шлях — ходити на івенти, розповідати про себе, писати колонки, — можна було б зібрати пул клієнтів, які періодично до тебе звертаються. Але я не хочу цим займатися, не хочу бути публічною в соцмережах, на противагу — хочу мати приватне життя», — говорить вона.

Щодо мене: я маю певний «особистий бренд» у соцмережах, але не тому, що робила це цілеспрямовано. Просто мені подобається писати про себе та свою роботу в соцмережах — роблю це ще від часів livejournal, потім з’явився фейсбук, а згодом телеграм. Завдяки цьому відчуваю всі переваги прокачаного нетворкінгу: від допомоги в пошуку замовників і героїв для текстів та аж до сприяння в побутових проблемах, особливо під час війни».

Важливо подумати про те, як саме ви себе називаєте в публічному просторі.

«Якось я навчалася на одній менторській програмі. Організатори попросили написати кілька абзаців про свою професійну діяльність для сайту. Я розгубилася: здалося, що на цій програмі мене оточують успішні та круті жінки. У когось бізнес, хтось топменеджерка, хтось навчався або стажувався за кордоном, керував командами та працював на відомі компанії. А я шо? Ну а я тексти пишу.

Своїм сумом я поділилася з подругою, а вона різко мене осмикнула: «Яке "тексти пишу"? Ти "фахівчиня з текстового маркетингу" або "спеціалістка з контенту для бізнесу". Ти пишеш для топових ЗМІ та компаній — оговтайся».

Як приклад, Тетяна Гонченко наводить чернетку самоопису і фінальний результат.

«Чернетка:

Тетяна Гонченко, райтерка-фрилансерка. Працювала редакторкою новинного сайту Запоріжжя, редакторкою блогу Yakaboo та редакторкою відділу у «The Бабель». Останні п’ять років працює на фрилансі, пише тексти для ЗМІ та компаній.

Фінальний результат:

Тетяна Гонченко, фахівчиня з контенту для бізнесу з 15-річним досвідом роботи в журналістиці. Пише для AIN.UA, «ЛІГА.net», «УП-життя», «Економічної правди», Hromadske, Vector, Evo.business, Retailers.ua. Створювала нативну рекламу для Kyivstar, Unit.City, PrivatBank, Binotel, Procter & Gamble, «Фармак», MINI Cooper, «Алло», robota.ua, «Нової пошти» та інших брендів. Амбасадорка фрилансу — ставиться до цієї форми роботи як до власного бізнесу та пропагує її. Нині пише книжку про фриланс, яка вийде у видавництві Vivat. Авторка одного з найпопулярніших українських телеграм-каналів про книжки «Непозбувний книгочитун» і телеграм-каналу про фриланс «Завтра здам текст 100%». І те і те — правда. Але порівняйте ефект. У фрилансі важливо розуміти, хто ти на ринку, вміти підкреслити сильні сторони й подати себе. Скромність лише в мінус. Навички й досвід треба підкреслювати, інакше ніхто тебе не помітить».

Тетяна пропонує кілька лайфхаків, як себе презентувати:

  1. Якщо є досвід роботи у сфері принаймні понад п`ять років — зазначайте це.
  2. Якщо хоч у якийсь спосіб співпрацювали з відомими брендами або компаніями — обов’язково зверніть увагу на це. Навіть якщо просто створювали частинку проєкту в складі команди. Назви відомих брендів автоматично додають ваги.
  3. Замість професії можна назвати себе «експерт(-ка) з…», «фахівець(-чиня) з…», «спеціаліст(-ка) у галузі…» тощо. Суть та сама, але звучить крутіше.
  4. Якщо маєте якесь одне круте конкретне досягнення, зауважте його: «Наростила аудиторію сайту вдвічі», «Створила стратегію розвитку бренду з нуля» тощо.
  5. Якщо спеціалізуєтеся на певній ніші — зазначте це: «Створюю тексти для великих компаній», «Спеціалізуюся на розслідуваннях у сфері корупції».
  6. Маєте якісь авторські проєкти — не забудьте це підкреслити, навіть якщо вони ще маленькі й скромні (подкастик на 10 слухачів, блог на 100 підписників). Власний проєкт — це вже круто. Кількість слухачів і підписників вказувати не обов’язково.
  7. Підкреслюйте досягнення й пишіть про те, що вмієте і що робили, а не просто перелічуйте посади та місця роботи, адже це нудно й не демонструє вашої експертності.

На думку Тетяни, важливо не лише вести соцмережі та професійні блоги, але і стежити за тим, як виглядають ваші акаунти.

«Неочевидне: корисно перевірити не тільки соцмережі, а й те, який у вас вигляд у всіх месенджерах та програмах для онлайн-спілкування. Ви могли завести вайбер для листування з мамою і поставити там на аватарку котика або свою шкільну світлину. Якоїсь миті вам раптом доводиться писати через вайбер комусь по роботі — і найперше враження про вас буде емм… специфічним.

Якось мені довелося запустити давно забутий скайп заради важливого інтерв’ю: зі спікером-підприємцем говорив плетений пінгвін з іменем Тетяна Гонченко. Перевірте оті два рядки вашого профілю в телеграм-акаунті та аватарку. Раптом там фотографія з пляжу, а в підписі зазначено «хтиве левенятко»? Ви навіть не знатимете про це, але всі люди, з якими стикаєтеся, складатимуть враження про вас за цим коротким підписом.

І ще: ваше ім’я та прізвище скрізь має бути написано українською. Після 24 лютого на це справді звертають увагу».

Беріть на озброєння ці поради, прокачуйте власний бренд та досягайте бажаного успіху!


Реклама

Популярні матеріали

Пампухи до Різдва: готуємо традиційну українську страву


Новорічний френч: трендовий святковий манікюр


Ювелірний дім SOVA презентує святкову колекцію прикрас, натхнену...


Читайте також
Популярні матеріали