Міфи про багатозадачність: як встигнути все і не втратити себе

Колонка шеф-редакторки ELLE.UA Катерини Попової

Катерина Попова шеф-редакторка ELLE

Поки я пишу цю статтю, звертаю увагу, що мені важко перестати думати про відкриті вкладки на моєму комп’ютері, про розклад зустрічей на найближчі дні, про контент-план та ідеї, ще не записані в блокноті, незакриті робочі питання, посилки на «Новій пошті» та водночас мій телефон продовжує істерично пищати повідомленнями з різних месенджерів. Думаю, ця ситуація вам знайома, особливо якщо ви, як і я, виросли, повіривши в міф про багатозадачність як про рятівну пігулку під назвою «продуктивність». Вижити в такому режимі мультитаскінгу і не збожеволіти — місія не з простих, але цілком здійсненних. Особливо якщо підійти до неї свідомо. Особливо зараз. Про це сьогодні й поговоримо.

Elle katerinakareva

@katerinakareva

Що таке багатозадачність?

Сьогодні ми живемо в інформаційному шумі та багатозадачності, які не лише викликають стрес, а й призводять до зниження продуктивності. Наукові дослідження показують, що виконання більше одного завдання одночасно може прискорити процес вигоряння через те, що наш мозок не схильний до роботи в такий спосіб і повинен докладати зусиль, особливо для складних завдань. Згідно з дослідженням «Ілюзія багатозадачності та її позитивний вплив на продуктивність», проведеним професором маркетингу в Єльському університеті Галом Зауберманом, багатозадачність продемонструвала руйнівний вплив на якість та швидкість наших результатів, тому що «ми перемикаємо нашу увагу між різними завданнями».

Наприклад, розмовляючи телефоном за кермом, ми стаємо менш уважними та порушуємо правила дорожнього руху. Однак деякі дослідження показують, що багатозадачність може бути корисною: наприклад, телефонні розмови під час тривалих монотонних поїздок можуть допомогти водієві зберігати бадьорість і уважність, а малювання на полях зошита на складних лекціях може допомогти студентам зберігати зосередженість.

liestudio_

@liestudio_

Важливо розуміти, що багатозадачність насправді є «швидким перемиканням між завданнями» і що увага та свідомість можуть сконцентруватися лише на одному завданні у певний момент часу. Тому часте перемикання між завданнями може підірвати продуктивність, а люди, які постійно перемикаються з одного завдання на інше, на 50% менш ефективні.

Отже, до чого призводить прагнення встигнути все, ми вже з’ясували. Але тепер назріває інше запитання — що з цим робити?

Практичні поради

* ви можете вибрати для себе як одну робочу модель, так і поєднувати різні техніки

• Перша порада дуже проста: коли ви робите щось, що вимагає мислення, не займайтеся більше нічим іншим, а також робіть одну справу за раз, як було сказано у книжці «Міф про багатозадачність. До чого призводить прагнення встигнути все» Дейва Креншоу.

katerinakareva ELLE

@katerinakareva

Щоб залишатися сфокусованим, не перемикайтеся на іншу задачу. Краще розбийте свій день на півгодинні інтервали та перемикайтеся між завданнями кожні 30 хвилин. Не відволікайтеся на щось інше під час кожного інтервалу, щоб залишатися зосередженими. Це допоможе зберегти свіжість кожного завдання у вашій свідомості. Крім того, усвідомлення, що у вас є лише пів години на завдання, може допомогти вам залишатися вмотивованими. Незалежно від складності, ви знаєте, що потрібно зосередитись на ньому лише протягом 30 хвилин.

Щоб менше відволікатися, вимкніть повідомлення на телефоні та комп’ютері. Встановіть програми, які протягом певного часу блокують доступ до соціальних мереж та інших сайтів, що відвертають увагу.

Плануйте свій день наперед. Почніть свій день, працюючи над списком важливих завдань, якими ви займатиметеся. Розподіліть їх за часом та пріоритетністю. Зосередьтеся на виконанні одного завдання за один раз, а не на всьому списку завдань одночасно.

Правило 80/20 має стати ключовим елементом вашого планування: лише 20% того, що ви робите, дає 80% ваших результатів. Тому визначте, які саме це завдання у вашій галузі, і поставте їх пріоритетом на день. Делегуйте інші завдання, де результат не такий важливий або може зачекати.

liestudio_

@liestudio_

Дозвольте собі час на перерви та відпочинок. Робота без перерви може призвести до перенапруги та зменшення продуктивності. Виділіть час на фізичні вправи, прогулянки або просто час для відпочинку та розслаблення.

Знайдіть оптимальний режим роботи. Деякі люди працюють краще в тиші, інші потребують фонового шуму. Деякі працюють краще вранці, інші — увечері. Знайдіть оптимальний режим для себе та намагайтеся його дотримуватися.

Звертайте увагу на сигнали тіла. Якщо ви відчуваєте втому або уповільнення в процесах, можливо, час зробити перерву або перейти на інше завдання. Якщо ви відчуваєте себе енергійним та натхненним, використовуйте цей момент максимально, щоб зосередитись на складних завданнях.

Ставте собі лише одну маленьку мету, добивайтеся її та лише потім переходьте до наступної. Ми віримо, що ви, як Цезар, можете робити три справи одночасно, але для вашого щастя та психологічного здоров’я від подібних подвигів краще відмовитись.

Ці нескладні поради варто звести до звички, адже турбота про себе — це завжди вигідна інвестиція.

Реклама

Популярні матеріали

Українська кухня: веганські рецепти на сніданок, обід і вечерю...


Чай із кульбаби: корисні властивості, правила приймання та...


Вікторії Бекхем — 50! Еволюція стилю зірки


Читайте також
Популярні матеріали