В український прокат 1 лютого виходить стрічка німецького режисера Віма Вендерса, яку він зняв у Японії, — «Ідеальні дні». Фільм про Хіраяма, прибиральника туалетів у Токіо, що насолоджується простотою життя й помічає щастя в деталях, номінована на 96-ту премію Американської кіноакадемії «Оскар» у категорії «Найкращий міжнародний фільм».
Вчетверте фільм Вендерса номінують на премію. За понад 50 років постійної роботи в кінематографі режисер обʼїздив десятки країн, де відзняв свої стрічки. Напередодні прокату його першої ігрової японської історії ELLE зібрав десять цитат Вендерса про мистецтво, бачення прекрасного та філософію творіння, якими він надихається для своїх персонажів-гедоністів.
Вім Вендерс
Цитати режисера Віма Вендерса
«На початку свого шляху я просто хотів знімати фільми, але з плином часу метою вже був не шлях, а те, що ви знаходите в кінці. Зараз я знімаю фільми, щоб відкрити те, чого я не знав. Це схоже на розслідування власного детективу».
«Я вважаю, що творчий процес — це одна з найбільших пригод, які залишилися в нашому сучасному світі. Залишилося дуже мало пригод, в які можна поринути, подорожуючи куди завгодно, тому що всі вже побували скрізь. А створення все одно залишається великою пригодою».
«Фільми можуть лікувати! Не світ, звичайно, але наш погляд на нього, і цього вже достатньо».
Кадр з фільму «Ідеальні дні»
«Свої перші враження від краси я отримав не в житті, а з картин. Я народився одразу після війни, і моє рідне місто Дюссельдорф було зруйноване, 90% міста були в руїнах. У дитинстві такі речі сприймаєш як належне. Ось так виглядає світ. Але був кращий світ, і це були всі ці дешеві картини, які були на стінах моїх батьків. На них були зображені старі голландські та французькі пейзажі... і ці дешеві гравюри дали мені уявлення про те, що десь там існує зовсім інший світ. Прекрасний світ».
«Доля всієї культури — бути забутою і зникнути. Іноді потрібні археологічні зусилля, щоб повернути її на світло. Я вважаю, що настав захопливий час знімати фільми, фіксувати ці зміни, а іноді згадувати речі, які ось-ось зникнуть, згадувати речі, які ми, можливо, захочемо зберегти».
«З цього все починається: фільм, книга, картина, мелодія, будь-що, що можна створити. Все починається з вашого бажання. Ви хочете, щоб щось існувало, а потім працюєте над цим, поки воно не з’явиться».
Кадр з фільму «Ідеальні дні»
«Мені не подобаються маніпуляції в кіно. Це дуже шкідливо для зображень, оскільки маніпуляції мають тенденцію позбавити їх “життя”. Бо ти бачиш історію як вампіра, який намагається висмоктати всю кров. Образи стають гостро чутливі; як равлики, вони стискаються, коли ви торкнулися їхніх рогів».
«Я не знав, що можна знімати фільми під час подорожі. Я не знав, що можна сісти в машину, почати історію, і маршрут з історією стануть тотожними. Саме так я почуваюсь як риба у воді. Для цього я народився в кіно. Мої герої — блукальці та шукачі, вони щось шукають. Для них подорож — це стан душі. Крім того, кіномандрівка — це спосіб, який дозволяє відчути, про що фільм, і отримати пригоду, яку фільм має дарувати глядачеві».
«Для мене чорне й біле більше реалістичне, ніж кольорове. Чорно-біле може бути різнобарвним, а кольорове — барвистим і одноманітним».
«Фільм може дати другий шанс цій реальності».