Як допомогти людині, яка переживає гострий стрес

Покрокова інструкція

Гостра стресова ситуація — це стан, коли існує загроза життю людини. Ті, хто опинився в такій ситуації, потребують психологічної допомоги. Як діяти і що робити, якщо ви той, хто повинен надати першу психологічну допомогу, розповідають експерти Інституту когнітивного моделювання:

Є чіткий протокол допомоги людям, які щойно пережили гостру стресову ситуацію. Він простий у застосуванні та підходить не тільки для психологів, а й для всіх, хто бере участь у ліквідації наслідків. Його дотримання дозволить надати першу необхідну допомогу

1. Потрібно заспокоїтися самому. Працюйте лише у стабільному емоційному стані. Вам теж може бути страшно. Але ваша відмінність у тому, що ви можете контролювати емоції, тому зниження тривоги відбудеться швидше. 

2. Вкрай важливо: про емоції ми не говоримо, нам потрібно «увімкнути» зовсім інші зони мозку.

3. Не говоримо такі речі: «Заспокойтесь. Все буде добре. Все мине. Життя налагодиться» тощо.  Такі слова замість надії дадуть людині, якій ви допомагаєте, відчуття самотності. Вона вам не повірить. 

4. Говоримо в набагато повільнішому темпі, ніж зазвичай. Навіщо це? Для людини, якій ми надаємо допомогу, зовнішній світ звалився, більше немає нічого стабільного. Тому ми маємо бути реальними і дати відчуття опори, впевненості, стабільності.

5. Говоримо чіткими короткими фразами: «Поглянь на мене. Ти бачиш мене?» З цього можна розпочати. Людина відчуває ефект тунельного зору, тому потрібно розширити цей тунель.

6. Встановлюємо контакт і даємо перше відчуття, що є щось, крім пережитого жаху. Спочатку представтеся. 

7. Запитайте: «Як вас звати?»

8. Далі — куди ви йшли, що робили, що збирались робити, коли …?  (завила сирена, почалися постріли, всі почали бігти — назвіть ситуацію).

9. Гострий стрес може розірвати безперервність подій життя. Ці питання поєднують події в один ланцюг, повертають почуття безперервності життя.

10. Повторіть за людиною відповідь — чітко та ясно.  Доповніть, якщо ви знаєте ситуацію, але без емоцій та подробиць.

11. Ще потрібно включити мислення, відновити відчуття контролю та власної значущості.  Цей етап вимагатиме вашої творчості. Можна, наприклад, попросити порахувати людей, поміряти комусь тиск (якщо є тонометр), подивитися номери будинків довкола. Приклад формулювання: «Допоможи мені, мені дуже потрібно дізнатися, які номери біля прилеглих будинків — от того й того, але в мене поганий зір».

12. Потім нормалізація. Говоримо: «Всі твої реакції, які ти відчуваєш (перерахувати те, що ви бачите, наприклад, сльози, розгубленість, тривога, спустошеність, жах, збентеження, загальмованість, агресія тощо) — це нормальні реакції на ненормальну ситуацію».

13. Рідкісна ситуація — людина в ступорі. Якщо людина завмерла і не реагує, застосовуйте голос (скажіть щось впевнено та голосно), візуальні подразники (помахайте рукою перед очима). Можна пробувати дати в руки щось контрастне (якщо поруч є швидка допомога, то можна взяти лід і дати в руки). Не треба бити по щоках, як ми бачили в кіно. Під час ступору людина чує і розуміє, але не може рухатися.

Дуже важливо пам’ятати:

1. Не вступати в суперечки з людиною, якій надаєте допомогу, навіть якщо її думка відрізняється від вашої. Не переконуйте. Це не наше завдання. Наше завдання — допомога людині, яка переживає гостру реакцію на стрес.

2. Ми надаємо допомогу людині, яка особливо схильна до навіювання. Кожне наше слово може бути як терапевтичним, так і руйнівним.  Наше завдання — знизити вплив стресової ситуації. Тому не слід вживати складні розумні слова, які можуть заплутати.


Реклама

Популярні матеріали

Пампухи до Різдва: готуємо традиційну українську страву


Новорічний френч: трендовий святковий манікюр


Це база: чорні пуховики, які ніколи не вийдуть з моди


Читайте також
Популярні матеріали