Yves Saint Laurent in Museums: діалог мистецтва та моди у спадщині великого кутюр'є

60-річчя дебюту Іва Сен-Лорана відзначили у Парижі серією виставок його знакових творів, інтегрованих у постійні експозиції найпрестижніших музеїв 

Будучи одним із перших, хто представив мистецтво на подіумі, Ів Сен-Лоран не тільки майстерно інтерпретував його в моді, а й сам був і модою, і мистецтвом водночас.

29 січня в Парижі стартувала серія виставок «Yves Saint Laurent in Museums», яка проходила до 16 травня у шести музеях Парижу, а саме: Національному центрі мистецтва та культури Жоржа Помпіду, Музеї сучасного мистецтва Парижу, Луврі, Музеї Орсе, Музеї Пікассо та Музеї Іва Сен-Лорана.

29 січня, 60 років тому, відбувся перший показ всесвітньовідомого кутюр`є та революціонера світу моди Іва Сен-Лорана під власним іменем. Перебуваючи у постійному діалозі з мистецтвом, котре переживало великі трансформації у ХХ столітті, він відбивав його у своїй роботі.

«Мені подобаються інші художники, але ті, кого я обрав, були близькі до моєї творчості. Ось чому я звернувся до них. Мондріан, звичайно, був першим, до кого я наважився наблизитись у 1965 році і чия суворість не могла не зачарувати мене, але також і Матісс, Брак, Пікассо, Боннар та Леже. Як я міг встояти?» — Ів Сен-Лоран.

Ів Сен Лоран

Ів Сен-Лоран. Фотограф Жанлуп Сіфф, 1971

У контексті цієї серії виставок, присвяченої Іву Сен-Лорану, Центр Помпіду примітний тим, що саме тут 20 років тому відбувся знаменитий ретроспективний показ мод Saint Laurent, який ознаменував завершення його багаторічної кар`єри. Це був грандіозний захід, який зібрав на одному подіумі найкращих моделей та знакові вбрання за роки роботи.

Пропонуємо ознайомитися з деякими з них у хронологічному порядку.

Омаж Мондріану. Колекція осінь-зима 1965

Коктейльна сукня, що нагадує полотна абстракціоністів, — омаж нідерландському художнику Піту Мондріану. Воно є частиною однієї з найвідоміших та найуспішніших колекцій YSL. Як і сама картина Composition in red, blue and white II, сукня виконана у трьох кольорах. Колекція «Мондріан» була випущена за часів лібералізації поглядів суспільства та чудово відображала її тенденції та настрої. Вона відрізнялася від того, що створював Ів Сен-Лоран до цього. Але він цього й хотів.

Змінити звичну формулу йому допомогла колекція Андре Куррежа 1965 року, в якій було заявлено новий погляд на довжину жіночої сукні до колін. Вона підштовхнула Іва у бажаному напрямку.

«Я застряг у традиційній формі елегантності, і Куріж витяг мене з неї. Його колекція зарядила мене. Я сказав собі: "Я можу знайти краще"», — Ів Сен-Лоран.

  • Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1965
    Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1965
  • Картина Піта Мондріана «Композиція в червоному, синьому та білому II», 1937
    Картина Піта Мондріана «Композиція в червоному, синьому та білому II», 1937
  • Оригінальний ескіз коктейльної сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1965
    Оригінальний ескіз коктейльної сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1965
  • Обкладинка французького Vogue, 1966
    Обкладинка французького Vogue, 1966
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Омаж Pop Art. Колекція осінь-зима 1966

Після успішної колекції «Мондріан», присвяченої абстрактному мистецтву, була ще одна. 1966 року Ів Сен-Лоран представив світові омаж поп-арту.

Одна з суконь з цієї колекції присвячена творчості американського художника Тома Вессельмана. У музеї його доповнює картина Гері Х’юма. Наявність на картині анатомічних деталей та сукні візуально поєднує ці два експонати.

  • Вечірня сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966. Картина Гері Хьюма «Місяць», 2009
    Вечірня сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966. Картина Гері Хьюма «Місяць», 2009
  • Great American Nude #2, Том Вессельман, 1961
    Great American Nude #2, Том Вессельман, 1961
  • Ескіз і специфікація для вечірньої сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
    Ескіз і специфікація для вечірньої сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
  • Обкладинка журналу Life, 1966
    Обкладинка журналу Life, 1966
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Ще одна сукня з аплікаціями з колекції осінь-зима 1966, присвячена юнацькому духу поп-арту, доповнює низку абстрактних краєвидів Етель Аднан Sans titre.

«Перебуваючи постійно під впливом живопису, я зобов`язаний своєю липневою колекцією 1966 року американським художникам, таким як Вессельман, Рой Ліхтенштейн. Усі мої сукні були освітлені краєвидами, місяцем та сонячним світлом», — Ів Сен-Лоран.

  • Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
    Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
  • Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966. Картини Етель Аднан «Sans titre»
    Коктейльна сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966. Картини Етель Аднан «Sans titre»
  • Оригінальний ескіз коктейльної сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
    Оригінальний ескіз коктейльної сукні Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1966
  • Life magazine, 1966
    Life magazine, 1966
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Libération. Колекція весна-літо 1971

В одному із залів Центру Помпіду, у парі з картиною французького художника Мартіалла Райса «Зроблено в Японії», яка стала джерелом натхнення для Іва Сен-Лорана, представлена ​​коротка шубка з тієї самої «скандальної» колекції.

Довжина міні, широкі плечі, яскравий макіяж, взуття на платформі, топи-бюстгальтери — на початку 70-х Ів Сен-Лоран влаштував черговий переполох у світі моди. Нова колекція, присвячена військовим 40-х, коли Париж був в окупації, та натхнена Паломою Пікассо, яка одягалася на блошиних ринках, викликала цілу хвилю обурення від клієнтів до модних критиків.

Сам Ів Сен-Лоран відгукувався про це: «Чого я хотів досягти? Шокувати публіку та змусити її думати».

 

  • Шуба Yves Saint Laurent, колекція весна-літо 1971
    Шуба Yves Saint Laurent, колекція весна-літо 1971
  • Шуба Yves Saint Laurent, колекція весна-літо 1971. Картина Мартіала Райса «Зроблено в Японії», 1964
    Шуба Yves Saint Laurent, колекція весна-літо 1971. Картина Мартіала Райса «Зроблено в Японії», 1964
  • ELLE, 1971
    ELLE, 1971
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Омаж Пікассо. Колекція осінь-зима 1979

У залі з роботами Соні та Роберта Делоне виставлена ​​сукня з колекції 1979 року, присвячена Пабло Пікассо. Ів Сен-Лоран цікавився творчістю подружжя Делоне. Крім того, Соня, яка, до речі, народилася та провела дитинство в Україні, була знайома з Пікассо.

Ів Сен-Лоран відгукувався про Пікассо як про генія у чистому вигляді, наповненого життям та щирістю.

«Пікассо – це не про чистоту. Пікассо – це бароко», — Ів Сен-Лоран.

  • Сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1979
    Сукня Yves Saint Laurent, колекція осінь-зима 1979
  • Картина Соні Делоне «Бал Булльє», 1913
    Картина Соні Делоне «Бал Булльє», 1913
  • Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1979
    Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1979
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Омаж Матіссу та Леже. Колекція осінь-зима 1981

Серед усіх художників, яким присвячував свої твори Ів Сен-Лоран, ключове місце посідає Анрі Матісс. Його знамениту інтерпретацію румунської блузи французького художника можна зустріти у Помпіду у парі із самою картиною на початку виставки.

«Я люблю східноєвропейські традиційні костюми. Вони мають надзвичайно простий крій. Румунська блузка не належить до певної ери. Цей тип селянського одягу стоїть на варті свого часу і ніколи не виходить із моди», — Ів Сен-Лоран.

  • Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981
    Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981
  • Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981. Картина «Румунська блуза», Анрі Матісс, 1940
    Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981. Картина «Румунська блуза», Анрі Матісс, 1940
  • Картина «Румунська блуза», Анрі Матісс, 1940
    Картина «Румунська блуза», Анрі Матісс, 1940
  • Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1981
    Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1981
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Поряд із відомою поліхромною скульптурою 1952 року Фернана Леже La Fleur polychrome представлений ансамбль із чорного оксамитового топу з асиметричним вирізом і розкішною спідницею в підлогу, розшитою яскравими аплікаціями з атласу та тафти з колекції осінь-зима 1981.

  • Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981. Поліхромна скульптура «Соняшник», Фернан Леже, 1952
    Ансамбль Yves Saint Laurent з колекції осінь-зима 1981. Поліхромна скульптура «Соняшник», Фернан Леже, 1952
  • Поліхромна скульптура «Соняшник», Фернан Леже, 1952
    Поліхромна скульптура «Соняшник», Фернан Леже, 1952
  • Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1981
    Показ колекції Yves Saint Laurent осінь-зима 1981
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Омаж Браку. Колекція весна-літо 1988

На створення кейпу з кутюрної колекції весна-літо 1988 року Іва Сен-Лорана надихнула картина основоположника кубізму Жоржа Брака «Арія Баха», яку він побачив роком раніше в Помпіду.

  • Кейп Yves Saint Laurent з колекції весна-літо 1988
    Кейп Yves Saint Laurent з колекції весна-літо 1988
  • Кейп Yves Saint Laurent з колекції весна-літо 1988. Картина Пабло Пікассо «Скрипка», 1914
    Кейп Yves Saint Laurent з колекції весна-літо 1988. Картина Пабло Пікассо «Скрипка», 1914
  • Ескіз і специфікація для колекції весна-літо 1988
    Ескіз і специфікація для колекції весна-літо 1988
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
  • Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002
    Ретроспективний показ Saint Laurent, весна 2002

Текст: Леся Пахаріна 


Реклама

Популярні матеріали

«Аптечка першої ментальної допомоги»: картки для саморефлексії...


Fashion Talk: 15 питань Ользі Галушці про улюблені бренди...


Образ дня: Ріта Ора в кутюрній сукні FROLOV у новому епізоді The...


Читайте також
Популярні матеріали