«Ми пишаємося нашими випускниками — вони різні й талановиті», — каже заступниця директора з іноземних мов школи КМDШ Юлія Шатравенко-Соколович.
Учні закладу навчаються в найкращих українських університетах, працюють в Австралії та Франції, вступають до університетів Великої Британії та публікують власні книжки. І все це — завдяки ефективному навчанню та знанню іноземних мов.
Який підхід використовує школа КМDШ, чого вчить та як готує до міжнародних іспитів? Юлія Шатравенко-Соколович розповідає в інтервʼю.
Юлія Шатравенко-Соколович
Про підхід до вивчення іноземних мов у КМDШ
Які іноземні мови, окрім англійської, вивчають у КМDШ?
У школах мережі вивчають також другу іноземну мову за вибором: іспанську, німецьку чи французьку. Ми пишаємося нашими учнями, які неодноразово перемагали на різних етапах національних і міжнародних олімпіад із цих предметів.
Як організований навчальний процес: чи є персоналізований підхід, чи всі учні мають однакове навантаження?
Вивчення англійської, а за потреби і других іноземних мов, здійснюється у групах рівневого поділу. Отже, за однакової кількості занять учні мають можливість опановувати предмет у притаманному для них темпі разом із однолітками, із якими відсутній суттєвий розрив у рівні сформованості іншомовних компетентностей. Таким чином ми реалізуємо принцип посильності, мінімізуємо освітні розриви і створюємо комфортну атмосферу для кожного. На початку навчального року під час Placement days ми формуємо групи, але це не означає, що їхній склад є незмінним — учні знають, що за роки перебування в школі можуть кількаразово змінювати групу рівневого поділу, зважаючи на докладені зусилля та прогрес в опануванні мови.
Як інтегруєте англійську в навчальний процес? Чи є можливість практикувати мову поза стандартними уроками?
Звісно, адже ми розглядаємо мову не лише як шкільний предмет, а і як інструмент спілкування, пізнання світу. У всіх школах мережі вчителі-предметники та викладачі іноземних мов проводять білінгвальні уроки, на яких учні опановують тему двома мовами, а також уроки, що інтегрують дві іноземні мови. Пісні та мінівистави іноземними мовами нерідко є частиною занять у початковій школі, а в старшій школі учні мають змогу долучитися до іншомовних проєктів.
У 2024-2025 навчальному році у КМDШ Осокорки відкрився білінгвальний клас, до якого долучилися учні, які п’ять років тому прийшли до нас як першачки. Нині вони вивчають англійською мовою Maths, Science, History, ICT, Robotics. Для вивчення математики й природознавства у цьому класі ми свідомо обрали міжнародні підручники, раніше перекладені на українську мову для Нової української школи. Таким чином, діти навчаються англійською та не відстають від української програми, яка є більш насиченою, ніж більшість закордонних аналогів.
Чи є в школі позакласні активності, які допомагають учням покращувати англійську: мовні клуби, дебати, театральні постановки, поїздки за кордон?
Безперечно! Наша мережа організовує регулярні навчальні поїздки за кордон, до яких учні радо долучаються, оскільки знають, що подорожуватимуть у колі друзів із улюбленими вчителями, які їх супроводжуватимуть.
З моменту заснування нашої першої школи у КМDШ розвивається дебатний рух, який започаткувала нинішня директорка STEAM ШКОЛИ КМDШ ГРАНD — пані Олена. Він розпочався саме з англомовних дебатів. Тепер це не лише участь і перемоги в турнірах, а й невіддільний елемент у викладанні гуманітарних дисциплін, адже дебати формують здатність аргументувати власну думку, слухати та чути інших, виступати перед широкою аудиторією.
Уже другий рік поспіль у КМDШ Осокорки учні четвертих класів готують повноцінні англомовні вистави, і цьогоріч ми також інтегрували французьку, німецьку та іспанську мови.
У середній та старшій школі ми маємо англомовні предмети — наприклад, країнознавство та громадянську освіту.
На що ви звертаєте увагу, коли навчаєте учнів іноземних мов? Чим ваш підхід відрізняється від традиційного шкільного навчання?
У вивченні іноземних мов, як і в будь-якому аспекті діяльності КМDШ, для нас важливо реалізувати одну із фундаментальних цінностей — повагу. Ми не женемося за рейтингами НМТ, відбираючи найсильніших учнів, а шукаємо індивідуальний підхід до кожної дитини, яку батьки довірили нам. Рівневий поділ на групи вивчення іноземних мов, про який я вже розповідала вище, дозволяє нам посилювати наших найвмотивованіших, найамбітніших, академічно орієнтованих учнів, тож щороку ми маємо привід пишатися їхніми здобутками й перемогами в національних та міжнародних конкурсах. Водночас 6 уроків англійської мови та 4 уроки другої іноземної мови на тиждень є запорукою того, що навіть ті, хто зараз не вважає їх пріоритетними для вивчення, перебувають у середовищі, яке сприяє набуттю іншомовних компетентностей.
Часом до нас приєднуються нові учні — вмотивовані, з гарними оцінками з англійської. Проте за результатами тестування їхні знання не перевищують середній рівень по паралелі. Надихає те, що в нашій школі вони дуже швидко зростають.
Ще одна важлива особливість нашого підходу — семестрові контролі з англійської мови з першого по випускний клас ми організуємо у форматі Кембриджських іспитів відповідного рівня: спочатку Young Learners (Starters, Movers, Flyers), згодом Key, Preliminary English Tests та FCE. Зрештою, коли ми розпочинаємо підготовку до IELTS Academic, який також є Кембриджським іспитом, необхідним для вступу у закордонні університети, залишається лише пояснити учням його специфіку, а не починати з нуля.
Зазначу, що ми здійснюємо трекінг рівня сформованості іншомовних компетентностей упродовж навчання учнів у нашій школі, відстежуючи їхній прогрес за шкалою Cambridge English Scale.
Підготовка до IELTS та міжнародних іспитів
Як саме відбувається підготовка до IELTS у КМDШ?
Готуватися до IELTS ми починаємо у 10 класі, коли додатково до 6 годин англійської виділяються дві щотижневі години на підготовку до цього міжнародного іспиту. У першому семестрі 11 класу час на заняття з IELTS подвоюється, щоб майбутні абітурієнти могли більш інтенсивно готуватися до екзамену, який вони, як правило, складають взимку. Під час війни, коли неповнолітні можуть це зробити лише за кордоном, школа організовує поїздки до Варшави, де наші учні у різних екзаменаційних центрах складають IELTS Academic та аналогічний іспит для британської візи UKVI.
Яких результатів досягають учні? Чи можете поділитися успішними кейсами?
Хоча результати екзаменів надходять учням в особисті кабінети, вони радо діляться із нами своїми досягненнями. Найкращі результати в нашій школі — це 8.5-7.5, що відповідають рівням С2-С1. Цьогоріч 13 із 14 випускників КМDШ Осокорки вирішили складати IELTS, і абсолютно всі це зробили. Тут варто нагадати, що ми не відбираємо до старшої школи дітей на основі їхніх навчальних досягнень. Тому їхні результати є ще ціннішими для нас.
Коли варто починати готуватися до IELTS, щоб отримати високий бал та вчасно подати заявку на вступ?
Якщо учень володіє мовою на рівні, необхідному для вступу в обраний університет (як правило, не нижче В2), то модель, яку я пояснювала раніше, є оптимальною.
Потрібен час на те, щоб зрозуміти специфіку кожного з завдань, знайти алгоритми їх виконання (всупереч усталеним стереотипам, універсальних рецептів не існує, тому з низки класичних способів потрібно емпіричним шляхом підібрати те, що найкраще працює саме для тебе), виявити свої сильні сторони й зони розвитку. А потім — практикуватись-практикуватись-практикуватись.
Окрім IELTS, які ще міжнародні мовні іспити можуть складати учні КМDШ?
Я вже розповідала раніше про те, що наші діти у межах навчання у школі отримують досвід складання Кембриджських іспитів відповідного рівня, тож вони можуть скласти їх в авторизованих екзаменаційних центрах (на жаль, зараз лише за кордоном).
Крім того, щороку наш мережевий моніторинг з англійської мови здійснюється за допомогою онлайн-тесту Pearson Benchmark. Як правило, його результати відповідають результатам семестрових контролів у Кембриджському форматі.
Чи залучаєте носіїв мови до навчання? Як це впливає на прогрес учнів?
До початку повномасштабної російсько-української війни в наших школах працювали носії англійської, німецької, французької та іспанської мов, які вимушено виїхали з країни з родинами. Зараз уроки, які раніше проводили носії, не скасовані, загальна кількість годин на вивчення англійської не зменшилася, проте заняття проводять наші вчителі.
Ми активно використовуємо автентичний іншомовний контент у навчальному процесі, заохочуємо дітей створювати для себе відповідне середовище поза школою (переглядати відео, слухати музику, читати книги, англійською), і помічаємо, що так вони не лише суттєво поповнюють свій словниковий запас, а й покращують фонематичний слух і вимову, відтворюючи інтонацію за зразком почутого. Підліткам надзвичайно важливо самостійно обирати англомовний контент, який відповідає їхнім інтересам.
Чи потрібні репетитори?
Часто батьки додатково наймають репетиторів для дітей. Чи справді це необхідність?
Однозначної чи єдино правильної відповіді тут не існує. Навіть в одній багатодітній родині діти бувають дуже різними за своїми здібностями. Хтось ефективно працює у групі, а комусь потрібні тиша й усамітнення, щоби зосередитися на навчанні. Хтось доєднується до школи, вже маючи високий рівень знань, а комусь потрібно надолужувати, щоб зрештою працювати на одному рівні з класом чи групою. Когось не переконують власні успіхи у школі або він хоче значно більше, ніж передбачає програма.
У випадку з англійською мовою надзвичайно важливою є комунікація зі шкільним учителем, який стежить за динамікою навчальних досягнень дитини, знає її сильні сторони та зони зростання, а ще, зважаючи на власний досвід викладання, може спрогнозувати реалістичність поставлених учнем чи батьками цілей.
Якщо ви почуєте від учителя, що існує потреба щось надолужити, додатково пропрацювати, то варто дослухатися. Зрештою, щойно ситуація покращиться, дитина почуватиметься впевненіше серед однолітків та не матиме потреби в репетиторі.
Однак можу вас запевнити, що КМDШ створює якнайсприятливіші умови для того, щоб дитина опановувала іноземні мови у школі. Натомість ми часто просимо батьків відмовитися від додаткових занять, які перевантажують їхню дитину і створюють відчуття, що на уроках можна не докладати зусиль. У результаті ці діти отримують гірші оцінки за контрольні та самостійні роботи, ніж ті, хто сумлінно й активно працював на заняттях.
У мережі КМDШ працює 41 вчитель іноземних мов, і вони постійно підвищують кваліфікацію. Багато вчителів має міжнародну сертифікацію CELT для різних освітніх рівнів та вікових категорій. Вони також завжди готові допомогти тим, хто звертається до них за додатковими поясненнями матеріалу, який не повністю зрозуміли на уроці чи пропустили через відсутність у школі.
Практична цінність: що дає дітям високий рівень англійської?
Як знання англійської допомагає учням у майбутньому навчанні?
У сучасному світі іншомовні компетентності вже давно перейшли із розряду must-have для навчання і роботи за кордоном до категорії першої необхідності, де б ви не були. Володіння мовою — це конкурентна перевага на ринку праці не лише в міжнародних компаніях чи підприємствах, що працюють у експортно-імпортній сфері, а й у сфері обслуговування, де студенти можуть підпрацьовувати під час навчання. Це спілкування з однолітками та однодумцями, які мешкають будь-де у світі, перегляд фільмів в оригіналі, доступ до найсвіжіших новин і найактуальніших наукових досліджень. Це також відчуття свободи і впевненості у своїх силах, у тому, що ти здатен донести до співрозмовника власну думку його мовою.
Можете поділитися історіями успіху своїх випускників?
Вони дуже молоді, тому їхні великі історії успіху ще попереду. Проте це надихає, коли нашому випускнику в Нідерландах в університеті автоматично зараховують математику на першому курсі, завдяки рівню його знань з математики ще й англійською.
Одна з випускниць вже працює у французькому видавництві, а інша ось-ось отримає пропозицію про омріяну роботу, тому дякує за здобутий рівень англійської, який дуже допоміг в цьому.
Ще одна випускниця, яка почала писати ще в шкільні роки, публікує першу власну книгу!
Ми пишаємося нашими випускниками — вони різні й талановиті. Віримо, що допомогли їм знайти свій шлях до мрії і реалізуватися успішно в будь-якій справі, яку вони обирають.