Katimo — український бренд, який не потребує представлення, оскільки лаконічні, стильні речі в стилі інтелектуального мінімалізму та функціональної витонченості з делікатними деталями носить уся фешн-спільнота як в Україні, так і за її межами.
Колекції бренду, заснованого у Києві у 2015 році, присвячені самобутності жінки та пошуку справжньої краси у протилежностях. Сила і легкість, жіночність і маскулінність, минуле і майбутнє зустрічаються в єдиному візуальному наративі Katimo. Кожна колекція розроблена і виготовлена в історичному районі Києва, недалеко від флагманського магазину Katimo на вулиці Рейтарській, де знаходиться і кафе Katimo Cafe, в якому можна побачити наймоднішу тусовку міста.
Шеф-редакторка сайту ELLE.UA Катерина Попова розпитала засновницю бренду Катерину Тимошенко про заснування бізнесу в Україні, про виробництво, виклики, моду і про те, як це — створювати, креативити і розвивати бренд під час війни.
Статистика
Скільки колекцій з моменту заснування ви випустили?
Довелося порахувати. 46 колекцій за 8 років.
Скільки зйомок за цей час ви зробили?
Близько 80, тому що часто зйомка однієї колекції займає декілька знімальних днів та складається з різних окремих частин: каталогу, лукбуку, предметної зйомки та кампейну.
Яка ваша найулюбленіша річ бренду Katimo?
Весь верхній одяг.
Скільки годин у середньому ви працюєте щодня?
В середньому близько 10 годин. У суботу та неділю намагаюся не працювати, але виходить не завжди. Я люблю відпочивати, але не вмію не працювати.
Скільки людей працює над брендом Katimo?
Близько 50.
Найпопулярніша річ вашого бренду?
Мені складно виділити щось одне, в кожній колекції є бестселери, які стають найпопулярнішими моделями на декілька сезонів. Зараз це корсети, речі з деніму та сукня September.
Про бізнес
Чи легко започаткувати свій fashion-бізнес в Україні?
Я не можу дати обʼєктивну відповідь на це питання, тому що маю досвід заснування бренду 8-річної давнини. Нам тоді було не складно, бо ринок не був таким перенасиченим, як зараз, і загалом ми тоді не розглядали наші дії як започаткування бізнесу. Це була розвага, яка органічно переросла у підприємництво. Якщо ми робили б це зараз, так само не маючи відповідного досвіду, то, думаю, було б набагато складніше.
Чим ви займалися до того, як запустили Katimo?
Я працювала консультантом у магазинах одягу, менеджером інтернет-магазину, копірайтером, продавцем, стилістом та байєром. Це був цікавий та різноманітний шлях, який поєднував один факт — вся моя діяльність завжди була зосереджена навколо одягу та моди.
Якби ви могли повернутися на початок кар`єри, ви щось змінили б?
Абсолютно ні. Я люблю всі свої помилки і щиро вважаю, що вони були мені потрібні. За натурою я дуже допитлива і ніколи не шукаю прості шляхи. Я не вірю в те, що можна побудувати карʼєру за інструкцією з бізнес-книжки або спираючись на чужий досвід. Я вірю лише в те, що помилки є невіддільною частиною шляху, яка робить нас нами, більш сильними, ніж учора. Але якщо я могла б дати собі пораду в той час, то вона була б єдиною: вір своїм відчуттям та довіряй власному смаку.
Які професійні виклики стоять перед вами сьогодні, на вашу думку?
Працювати та активно розвивати бізнес в умовах війни і є найбільшим професійним викликом. Нехай це прозвучить занадто амбітно, але зараз я відчуваю нашу компанію частиною тої рушійної сили, яка допоможе нашій країні довести всьому світу, яка ми сильна та потужна нація.
Розкажіть про найкращі, а також про найскладніші аспекти роботи дизайнера.
Мене робить щасливою один лише факт того, що я маю можливість втілювати в життя свої ідеї. Я обожнюю кожний етап своєї роботи, починаючи зі створення загального концепту колекції та закінчуючи зйомкою кампейну. Найулюбленіший етап — це перша примірка семплів. Їх було вже безліч, але кожного разу для мене це справжня магія, коли ідея оживає та набуває фізичної форми. Найскладніше, мабуть, те, що не завжди вдається знайти ті матеріали, які я собі уявляю для певної моделі, і тому іноді доводиться адаптувати ідеї під наявність тканин на фабриках, з якими ми співпрацюємо.
Які три звички допомагають вам довше залишатися в ресурсі? Розкажіть про свій тайм-менеджмент.
У мене дуже добре вибудований внутрішній діалог, тому я завжди відчуваю межу втоми і знаю, що робити з собою в таких випадках. Найпростіший спосіб відновитися — це побути наодинці, прийняти душ, зайнятися якоюсь приємною рутиною. Іноді дуже добре працює втекти за місто, побути ближче до природи, посидіти біля озера. Коли я розумію, що втратила дуже багато енергії, я їду у подорож, наприклад, до Парижу. Останнє впливає на мене магічно, я повертаюся повністю оновленою та зарядженою.
Окрім головної ролі креативного директора та дизайнера бренду я ще й співвласниця бізнесу, тому маю вирішувати багато організаційних питань, беру участь у створенні стратегії розвитку та контролюю безліч процесів. Часто маю ненормований робочий день, можу працювати вдень і вночі, без вихідних та, як показав минулий рік, без відпусток. Той, хто горить своєю справою, зрозуміє мене. Не думаю, що мій графік має щось спільне з поняттям тайм-менеджменту.
Вести свій бізнес — це досить виснажливо. Що дозволяє вам уникати вигоряння?
Я не дуже розумію, що таке вигоряння, бо знаю, що займаюся справою свого життя. Чи може це колись мені набриднути? Я думаю, що ні. Чи можу я втомитися від цього? Так, але я знаю, що робити у таких випадках і як повернути себе в ресурсний стан. Для моєї роботи мені не потрібна мотивація, тому що мати можливість працювати і є головною мотивацією. В моєму випадку дія генерує дію. А ще, дякувати Богу, я не одна в цьому бізнесі. Від першого дня і до сьогодні ми робимо все в партнерстві з моїм чоловіком, тому більшість виснажливих для мене процесів, таких як будівництво, всі фінансові питання, бухгалтерія, логістика і т.д., дістається саме йому.
Про власний бренд Katimo
Розкажіть, як ви вирішили започаткувати власний бренд? На які труднощі натрапляли під час створення?
Влітку 2015 року я захотіла купити собі сукню, обійшла майже всі доступні магазини, але не знайшла таку, як хотіла. Я була дуже здивована. Чому тоді, коли мода є настільки конкурентоспроможною і розвиненою індустрією, мені потрібно так багато часу, щоб знайти те, що я хочу купити? Це ж так елементарно — проста чорна сукня обʼємного крою з важкої тканини. Я була настільки обурена, що Віталій (мій чоловік) запропонував мені пошити таку самостійно, якщо я настільки чітко знаю, чого хочу. В той самий день ми поїхали до магазину, купили близько чотирьох метрів тканини на 500 грн (до речі, ці 500 грн і були єдиною фінансовою інвестицією у бренд Katimo) і того ж вечора на підлозі в орендованій квартирі на «Лівобережній», не маючи жодних навичок конструювання, крою та шиття, я пошила свою першу сукню. Наступного дня одягла її на роботу, де колега побачила мене і попросила пошити їй таку саму. Так були зароблені перші гроші бренду, на які ми купили ще тканину і пошили вже декілька таких суконь. Перші клієнтки самі знаходили нас через знайомих і розміщували замовлення. Якийсь час ми просто шили та продавали цю єдину модель сукні, і тільки через місяць прийшло розуміння того, що те, що відбувається, схоже на початок власного бренду. Ми придумали назву і завели сторінку Katimo в Інстаграм. Далі були перші невпевнені спроби розібратися у зовсім новій для нас індустрії. Купівля першої швейної машинки, перші кравці, оренда трьох метрів швейного цеху, переїзди, оренда цокольного поверху під шоурум. Багато всього, що і сформувало цей неоціненний досвід.
Які цілі та місія бренду? А також у чому його унікальність?
Наша основна місія полягає в тому, щоб створювати одяг високої якості з позачасовим дизайном у середньому ціновому сегменті. Ми хочемо навчити жінок формувати своє власне бачення моди поза трендами. Купувати тільки той одяг, який відображатиме їхню власну сутність. Робити ставку на якість і довговічність речей. Що в сукупності і є усвідомленим ставленням до споживання модної індустрії. Але так само я переконана, що навіть якщо купівля одягу Katimo без приводу підіймає настрій і надихає когось, то це вже дуже хороша робота. Якщо наш одяг робить когось щасливішим і впевненішим, то наш шлях вірний.
Клієнткам Katimo не потрібний просто одяг. В більшості вони давно не купують одяг заради одягу — вони купують сенси, історії, які стоять за цими речами, концепти, що відображують їх самих. Я можу судити про це як споживач, зокрема. Найпріоритетніша річ зараз — це не магія бренду і навіть, поклавши руку на серце, не якість, а відчуття причетності. Відчуття рукотворності. Відчуття, що товар чи послуга були створені спеціально для тебе. Купуючи нову сукню, я хочу отримати не просто новий одяг — я хочу бути причетною до того світу, яким оточений бренд.
Створюючи одяг, я завжди думаю про жінку, яка носитиме його. Для мене важливо, що вона відчуватиме в цей час, чи буде вона почуватися красивою та впевненою, на скільки комфортно їй буде, для яких саме подій вона може обрати ці речі. Головна мета моєї роботи — створювати нові сенси та закладати особисту історію в кожну річ. Мода — це про емоції, а їх штучно не створити.
Що можна побачити на мудборді колекції Katimo?
В моєму мудборді завжди ті картинки, які передають настрій, що закладений в колекцію. Це фото, які задають візуальний вектор роботи всій креативній команді. Для літньої колекції, яка нещодавно вийшла, мудборд виглядав так:
Де б ви хотіли продаватися?
Стратегія нашого розвитку включає лише можливість роботи B2C, тому ми не співпрацюємо з мультибрендовими магазинами та маркетплейсами. Зараз Katimo можна придбати лише у нашому власному офлайн-просторі, онлайн на офіційному сайті, а в довготривалій перспективі плануємо відкриття магазинів у знакових для нас країнах світу.
Що допомагає вам прогнозувати успішність нової колекції?
Перше — це глибока аналітика. Ми маємо статистику продажів кожної моделі, починаючи з 2017 року. На основі цих даних створюється продуктова матриця для кожної колекції. А друге — це моя інтуїція. Я навчилася безумовно довіряти власним відчуттям у цьому питанні, і це працює.
Скільки часу у вас йде на створення кожної колекції — від задуму до його втілення?
Якщо говорити про велику сезонну колекцію, то близько 5-6 місяців. На створення капсул зазвичай у нас є 2-3 місяці. Але ми з командою працюємо на великих швидкостях, тому маємо кейси створення колекцій навіть за 1,5 місяця.
У чому полягає ваш підхід до виробництва і дизайну?
Щодо виробництва, головне тут — це безкомпромісний підхід до якості. Ми відпрацьовуємо кожне лекало до ідеальної посадки, обираємо найкращу сировину та дуже піклуємося про якість пошиття. Для мене дуже важливе розуміння слова «комфорт» — що воно уособлює і як ми можемо його досягти. Якщо жінка, прокидаючись вранці, відкриває шафу і бачить у ній речі, які змушують її відчувати себе впевненіше, то це означає, що я виконала своє завдання як дизайнер.
Розкажіть про роботу бренду сьогодні — як війна вплинула на виробництво та команду?
За півтора року з початку повномасштабної війни штат нашої компанії збільшився на 20%. Ми розширили команду виробництва та офісу, прямо зараз маємо декілька відкритих вакансій. Це все про неможливість зупинитися. Платити податки, допомагати армії, давати нові робочі місця — це наш фронт.
Як відбувається процес пошуку нових тканин та матеріалів? З якими виробниками ви працюєте?
Ми продовжуємо працювати з італійськими виробниками, які виготовляють тканини для найвідоміших світових брендів. Зазвичай ми самі їздимо в Італію, але минулого року працювали віддалено. Робили запит на зразки, отримували їх поштою та формували замовлення онлайн. Це складно, тому що не завжди можна зрозуміти властивості тканини, маючи лише маленькі клаптики. Цього року ми відновили поїздки на фабрики, і найближчими днями я якраз збираюся у таке відрядження.
Які плани бренду на найближчий рік? Чи можна взагалі зараз будувати якісь плани?
Прямо зараз, попри війну, що триває, оцінюючи всі ризики, ми продовжуємо рухатися вперед, постійно реінвестуємо в бізнес, будуємо новий магазин, розширюємо команду, готуємо до запуску нові лінійки бренду. Відповідаючи на питання про плани, я думаю, що зараз не можна їх не мати. Ми всі живемо у перманентному стресі, коли дуже легко провалитися у синдром відкладеного життя, тому рух вперед саме зараз є головною життєствердною силою. До того ж у нас є загальна мета — ми хочемо, щоб Україна перемогла у цій війні. Ми хочемо, щоб про мужність, силу і талант українського народу дізналися у всьому світі. І віримо, що так і буде.
Про моду
Які 5 трендів сезону весна-літо — 2023 ви можете виділити?
Я не дуже люблю тренди, тому що, на мою думку, вони заважають індивідуальності. Для будь-якого сезону мої головні тренди — це відчуття власної ідентичності, охайність та натуральність.
Головна покупка сезону (вона ж — вигідна інвестиція у гардероб).
Для мене це легкий довгий плащ. Я обожнюю формулу луку, де є другий шар, навіть влітку.
Які трендові кольори цього сезону ви можете назвати?
Я обираю чисті та спокійні відтінки. Зараз це білий, чорний, сірий, пастельний рожевий та всі відтінки бежевого.
Ким в індустрії моди ви надихаєтеся і чому?
Я обожнюю Дріса Ван Нотена та Міуччу Прада — для мене це справжні художники. Захоплююся роботами Юргена Теллера, Маріо Тестіно та Пітера Ліндберга. А також дуже подобається стайлінг Браяна Моллоя.
Чи є жінки, яких ви мрієте одягати?
Так, я б хотіла пошити кашемірове пальто для Крісті Тарлінгтон.