Українці у світі. Варвара Каринська — дизайнерка, яка назавжди змінила балетну пачку та підкорила Голлівуд

Українці та українки, які змінювали світ

У новій рубриці ELLE.UA розповідаємо про українців та українок, які змінювали світ — кожен у своїй царині. Перша героїня — українсько-американська дизайнерка Варвара Каринська, відома своїми унікальними сценічними костюмами для кіно та балету. Саме вона створила новаторську балетну пачку, яка повністю змінила світ балету, а у 1948 році дизайнерці було присуджено «Оскар» за дизайн костюмів для фільму «Жанна д’Арк». Варвара Каринська співпрацювала із Сальвадором Далі, в її костюмах знімались Марлен Дітріх, Ліз Тейлор, Інгрід Берґман та інші зірки світу кіно. Розповідаємо більше про життєвий шлях легендарної дизайнерки.

Варвара Каринська народилася 1886 року в Харкові в сім’ї купця-мільйонера Андрія Яковича Жмудського, який торгував мануфактурними товарами й вважався одним із найбагатших підприємців міста. Бувши донькою текстильного магната, майбутня дизайнерка змалку проявляла інтерес до тканин, а також захоплювалася вишиванням. Однак на той час інтерес до рукоділля не отримав свого продовження — бажаючи самореалізуватися та не залежати від статків батьків, Варвара вступила на юридичний факультет Харківського університету. Далі був перший шлюб — зі спадкоємцем заможних харківських промисловців Олександром Мойсеєнком. Однак менш ніж за рік після весілля чоловік помер, а через декілька місяців після трагедії Варвара народила доньку Ірину, яка у майбутньому також стане дизайнеркою. Невдовзі Варвара вийшла заміж вдруге — за відомого адвоката Миколу Каринського. Саме в цей період майбутня дизайнерка врешті знаходить час для того, щоби присвятити себе мистецтву.

Перші успіхи

Разом із чоловіком Каринська виїхала до Москви. Там Варвара створює перші роботи на балетну тематику — на той час вона захоплювалася поєднанням шматків кольорового шовку з малюнками та світлинами. 12 найкращих робіт мисткиня представила на власній виставці, яка отримала схвальні відгуки від місцевої публіки. Тоді ж Каринська розпочала співпрацювати з театрами та організувала вдома салон, де приймала місцеву інтелігенцію. Далі була революція 1917-го, численні переїзди й розлучення з чоловіком, а в 1921 році Каринська знову повертається до Москви. Там вона знайомиться з Володимиром Мамонтовим, який стає її новим чоловіком, і відновлює роботу свого салону, де збираються художники, дизайнери й не тільки.

Згодом Каринська робить ще один важливий крок до своєї мрії — відкриває модельне ательє з пошиття суконь та капелюшків, а також школу вишивання для дітей. Та незадовго після цього їй доводиться екстрено емігрувати через зазіхання більшовицького керівництва на школу. Варвара Каринська під приводом виставки виїжджає за кордон і залишається там назавжди.

Балет і театр

Переїхавши до Парижу після декількох років перебування у Німеччині, Варвара Каринська швидко стає своєю в колі митців, знайомиться з художниками, дизайнерами, хореографами. У той час дизайнерка працює над костюмами для трупи Ballet Russe de Monte Carlo та створює перші костюми для фільмів. Згодом Каринська переїжджає до Лондону, де відкриває ательє і починає активно працювати над костюмами для театральних вистав.

Мабуть, найбільш поворотним моментом в історії успіху Варвари Каринської став її переїзд до Нью-Йорка та тривала співпраця з балетмейстером Джорджем Баланчиним і New York City Ballet — вони працювали разом тридцять років.

Митець не раз казав, що для створення його балетів найнеобхіднішою умовою були костюми від Каринської, а його фраза «У літературі є Шекспір, а в костюмах — Каринська» стала легендарною. Загалом дизайнерка створила вбрання до 75 балетів Баланчина. Нью-йоркський період також ознаменувався  співпрацею із Сальвадором Далі — Варвара працювала над оформленням його експозиції на Всесвітній виставці у 1939 році.

Авторка балетної пачки

В цей період легендарна українка створює новаторську балетну пачку, яка саме і змінює світ балету назавжди. Каринська відмовилася від металевого каркаса, який вшивали в пачку і який заважав танцюристам. Натомість дизайнерка зшивала разом понад 10 шарів шифону так, щоб верхні були коротші за нижні. Завдяки цьому костюм виглядав легким та невагомим, а зірки балету могли рухатися на сцені з максимальним комфортом. Пачка, розроблена Каринською у тандемі з її другом та колегою Баланчиним та названа powder puff, назавжди увійшла в історію балету.

Кіно

Паралельно з зірками балету Каринська одягала найвідоміших постатей того часу зі світу кіно. Костюми від дизайнерки вдягали Марлен Дітріх, Вів’єн Лі, Інгрід Берґман та багато інших.

Марлен Дітріх у фільмі «Кісмет»

Черговим поворотним моментом у житті дизайнерки стала робота над фільмом «Жанна д’Арк». Каринська не надто бажала працювати над проєктом, на додачу навколо виконавиці головної ролі розгорівся скандал — світ дізнався про подружні зради Інгрід Берґман, тож не готовий був сприймати її у ролі святої Жанни. Однак феномен Каринської спрацював і тут. Дизайнерка переглянула підхід до костюмів, відмовилася від вбрання із шовку, в яких мала з’явитися на екрані головна героїня, натомість занурилася у вивчення історії та навіть відвідала батьківщину Жанни д’Арк. Нові костюми для героїв дизайнерка шила вручну — і результат приголомшив усіх.

Інгрід Берґман у фільмі «Жанна д’Арк»

Вбрання вийшло настільки автентичним, що навіть самі актори почали сприймати своїх героїв зовсім по-новому. Зусилля Каринської принесли свої плоди: фільм отримав 9 «Оскарів» і серед них відзнака для самої дизайнерки — за дизайн костюмів. Згодом мисткиня ще раз номінувалась на престижну кінонагороду за костюми до фільму-балету «Ганс Крістіан Андерсен», однак нагороду не отримала.

Втім, це не завадило Варварі Каринській до кінця життя створювати неповторні костюми. Так, однією з найзнаковіших робіт дизайнерки для балету стали костюми для «Віденського вальсу», які вона пошила у 91 рік. Легендарна українка померла в Нью-Йорку у віці 97 років, однак її костюми та новаторські винаходи подарували їй вічне життя. У 2004 було році засновано Міжнародний фестиваль моди й театрального костюма ім. Каринської, а її ім’я досі залишається знаковим не лише у Франції, Великій Британії та США, де вона жила й творила свої шедеври, а й у всьому світі.


Реклама

Популярні матеріали

Які босоніжки нам потрібні цієї весни


«Діамант — найгарніша і найбажаніша інвестиція»: засновниця Diva...


Сучасний погляд на українські традиції: чому варто відвідати...


Читайте також
Популярні матеріали