Як говорити про війну: відповідає психолог (частина 1)

Гід по спілкуванню у ці складні часи

Де б ми зараз не були: в Україні чи за кордоном, бувають ситуації, коли на вулиці чи в магазині зав’язується розмова про війну з незнайомцями. Часто ці незнайомці — люди, які нещодавно переїхали у ваше місто, тікаючи від війни. Як бути в такій ситуації, розповідає психологиня Марія Яцухненко:

Яких правил комунікації дотримуватися під час спілкування з незнайомими людьми?

По-перше, варто відразу розуміти, що в ситуації, коли ми на вулиці заговорили з незнайомою людиною, ми не знаємо, на якому етапі проживання травматичної події людина перед нами: в гострому стресі, втраті, травмі тощо.

Тому в будь-якому разі будьте щирими (це одразу відчувається) та чіткими у своїх словах. Спробуйте уникати двозначних фраз. Якщо бачите, що людина у ступорі чи вас не зрозуміла, перепитайте, чи все гаразд і чи не потрібно пояснити щось іще раз. Конкретика та реалістичність — наші найкращі друзі.

Якщо людина почала розповідати про свій досвід, послухайте стільки, скільки можете. Імовірно, вона хоче виговоритися і бути поміченою — це теж одна зі спроб адаптації до нового середовища, спосіб знайти собі місце. 

Однак пам’ятайте, що така розмова може забрати багато сил, прислухайтеся до себе, чи готові ви продовжувати і маєте ресурси на неї.

Як себе поводити?

Будьте такими, які ви є. Якщо вам незручно, ви губитеся, відчуваєте страх — так і скажіть.

Уникайте категоричних суджень та висновків, які можуть додати людині сорому, страху чи вини: «А чого ж ви раніше не виїхали?», «А як же ви там батьків лишили?», «І ви не боїтеся за свій дім?» тощо.

Краще не говорити фрази, які можуть сприйматися як знецінення чи неправда: «Не жалійтеся», «Не перебільшуйте», «Ну он там людям ще гірше було», «Ви маєте бути сильним/ою заради дітей, чоловіка, батьків», «Я вас розумію», «Було б чого так реагувати», «Усе буде добре» тощо. 

Про що краще не питати?

Не питайте про емоції: «А вам було страшно?», «А ви думали, що помрете?», «А вам було шкода лишати дім?» тощо. Таким чином ви створюєте ситуацію, в якій легко «провалитися» в переживання, які можуть травмувати.

Не розпитуйте про деталі минулих подій, виїзду, не зупиняйтеся на чутливих моментах. Це можуть бути тригери минулих переживань, з якими ви можете не впоратися. Це робота психолога та психотерапевта за запитом клієнта.

Не питайте про плани на майбутнє. Людина перед вами у складній ситуації невизначеності, це недоречно.

Як висловити свою підтримку? 

Підтримати можна словами: «Я з вами тут, я поруч», «Ви робите достатньо», «Мені прикро, що вам зараз боляче», «Я вам співчуваю», «Ви робите найкраще з можливого», «Я вас підтримую».

Якщо раптом захочете обійняти людину, обов’язково спитайте дозволу. 

Також можна поцікавитися, чи можете ви допомогти людині.


Реклама

Популярні матеріали

Секрети догляду за волоссям першого міжнародного амбасадора...


Як це було: «Літні читання» від Harper’s Bazaar


Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке...


Читайте також
Популярні матеріали