Як керувати репутацією в кризових умовах

Розповідає засновниця та СЕО міжнародної піар-агенції COMMSX Аліна Стєклова  

«На створення репутації йде 20 років, а на її руйнування — п`ять хвилин. Якщо ви подумаєте про це, то зробите все по-іншому».

Це культова цитата американського інвестора Воррена Баффета стала культовою, що відображає жорстокі реалії ділового світу. Тому кожній лідерці важливо знати, як в одну мить не втратити те, що будувалося роками.

Що таке репутація?

Репутація — те, що про вас говорять, коли вас немає поруч. Висока репутація позитивно впливає на довіру та лояльність клієнтів, партнерів та нетворку. Вона є конкурентною перевагою та одним з найважливіших активів, який конвертується в гроші. 

Для бізнес-лідерок, підприємиць, топменеджерок, директорок та інфлюенсерок репутація має величезне значення. Позитивна репутація допомагає встановити авторитет, залучити нові можливості для кар`єрного зростання та розширити мережу професійних контактів. Вона створює основу для довгострокових відносин. У кризових ситуаціях позитивна репутація виступає як захисний буфер, допомагаючи швидше відновлюватися та мінімізувати збитки. Тому її побудова та підтримка повинні бути стратегічним пріоритетом для довгострокового успіху та стабільності.

Чому виникають репутаційні кризи?

Репутаційна криза бізнес-лідерки — це ситуація, коли події чи дії, пов’язані з нею або її компанією, призводять до суттєвого пошкодження репутації. Така криза може виникнути через різні фактори: негативне висвітлення в медіа, етичні порушення, скандали, фінансові проблеми або невдоволення клієнтів та співробітників. Репутаційні кризи бувають різного масштабу та характеру: від локальних інцидентів, що впливають на невелику аудиторію, до глобальних, які мають потенціал завдати непоправної шкоди. Дуже часто репутаційні кризи є наслідком проблем, які не розв’язувалися впродовж тривалого часу.

Як керувати репутацією в кризових умовах?

Не варто ставати жертвою хибних переконань про те, що все можна вирішити під час кризи. Зопалу в момент стресу під тиском рідко з’являються гарні рішення, тому краще діяти за наперед визначеним алгоритмом.

До того, як криза сталась, потрібно проводити оцінку можливих ризиків. Це допоможе простежити розвиток подій, зрозуміти, де може виникнути проблема, та заздалегідь підготуватися до її рішення. Превентивні заходи та уникнення кризових сценаріїв — чудовий запобіжник від репутаційних проблем. Допоможуть у цьому кризовий план та моделювання можливих ризиків. Так ви побачите слабкі місця вашого плану реагування та зможете його покращити. Підготовка до кризи — це не разова дія, а постійний процес, який вимагає уваги і зусиль. 

Коли репутаційна криза вже сталася, важливо діяти швидко та стратегічно. Перш за все, необхідно розібратись у ситуації та зрозуміти, що саме робити (добре, якщо є підготовлений план).

Кризи бувають різні, і план дій має відповідати ситуації. Наприклад, скандал через неетичні висловлювання в соціальних мережах вимагає одного підходу, проте витік конфіденційних даних чи замовні матеріали конкурентів потребують зовсім іншого. Кожна ситуація унікальна, і успішне вирішення кризи залежить від швидкості та адекватності реакції.

Та є фундаментальні поради, які стануть дороговказною зіркою в складній ситуації.

Швидка етична реакція на кризу допоможе взяти ситуацію під контроль. Можна опублікувати заяву або відео, в якому визнається проблема та показується готовність її вирішити.

Відкритість з цільовою аудиторією — незамінний компонент подолання кризи. Визнані помилки, якщо вони є, та надана правдива інформація, без намагання приховувати факти, допоможуть зберегти довіру людей.

Добре, коли мова проста і зрозуміла, без складних термінів та довгих пояснень. Конкретні й лаконічні меседжі краще за довгі та заплутані тексти.
Регулярне інформування аудиторії про розвиток подій та вжиті заходи збереже їхню довіру та дасть змогу бути першоджерелом в інформаційному просторі.

Одна з найголовніших порад — виявляти емпатію до тих, хто постраждав від кризи, висловлювати співчуття і готовність допомогти. Це покаже людяність і зменшить негативні емоції.

Усі повідомлення повинні бути узгодженими та послідовними. Якщо у вас є команда, потрібно переконатись, що всі дотримуються однієї стратегії комунікацій. Варто підготуватись відповідати на коментарі та запитання аудиторії, а також — до негативних реакцій. Ввічливі та професійні відповіді допоможуть репутації у складні моменти.

Постійне відстеження реакції аудиторії та розвиток подій дозволять вчасно коригувати стратегію комунікацій.

«Саме мине»: чи варто мовчати? 

Інколи лідерки запитують: «А чи можна не реагувати на кризу та просто зачекати, коли вона мине?». Дійсно, мовчання буває потрібним і виправданим, але лише в конкретних специфічних умовах. Інакше воно буде сигналом про байдужість, а відтак стане черговим ударом по репутації. 

Коли ж краще мовчати? Наприклад, уявімо ситуацію, що інформації про те, що сталося, недостатньо Поспішати з публічними заявами в такому випадку може бути контрпродуктивно. Краще коротко повідомити, що ви знаєте про проблему й активно працюєте над її вирішенням. Це показує, що ви контролюєте ситуацію, але уникаєте давати неточну або неповну інформацію.

Інша ситуація може виникнути, коли ви обмежені в коментарях через юридичні питання або слідчі дії. Бувають моменти, коли ваші коментарі можуть лише загострити ситуацію або викликати додаткову хвилю негативу. Тоді краще утриматися від негайних заяв. Замість цього варто підготувати ретельну відповідь, яка допоможе знизити напругу. Наприклад, після виходу негативної публікації популярним є рішення не давати негайний коментар, а підготувати детальне роз’яснення, що відповідає на всі звинувачення та пояснює ситуацію.

Криза мине, а гра триватиме 

Відновлення після кризи може бути довгим.

Варто проаналізувати все, що сталось, переглянути кризові плани або нарешті зробити їх. Існує багато різних заходів, які можуть допомогти відновити репутацію, але краще з цим звернутися до спеціалістів. Бо побудова репутації — це завжди довга гра, яка потребує консистентності. А ціна її руйнування надто висока.

Сяйво репутації та персонального бренду сучасних лідерок — це потужний магніт для успіху. І жодна криза не повинна ставати йому на заваді.

Реклама

Популярні матеріали

Пампухи до Різдва: готуємо традиційну українську страву


Новорічний френч: трендовий святковий манікюр


Це база: чорні пуховики, які ніколи не вийдуть з моди


Читайте також
Популярні матеріали