Fashion + NFT: феномен злиття двох протилежних світів

Яким чином пов’язані світ моди та NFT і чому їхня взаємодія була неминучою?  

Минулого року поняття NFT сколихнуло чи не увесь світ, а нині тільки ще дужче закріпилося у нашій свідомості. Протягом 2022 року великі модні бренди анонсували все більше гучних digital-запусків, колаборацій з NFT-компаніями, а також віртуальних показів у рамках цифрових тижнів моди тощо. До того ж цього року ми як ніколи переконалися, наскільки мода є чутливою індустрією — вона блискавично реагує на те, що відбувається у світі, і буквально миттєво ілюструє настрої суспільства. 

Інфлюенсерка Карла Кро в метасережці від Dress-X

Згадайте, як мода розділилася на «до» та «після» під час пандемії COVID-19. Порядок денний зазнав змін, і це миттєво вплинуло на ринок: люди не виходили з дому, внаслідок чого лідерами продажів на декілька місяців стали прості домашні речі та спортивні костюми. Однак згодом проявився брак позитиву, що спричинив масові емоційні покупки — тоді на подіуми знову повернулися розкішні сукні з провокаційними розрізами, які натякають на тактильність (якої людям так не вистачало в рамках соціальної дистанції через ковід). Цього ж року згадуємо блакитно-жовті образи світових селебриті та з подіумів, миттєвий попит на вишиванки та одяг з будь-якими елементами української етніки, а також показ Giorgio Armani у повній тиші або ж показ Balenciaga, що розпочався з вірша Олександра Олеся — своєрідного жесту Демни Гвасалії на підтримку України. Очевидно, Україна стала темою номер один для всього світу, і мода не залишилася осторонь. 

Співачка Адель у благодійній digital-сукні Dress-X

Так само блискавично мода завжди підхоплює й інновації, тому її злиття з web 3 було абсолютно неминучим. Починалося все крок за кроком — тоді, коли кілька років тому виникло явище цифрового одягу. Ще у 2018 році ми спостерігали перші колекції цифрового одягу (Neo-Ex by Carlings) або ж навіть і цифрові модні будинки, такі як The Fabricant. Пам’ятаю мільйон запитань, які на той час викликав цей феномен digital-одягу. Що означає сукня, якої не існує у фізичному варіанті? Який у ній сенс? І більш того, навіщо за неї платити? 

Digital-сукня бренду Tribute

Насправді ж одяг у звичному цифровому форматі — це своєрідний віртуальний аналог фізичного одягу. Річ у тому, що у світі існує і виробляється незмірна кількість фізичного одягу — набагато більше, ніж необхідно людині. Звідси випливають глобальні проблеми — екологічна катастрофа, про яку говорить весь світ останні кілька років, спровокована частково і модною індустрією, адже на виробництво одягу витрачається дуже багато природного ресурсу. До того ж людський ресурс. Мас-маркет-бренди часто відзначаються нелюдськими умовами праці на своїх фабриках — знову-таки через великі обсяги виробництва.

Власне, у збереженні ресурсів і полягає цінність digital-моди, адже одна цифрова сукня рівно на 100% екологічніша за будь-яку фізичну. Приблизно в такому ключі цифрова мода розвивається останні кілька років: на ринку почало з’являтися все більше цифрових брендів чи брендів фізичного одягу, які почали створювати цифрові аналоги своїх колекцій чи окремих одиниць.

І тут 2021 року світ сколихнуло поняття NFT. Сам термін навіть здобув статус слова року за версією словника Collins. І звісно ж, мода не могла пройти повз. Перше велике злиття відбулося у NFT з мистецтвом. Мода в цей період ще акуратно спостерігала збоку. Поки художники та 3D-дизайнери почали активно продавати свої унікальні роботи на аукціонах за криптовалюту, що називається ethereum, модні бренди шукали для себе варіанти колаборацій із цим новим світом. І відповіді знайшлися швидко.

Відповідно до словника NFT — це невзаємозамінний токен. Інакше кажучи, ексклюзивний. Так само як, власне, і мода, і особливо великі модні будинки. Мода завжди культивувала ексклюзивність, люкс і, так би мовити, приватність клубу. Минають роки, але правило працює завжди: чим ексклюзивніша річ, тим вона бажаніша. Стало очевидно, що для модної індустрії відкривається цілий новий ринок і він дуже відрізняється від явища простого цифрового одягу. Здавалося б, ми тільки-но встигли до нього звикнути, як з’явилося щось нове.

Чим же відрізняється простий цифровий одяг від NFT? Давайте розглянемо реальний приклад — сумку з першого дропу Diverge, молодого Metaverse-бренду з українським корінням, що базується в Лос-Анджелесі. Спершу уявімо звичайну digital-сумку: клієнт купує віртуальний аксесуар, скажімо, на онлайн-маркетплейсі Dress-X, отримує пару-трійку фото себе з аксесуаром та публікує у соцмережі. На цьому все. До того ж ідентичний аксесуар може опинитися у профілі у будь-кого, адже їх продаж не обмежений жодною кількістю.

А тепер розберемо приклад NFT-cумки. Пам’ятаєте, ми говорили про ексклюзивність? Так от, насамперед сумка від Diverge — унікальна. Сумка саме в такому вигляді та в такому відтінку належить виключно її власнику, тож клієнт автоматично стає власником унікального токена. Звісно, власник такої сумки зможе так само отримати ексклюзивні фото з нею та опублікувати у соцмережі, проте окрім такої опції перед ним відкривається ще й цілий набір так званих utilities (іншим словом — переваг). Utilities — це головна характеристика NFT. Їх може бути безліч: від можливості носити цю сумку в Метавсесвіті чи у віртуальній грі до можливості перепродати її дорожче на вторинному ринку або ж навіть заволодіти відсотком від продажів бренду. До речі, перші 40 власників сумок з першого дропу бренду Diverge якраз і мають такий бонус — усі вони отримали відсоток від майбутніх прибутків компанії. Таким чином, придбання предметів NFT-моди — це не просто похід у бутик. Купівля NFT — це ще й інвестиція і свого роду гра. Без шкоди екології.

NFT-рюкзак з першого дропу Diverge

Web 3 розвивається надто стрімко. Цей світ базується на спільнотах, які зростають щомиті. Дедалі більше людей поринають у Метавсесвіт, вони починають там знайомитися, спілкуватися, створювати. Усе це схоже на реальне життя, лише у віртуальному світі. У реальному світі ми звикли самовиражатися і подавати себе, а одяг — це саме один з інструментів самовираження. Як у реальному світі, так і в Метавсесвіті або ж грі. Тільки в реальному світі ми приміряємо одяг на себе, а у web 3 намагаємося зробити найкрутішим свого аватара. Саме тому злиття цих двох індустрій і є неминучим. Ми не встигнемо озирнутися, як люди стануть вкладати набагато більше часу, зусиль і грошей, щоб одягнути свого аватара в Метавсесвіті, ніж себе в реальному житті. Коли це трапиться? Час покаже! Але магічний міст між двома світами вже збудовано. Залишається тільки почати ним іти!


Реклама

Популярні матеріали

Яке взуття обирають на зиму модниці: 28 найстильніших варіантів...


Осінній вікенд у Львові: гід найкращими локаціями 


Анджеліна Джолі вперше за три роки вийшла на червону доріжку в...


Читайте також
Популярні матеріали