Fashion + NFT: феномен злиття двох протилежних світів

Яким чином пов’язані світ моди та NFT і чому їхня взаємодія була неминучою?  

Минулого року поняття NFT сколихнуло чи не увесь світ, а нині тільки ще дужче закріпилося у нашій свідомості. Протягом 2022 року великі модні бренди анонсували все більше гучних digital-запусків, колаборацій з NFT-компаніями, а також віртуальних показів у рамках цифрових тижнів моди тощо. До того ж цього року ми як ніколи переконалися, наскільки мода є чутливою індустрією — вона блискавично реагує на те, що відбувається у світі, і буквально миттєво ілюструє настрої суспільства. 

Інфлюенсерка Карла Кро в метасережці від Dress-X

Згадайте, як мода розділилася на «до» та «після» під час пандемії COVID-19. Порядок денний зазнав змін, і це миттєво вплинуло на ринок: люди не виходили з дому, внаслідок чого лідерами продажів на декілька місяців стали прості домашні речі та спортивні костюми. Однак згодом проявився брак позитиву, що спричинив масові емоційні покупки — тоді на подіуми знову повернулися розкішні сукні з провокаційними розрізами, які натякають на тактильність (якої людям так не вистачало в рамках соціальної дистанції через ковід). Цього ж року згадуємо блакитно-жовті образи світових селебриті та з подіумів, миттєвий попит на вишиванки та одяг з будь-якими елементами української етніки, а також показ Giorgio Armani у повній тиші або ж показ Balenciaga, що розпочався з вірша Олександра Олеся — своєрідного жесту Демни Гвасалії на підтримку України. Очевидно, Україна стала темою номер один для всього світу, і мода не залишилася осторонь. 

Співачка Адель у благодійній digital-сукні Dress-X

Так само блискавично мода завжди підхоплює й інновації, тому її злиття з web 3 було абсолютно неминучим. Починалося все крок за кроком — тоді, коли кілька років тому виникло явище цифрового одягу. Ще у 2018 році ми спостерігали перші колекції цифрового одягу (Neo-Ex by Carlings) або ж навіть і цифрові модні будинки, такі як The Fabricant. Пам’ятаю мільйон запитань, які на той час викликав цей феномен digital-одягу. Що означає сукня, якої не існує у фізичному варіанті? Який у ній сенс? І більш того, навіщо за неї платити? 

Digital-сукня бренду Tribute

Насправді ж одяг у звичному цифровому форматі — це своєрідний віртуальний аналог фізичного одягу. Річ у тому, що у світі існує і виробляється незмірна кількість фізичного одягу — набагато більше, ніж необхідно людині. Звідси випливають глобальні проблеми — екологічна катастрофа, про яку говорить весь світ останні кілька років, спровокована частково і модною індустрією, адже на виробництво одягу витрачається дуже багато природного ресурсу. До того ж людський ресурс. Мас-маркет-бренди часто відзначаються нелюдськими умовами праці на своїх фабриках — знову-таки через великі обсяги виробництва.

Власне, у збереженні ресурсів і полягає цінність digital-моди, адже одна цифрова сукня рівно на 100% екологічніша за будь-яку фізичну. Приблизно в такому ключі цифрова мода розвивається останні кілька років: на ринку почало з’являтися все більше цифрових брендів чи брендів фізичного одягу, які почали створювати цифрові аналоги своїх колекцій чи окремих одиниць.

І тут 2021 року світ сколихнуло поняття NFT. Сам термін навіть здобув статус слова року за версією словника Collins. І звісно ж, мода не могла пройти повз. Перше велике злиття відбулося у NFT з мистецтвом. Мода в цей період ще акуратно спостерігала збоку. Поки художники та 3D-дизайнери почали активно продавати свої унікальні роботи на аукціонах за криптовалюту, що називається ethereum, модні бренди шукали для себе варіанти колаборацій із цим новим світом. І відповіді знайшлися швидко.

Відповідно до словника NFT — це невзаємозамінний токен. Інакше кажучи, ексклюзивний. Так само як, власне, і мода, і особливо великі модні будинки. Мода завжди культивувала ексклюзивність, люкс і, так би мовити, приватність клубу. Минають роки, але правило працює завжди: чим ексклюзивніша річ, тим вона бажаніша. Стало очевидно, що для модної індустрії відкривається цілий новий ринок і він дуже відрізняється від явища простого цифрового одягу. Здавалося б, ми тільки-но встигли до нього звикнути, як з’явилося щось нове.

Чим же відрізняється простий цифровий одяг від NFT? Давайте розглянемо реальний приклад — сумку з першого дропу Diverge, молодого Metaverse-бренду з українським корінням, що базується в Лос-Анджелесі. Спершу уявімо звичайну digital-сумку: клієнт купує віртуальний аксесуар, скажімо, на онлайн-маркетплейсі Dress-X, отримує пару-трійку фото себе з аксесуаром та публікує у соцмережі. На цьому все. До того ж ідентичний аксесуар може опинитися у профілі у будь-кого, адже їх продаж не обмежений жодною кількістю.

А тепер розберемо приклад NFT-cумки. Пам’ятаєте, ми говорили про ексклюзивність? Так от, насамперед сумка від Diverge — унікальна. Сумка саме в такому вигляді та в такому відтінку належить виключно її власнику, тож клієнт автоматично стає власником унікального токена. Звісно, власник такої сумки зможе так само отримати ексклюзивні фото з нею та опублікувати у соцмережі, проте окрім такої опції перед ним відкривається ще й цілий набір так званих utilities (іншим словом — переваг). Utilities — це головна характеристика NFT. Їх може бути безліч: від можливості носити цю сумку в Метавсесвіті чи у віртуальній грі до можливості перепродати її дорожче на вторинному ринку або ж навіть заволодіти відсотком від продажів бренду. До речі, перші 40 власників сумок з першого дропу бренду Diverge якраз і мають такий бонус — усі вони отримали відсоток від майбутніх прибутків компанії. Таким чином, придбання предметів NFT-моди — це не просто похід у бутик. Купівля NFT — це ще й інвестиція і свого роду гра. Без шкоди екології.

NFT-рюкзак з першого дропу Diverge

Web 3 розвивається надто стрімко. Цей світ базується на спільнотах, які зростають щомиті. Дедалі більше людей поринають у Метавсесвіт, вони починають там знайомитися, спілкуватися, створювати. Усе це схоже на реальне життя, лише у віртуальному світі. У реальному світі ми звикли самовиражатися і подавати себе, а одяг — це саме один з інструментів самовираження. Як у реальному світі, так і в Метавсесвіті або ж грі. Тільки в реальному світі ми приміряємо одяг на себе, а у web 3 намагаємося зробити найкрутішим свого аватара. Саме тому злиття цих двох індустрій і є неминучим. Ми не встигнемо озирнутися, як люди стануть вкладати набагато більше часу, зусиль і грошей, щоб одягнути свого аватара в Метавсесвіті, ніж себе в реальному житті. Коли це трапиться? Час покаже! Але магічний міст між двома світами вже збудовано. Залишається тільки почати ним іти!


Реклама

Популярні матеріали

Один крем для чутливої шкіри, який допомагає пережити холодний...


Bergh Special Products and Alexandra Kutas: when wheelchair spoke...


Новорічна колекція L’ESKIZZO про внутрішнє сяйво


Читайте також
Популярні матеріали