Світлана Бевза: архітекторка української ідентичності в сучасному фешн-просторі

Про амбіції, філософію дизайну та формування культового бренду, що несе світові потужний меседж

У світі, де сезонні тренди змінюються з блискавичною швидкістю, ім`я Світлани Бевзи є синонімом сталості та осмисленого дизайну. Засновниця і креативна директорка бренду BEVZA не лише вписала своє ім’я в офіційний календар Тижня моди в Нью-Йорку, а й успішно інтегрувала українські культурні коди в міжнародний контекст pret-a-porter de luxe. Творчий почерк Світлани — це витончений мінімалізм, що поєднується з філософією Zero Waste та акцентом на якісну ручну роботу.

Після повномасштабного вторгнення колекції бренду набули нового сенсу. Нині вони переосмислюють традиційні українські символи та стали справжнім маніфестом української стійкості. Одяг BEVZA активно носять представники дипломатичного корпусу, підкреслюючи міць культурного наративу в сучасному світі. Соня Забуга поспілкувалася з дизайнеркою про особистий досвід, що став рушійною силою для створення знакових колекцій, про вихід на американський ринок, а також баланс між глобальними трендами та збереженням унікальної ідентичності.

Світлано, колекція «Колоски» 2019 року з її позолоченими кольє-чокерами та сережками у формі колосків стала однією з найвпізнаваніших. З чого все почалося? Чи був це певний момент, подія, чи глибше усвідомлення культурного значення колоска?

Я створила першу прикрасу-колосок, натхнена несподіваною подією. Якось під час поїздки в таксі я потрапила у невелике ДТП: водійка з`їхала в кювет, опинившись прямо в полі з колосками, які її врятували. Один із цих колосків я взяла собі, і він став для мене символом порятунку та життя. Колосок — це пряма метафора хліба, що є життєво важливим символом для України, особливо враховуючи історію Голодомору. Ми почали з латуні, потім перейшли на позолоту, а зараз пропонуємо унікальний lifetime-сервіс, щоб ці прикраси могли передаватися з покоління в покоління.

Після лютого 2022 року ці вироби стали символом українського спротиву, активно ношеним представниками українського дипломатичного корпусу. Чи відчуваєш ти, що твоя робота набула глибокого символічного значення саме у контексті сучасної історії України?

Я дуже цим пишаюсь. Це український культурний продукт, який несе потужний меседж. Колоски ідентифікують багатьох українців за кордоном і показують Україну зовсім з іншого, естетичного боку. Ми не робимо етнічне вбрання, а створюємо класичний дизайн у форматі pret-a-porter. Після початку повномасштабного вторгнення колоски стали дуже популярними. Вони дали поштовх колегам по індустрії створювати значущі речі. Символічно, що у 2022 році саме продажі колосків врятували наш бренд і команду, коли склади з одягом були заблоковані.

Підвіска Spikelet Mirror до Дня Незалежності

Як відбувався процес перетворення такого делікатного та природного елемента, як колосок, у модний аксесуар та елемент одягу? Чи були якісь виклики або особливі рішення?

Це дійсно складний процес ручного ювелірного збирання. У 2022 році офіс наших партнерів на заводі «Артем» був знищений після обстрілу. Ми втратили всі 3D-моделі та форми, тому довелося відновлювати виробництво з нуля. Зараз ми працюємо з потужною ювелірною фабрикою в Україні. Обгорілі колоски (Burnt), які символізують українські поля, що постраждали від обстрілів, є найскладнішими у виробництві, оскільки чорний колір — це катафорезний лак, який вимагає довгої та кропіткої роботи. Наші майстри — це переважно жінки, які замінили чоловіків, мобілізованих до армії.

Чи плануєш ти повертатися до мотиву колоска в майбутніх колекціях, можливо, в іншій інтерпретації, чи, можливо, навпаки, вважаєш, що ця тема наразі для бренду BEVZA вичерпана?

Ця тема стала частиною ДНК нашого бренду. Це не просто сезонний продукт, тому ми продовжуємо розвивати її. Колосок вже трансформувався в пряжки для сумок та поясів, а також у прикраси для одягу. Ми сфокусовані на створенні виробів, які не є одноразовими, а також пропонуємо нашим клієнтам сервіс із догляду та обслуговування продукції.

Бренд із самого початку був орієнтований на міжнародну арену. Який ринок наразі є найпріоритетнішим?

Безумовно, американський. Я єдина українська дизайнерка в офіційному календарі CFDA (Гільдія асоціації дизайнерів Америки) у Нью-Йорку. Наш бренд представлений не лише у великих містах, а й у глибинці, наприклад у Канзасі. Це свідчить про глибоке проникнення на ринок. Останнім часом активно зростає інтерес до бренду в Британії — можливо, через те, що я живу в Лондоні.

Що, на твою думку, стало ключовим фактором успіху на складному американському ринку?

Три основні чинники: продукт, якість і ціна. Ми створюємо якісний продукт за обґрунтованою ціною, який є хорошою інвестицією. Нашим американським клієнтам подобається такий підхід. Хоча сторітелінг важливий, але далеко не всі наші клієнти знають, що ми український бренд. Вони обирають нас, тому що їм подобається сам продукт. Окрім того, ми приділяємо увагу Zero Waste Technology та ручній роботі, що дуже цінується за кордоном.

Як організована команда BEVZA, зокрема, у тому, що стосується просування на міжнародних ринках?

У нас є пресагенція в Нью-Йорку, з якою ми співпрацюємо з 2017 року. Це невелика, але спеціалізована агенція, яка краще знає стратегію бренду, ніж великі компанії, що працюють з багатьма клієнтами. Ми також відмовились від гуртових шоурумів, оскільки пряме спілкування з баєрами дає кращі результати.

Келлі Разерфорд у сукні BEVZA 

Кеті Холмс із сумкою BEVZA

Ти завжди зазначаєш, що свідомо інтегруєш елементи української культури та ідентичності у свої колекції, наприклад керамічні «трипільські» намиста, декоративні ґудзики у формі птахів, а також вироби з трикотажу, що нагадують коси на домашньому хлібі. Як їх сприймає міжнародна авдиторія?

Це моя робота як дизайнера. Я не шукаю натхнення штучно, воно приходить звідусіль: із життя, спілкування, книг, подорожей. Наприклад, flat caps (плоскі кепки) у колекції літо-2024 одразу були сприйняті американським Vogue як Peaky Blinders на подіумі. Я просто візуалізую ідеї, які хочу донести, і це допомагає створювати символи, які легко читаються.

Бренд BEVZA сприймається не просто як модний бренд, а як культурне явище. Як ти балансуєш між глобальними модними тенденціями та збереженням унікальної української ідентичності в дизайні? Чи відчуваєш ти тиск відповідальності як амбасадорка української культури?

Ні, адже це мій особистий вибір. Для мене це не примус, а природне бажання. Ми робимо те, що вважаємо за потрібне, і це відповідає нашим цінностям. Мені здається, що все відбувається дуже нативно, і наші символи говорять самі за себе, без додаткових пояснень. До того ж клієнти, які стежать за світовими подіями, дуже добре розуміють ці підтексти.

Фешн-індустрія постійно змінюється. Як адаптуватись до нових форматів?

Я вважаю, що бізнес-моделі мають бути гнучкими. Немає чітких правил щодо кількості колекцій на рік чи форматів показів. Для мене головне — якість продукту та сервісу. Ми експериментуємо з форматами. Наприклад, наші презентації в Нью-Йорку проходили у форматі виставок, відкритих для публіки. Також ми створюємо продукти, не пов`язані із сезонною модою, але які несуть важливий культурний меседж: наприклад, ялинкова прикраса «Щедрик» або антологія українських пісень. Це демонструє, що BEVZA — це не просто бренд, це певна філософія.

Амбіції щодо бренду BEVZA на найближчі 5–10 років.

Моя мета — створити культовий світовий бренд, де продукт буде ідеальним і настільки ж бажаним для покупців по всьому світу.

Я бачу майбутнє з власними магазинами в різних містах, оскільки вважаю, що офлайн-спілкування з аудиторією та сервіс мають бути побудовані силами самого бренду. Люди хочуть не лише швидких онлайн-покупок, а й фізично відчути атмосферу, якість продукту та поспілкуватися з командою.

Зараз бренд активно представлений на американському ринку. Чи є плани щодо розвитку в Лондоні, де ти наразі мешкаєш?

Ми були дуже тепло зустрінуті британськими ЗМІ, мали потужні публікації у Financial Times та The Telegraph. У мене є легке спілкування зі стилістами, які працюють зі знаменитостями. Я не виключаю, що будемо співпрацювати з British Fashion Council і створювати окремі проєкти спеціально для британського ринку.

За ким зі світових та українських колег ти слідкуєш з цікавістю?

Мені дуже подобається те, що робить Раф Сімонс, а також Демна Гвасалія та його революційні й чіткі, зрозумілі без слів ідеї. Нас із ним, до речі, пов’язують теплі стосунки: саме Демна свого часу запросив мене на Met Gala. З українських колег мені імпонують бренди, які мають чітку сфокусованість. Наприклад, Yenki — за чудову якість верхнього одягу, Ksenia Schnaider — за джинсові вироби та колаборацію з Adidas, а також Baginskiy — за амбітність і головні убори.

Яку пораду ти б дала молодим дизайнерам?

Я вважаю, що бренди, які тільки починають свій шлях, мають чітко розуміти, в чому їхня унікальність і для кого вони працюють. Неможливо і не потрібно намагатися охопити всі аудиторії. Продукт має бути особливим, мати свою цінність, а за брендом повинна стояти довготривала стратегія, а не лише красиві фото в Instagram. Світова конкуренція шалена, і, щоб виділитися, треба мати справді унікальний продукт.

Якщо озирнутися назад, що б ти зробила по-іншому?

Можливо, почала б працювати в Нью-Йорку трохи раніше. Завдяки одному і тому ж підходу, але на міжнародній арені, ти отримуєш абсолютно інший масштаб. Але загалом я не шкодую ні про що. Все відбувалося органічно.

 


Реклама

Популярні матеріали

Секрети догляду за волоссям першого міжнародного амбасадора...


Знайомтеся, Du’MO — новий український бренд сумок


Гід трендовими спідницями сезону осінь-зима — 2025/26


Читайте також
Популярні матеріали