Напевно, сьогодні не знайдеться жодної людини, яка б хоч трохи цікавилась модою і при цьому не чула про бренд Celine. Легендарні сумки, неповторні аксесуари та ультрамодне — наче з майбутнього часу — взуття. Зразки одягу, що стали предметами колекціонування та символом інтелектуальної моди. Але хто ж стоїть за одним із найпопулярніших люксових брендів сучасності?
Про історію дому Celine у своїй колонці розповідає стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін.
Історія марки Celine почалася в післявоєнному 1945 році у щойно звільненому від фашистів Парижі. Одна амбітна жінка, яка зовсім не розумілася ні на дизайні, ні на торгівлі, — мадам Селін Віпіана — разом із чоловіком вирішує відкрити магазин дитячого взуття.
Так на вулиці 52 rue de Malte з`явилась крамничка під назвою «Celine, le bottie pour enfants» («Селін, пінетки для дітей»). Продавали тут виключно дитяче взуття власного виробництва. Перший бутик Celine був позначений яскравим логотипом із зображенням червоного слона як символу успіху та багатства. Намалював його французький художник Раймон Пейне. Можливо, саме він і приніс мадам Віпіана удачу, супутню їй по життю.
Профани в дизайні одягу, люди без належної освіти, Віпіана та її чоловік Річард, проте, змогли створити кілька колекцій взуття, які вигідно відрізнялися від усього, що було представлено на ринку. А тому швидко стали успішними та здобули славу новаторів.
Взуття від Celine носили принцеса Монакська (Кароліна Луїза Маргарита Ґрімальді) — дочка кінозірки Грейс Келлі та князя Монако Реньє III, а також принц Монако Альбер II. Завдяки таким елітним клієнтам, бренд стрімко став популярним і жаданим серед світської публіки. Це дозволило Celine згодом розширити асортимент, додавши у нього чоловіче та жіноче взуття.
Instagram: @ederlen20_10; @weistvintage; @nica.superbags
Селін та Річард завжди вкрай ретельно обирали матеріали для випуску взуття, що вигідно відрізняло цього виробника на тлі конкурентів. Більшість сировини замовляли напряму з Італії, включно з фірмовою для бренду шкірою поні.
У 1960 році мадам Віпіана вперше використовує для пошиття взуття джинсову тканину і буквально вчиняє своєрідну революцію! Взуттям із деніму одразу захоплюються модники нового покоління — Celine стає трендсетером у світі моди.
Через шість років Селін і Річард запускають лінійку шкіряних аксесуарів: це ремені, рукавички та сумки. Їх за найвищими стандартами майстерності виробляли у Флоренції, що гарантувало якість та довговічність виробів. У тому ж році змінили й логотип бренду: замість червоного слоника тепер це зображення двоколісного візка, розрахованого на одну особу. Вибір був зумовлений пристрастю мадам Віпіана до перегонів та коней.
1967 року Celine запускає власну першу лінійку одягу для занять спортом. Окрім своїх магазинів, бренд відтепер представлений і в головних мультибрендових бутиках Парижа, серед яких Saint Germain. Незабаром світ побачив і дебютну колекцію класу pret-a-porter для жінок. Якість, елегантність та стиль зробили одяг від Celine предметом гордості його власниць. Мадам Віпіана завжди ставила інтелект понад сексуальність, тим самим здобувши славу феміністки, якою насправді не була.
На початку 70-х марка виходить на міжнародний рівень: бутики відкрили по всьому світу — зокрема, в Японії, Італії та Швейцарії. Попит на товари Celine зростав у геометричній прогресії, і вже на початку 80-х компанія не справлялась з обсягами замовлень. Тоді ж ухвалили рішення продати контрольний пакет акцій компанії «Фінанс Агаше» та розширити виробничі потужності.
Наступне десятиліття стало для Celine золотим часом. Їхня продукція розліталася як гарячі пиріжки, мережа бутиків зростала, а традиції найвищої якості товарів трималися на сталому рівні. В 1996 році керівництво компанії оголосило про об`єднання з конгломератом LVMH Group, і це сприяло ще більшому розширенню бренду.
Instagram: @emiliapetrarca
У тому ж році Celine запускає парфумерну лінійку, і перший же випущений аромат Magic став бестселером із приголомшливим успіхом у клієнтів.
Селін Віпіана обіймала посаду креативного директора та відповідала за випуск колекцій аж до самої своєї смерті. Вона пішла з життя у віці 84 років у 1997-му. Посаду головного дизайнера жіночої лінії майже одразу посів молодий американський дизайнер Майкл Корс. Його призначення стане цілком маркетинговим ходом та надією Бернарда Арно, керівника LVMH Group, на повторення успіху Тома Форда для Gucci та YSL. Адже американський дизайнер на чолі французького будинку моди — це було сміливо, скандально та комерційно успішно.
Instagram: @muglerize
Корс привніс у Celine фірмовий спортивний стиль з акцентами на люкс та гламур. Він сміливо поєднував ніжний кашемір із позолоченими фактурами та вперше за історію існування бренду вивів на подіум моделей в обтислих сукнях. Саме завдяки Корсу за кілька років бренд вийде на провідне місце з продажу аксесуарів у світі.
У 1999-му його призначать креативним директором бренду, проте на цій посаді він протримається досить недовго, і вже у 2004 році, коли хайп навколо нього вщухне, Корс залишить Celine, щоби зосередитися на власній марці.
Наступним, кому довірили кермо бренду, став колишній дизайнер Burberry Роберто Менікетті, проте його робота виявилась недостатньо цікавою, і вже за рік він пішов з компанії. На посаді його змінила хорватська дизайнерка Івана Омазік, що раніше співпрацювала з Prada, Jil Sander та Miu Miu. Роботу Омазік для Celine досить стримано оцінювали як директори LVMH Group, так і клієнти бренду. За чотири роки її діяльності марка не здобула нових горизонтів та почала втрачати лояльних клієнтів, що цінували Celine за невимушену розкіш і стишений гламур.
Справжнє відродження бренду почалося лише з приходом Фібі Філо. Саме вона стала рятувальним кругом для Celine, вивівши Модний дім із замкнутого кола невдач на межі банкрутства. Новий стиль, що запропонувала Філо, став переосмисленням спадку Віпіано: мінімалістичний, розкішний у деталях та абсолютного доречний у гардеробі як дорослої жінки, так і молодої дівчини.
Instagram: @oldcelinemarket
У своїй першій колекції сезону «весна–літо–2010» Філо представила одяг, щодо якого жінки розуміли, як саме та навіщо його носити: чіткі лінії та акуратне пошиття, лаконічні силуети та наближені до тіла форми у нейтральних кольорах.
«Я подумала, що зможу відродити бренд. Зробити його сильним і потужним у дусі сучасного мінімалізму», — сказала про свій дебют Філо.
Instagram: @oldcelinemarket
Упродовж усіх 10 років роботи для Celine основу колекцій Фібі складало втілення нових ідей (наприклад, хутряні сандалії), гострі та феміністичні тренди (носити зручні светри та вільні сукні із взуттям на низькому ходу), соціальні меседжі (колекція «весна–літо» 2017 року показувала домінування «інтелектуального» боку жіночності над сексуальним) та нешаблонні музи (як-то 79-річна Джоан Дідіон, що стала обличчям компейну «весна–літо» 2015 року).
Окремо слід зазначити роль, яку Філо зіграла у розширенні аксесуарної лінійки бренду. Створені нею сумки та прикраси залишаються актуальними й понині, а архівні вироби стали предметом колекціонування серед справжніх поціновувачів.
Instagram: @oldcelinemarket
У 2018-му Фібі оголосила, що після 10 років несамовитої роботи йде з компанії та вирушає у творчу відпустку. Що стало передумовою такого рішення, й досі достеменно невідомо. Замінити Філо на посаді запросили колишнього креативного директора Saint Laurent Еді Слімана. Дизайнер одразу заявив, що не наслідуватиме стиль Філо та планує розвивати власний.
Довго чекати на метаморфози публіці не довелось: Сліман ще до виходу колекції змінив логотип бренду, прибравши з напису аксант егю (рисочка над буквою é, що вказує на правильну вимову букви) та стер усі публікації, де згадувались колекції Філо, у соціальних мережах.
Instagram: @celine
Дебютну колекцію Слімана «весна–літо–2019» зустріли холодно, критично, а дехто навіть порівнював дизайнера з Трампом через його пласке уявлення про жінок.
Побоювання фанатів стилю Філо виявилися виправданими. Celine, що асоціювалась з розкішним мінімалізмом та інтелектуальною сексуальністю, перетворилась на провокативний Saint Laurent з мініспідницями та прозорими блузами, змодельованими так, щоб демонструвати оголені груди жінок.
Колекція Слімана містила ультраміні, топи та сукні в паєтках, чоловічі речі, що раніше не з`являлися у творчості Фібі, глибокі вирізи, прозорі матеріали та відверто підкреслені силуети тіла.
Після дебютного показу Еді кількість запитів із позначкою «Phoebe Philo» на eBay зросла на 225%, а кількість запитів покупців на old Celine збільшилася на 700% порівняно з 2018 роком.
Instagram: @celine
За анонімними даними, отриманими від співробітників магазинів у різних країнах, продажі нових колекцій від Слімана були набагато гіршими від попередніх, а покупці все частіше цікавились, де можна знайти звичні речі від Філо.
Та чи справді дебютна колекція Еді Слімана виявилася комерційно провальною, чи просто ознаменувала нову віху в історії бренду та допомогла переорієнтуватися на іншу аудиторію?
На посту креативного директора Сліман залишається вже 4 роки, а його сміливі експерименти та загравання з гостромодними трендами на радість публіці дають свої плоди. Молодіжна аудиторія покупців зростає.
Instagram: @celine
При цьому більшість прихильників old Celine та лояльних до марки клієнтів вже змирилися з тим, що улюблена ними марка вже не повернеться у колишнє річище. І навіть колекція з архівних моделей бренду 80-х та 90-х років, яку презентував дизайнер восени 2020-го, не допомогла їх втримати.
Проте Сліман продовжив відстоювати свою творчість, заручившись підтримкою LVMH.
«У компанії навіть не припускали, що Еді Сліман продовжить концепцію Фібі Філо. Це було очевидно. Деяких журналістів здивувала відсутність наступності дизайнерів. Наші з Еді Сліманом погляди збігаються, ми прагнемо однієї мети», — зазначив глава і генеральний директор конгломерату LVMH Сідні Толедано.