«Поганий хлопець» у світі моди: історія Жана-Поля Готьє

До дня народження дизайнера

Фешн-індустрія охоплює чимало визначних особистостей, які зробили неоціненний вклад у розвиток моди, показавши її різноманітність і багатофункціональність. І серед тисячі імен особливо виділяється постать Жана-Поля Готьє — дизайнера, якого називають infant terrible («поганим хлопчиком») французької моди. За 50 років кар’єри завдяки власній винахідливості та нестандартним ідеям він представив світові безліч сенсаційних винаходів, які підірвали будь-які традиційні уявлення про одяг; встигнув попрацювати з видатними людьми з абсолютно різних сфер, зокрема з Мадонною; а також зробив свій внесок у поширення гендерних норм і пропаганди здоров’я квір-спільноти. 

У 2020 році дизайнер відійшов від справ свого однойменного бренду Jean Paul Gaultier, однак про його творіння ми не припиняємо згадувати й дотепер, і переконані, що ще неодноразово будемо звертатися до них у майбутньому. Сьогодні, в день народження Жана-Поля Готьє, згадуємо про його шлях, творчість і виняткові дизайни.

Дитинство та перші захоплення модою

Любов до моди знайшла Готьє ще в його ранні роки. Тоді він багато часу проводив зі своєю бабусею, яка великою мірою і вплинула на зародження у хлопця захоплення цією справою. Згодом Жан-Поль розповідав, що бабуся була більш «цікавою», ніж його мати, і саме завдяки їй він знаходив натхнення для майбутніх творінь. Вона дозволяла йому спостерігати за своїми консультаціями з покращення здоров’я для місцевих жителів і нерідко під час сеансів радила людям освіжити свій гардероб, адже одяг має великий вплив і на наш стан. Так Готьє вже в ранні роки усвідомив, яку роль може відігравати мода в житті. Тоді ж він і познайомився з корсетами, яких було вдосталь у шафі бабусі. Саме вони згодом надихнули дизайнера створити його культові моделі.

Уже тоді майбутній модельєр почав займатися шиттям. У свої 13 він виготовив вбрання для іграшкового ведмедика Нани, серед якого був і конусоподібний ліф — дизайн, який став одним із найбільш знакових у кар’єрі Готьє. Згодом хлопець презентував перші колекції одягу для мами та бабусі.  

Робота в П’єра Кардена

У вісімнадцятирічному віці без будь-якої професійної освіти Жан-Поль став розсилати власні ескізи французьким дизайнерам з надією, що вони зможуть взяти його на роботу. Так почалася історія хлопця з П’єром Карденом, який першим побачив його талант і влаштував до себе асистентом. Після року роботи в дизайнера Жан-Поль зробив перерву, щоб попрацювати з Жаном Пату, однак згодом знову повернувся до Кардена. Завдяки цьому досвіду хлопець зміг порівняти роботу двох професіоналів і виділити для себе основні риси, які хотів би розвивати у власних проєктах. У 1974-1976 роках Готьє вже керував бутиком Pierre Cardin у Манілі та створював жіночі колекції бренду для американського ринку. 

Заснування власного бренду

У 1976 році разом зі своїм діловим партнером Френсісом Менуже, який до того ж став і найбільшим коханням Жана-Поля, дизайнер заснував однойменний бренд Jean Paul Gaulrier і презентував першу колекцію. З того часу Готьє заявив про себе як про самобутнього та новаторського модельєра, який переосмислює традиційні уявлення про моду. Його творіння виділялися особливою ексцентричністю та бунтарським характером. У 1980-му Жан-Поль навіть випустив у світ лінійку, для якої використав сміттєві пакети та консервні баки. Окрім цього, дизайнер не забував і про той предмет гардероба, який ще в дитинстві справив на нього враження, — корсет. Готьє почав інтерпретувати його в багатьох своїх колекціях, представивши символом жіночої свободи. 

1983

У 1983 році Жан-Поль Готьє виготовив лінійку Et Dieu Créa l`Homme, яка стала визначною у світі моди завдяки різним моделям чоловічих спідниць. Цим дизайнер вкотре розмив гендерні межі та розвіяв чимало стереотипів про «традиційний» і «правильний» одяг. Він показав, що світ змінюється, і чоловіки теж: не всі вони є тими мачо, якими їх завжди зображували. У той час він також найняв на роботу своїм помічником Мартіна Маржелу. Готьє згодом розповідав, що хлопець був одним із найкращих асистентів, які з ним працювали. 

1985

Втрата єдиного кохання, робота з Мадонною і перший парфум

1980-1990 роки були особливо важкими для квір-спільноти: серед людей ЛГБТК+ поширювалася епідемія СНІДу, а на вулицях панувала гомофобія. У 1990-му від хвороби помер партнер Жана-Поля Готьє — Френсіс Менуже. Хоча втрата була надзвичайно важкою для дизайнера, цей випадок дав йому поштовх до поширення інформації щодо безпечного сексу та здоров’я через власні дизайни. 

Цей же рік подарував Готьє важливу в його кар’єрі співпрацю з Мадонною. Співачка попросила дизайнера створити більш ніж 350 костюмів для її світового туру. Серед них опинився і знаменитий конусоподібний бюстгальтер, яким так захопилася зірка. Одним із найбільш відомих образів співачки від Jean Pail Gaultier став рожевий корсетний боді з тим же ліфом із конусами, який вона вдягнула поверх чорних штанів. 

Мадонна, 1990

У 1993-му Жан-Поль Готьє випустив свою першу лінійку парфумів Classique, на створення якої дизайнера надихнули жінки в його житті. Аромат став популярним також і завдяки пляшечці, що була оформлена у вигляді силуету жіночого тіла.

Робота з високою модою

1996-й став роком заснування Жаном-Полем Готьє власного будинку високої моди. Так, він почав керувати одним з одинадцяти домів, офіційно визнаних Французькою синдикальною палатою високої моди. Згодом у сезоні весна-літо — 1997 дизайнер показав свою першу колекцію Haute Couture. Химерні квіткові мотиви, обтислі корсети та багато-багато різноколірного пір’я неабияк вразили публіку. Після цього на бренд почали звертати увагу й світові знаменитості. Клієнтами дизайнера стали Ніколь Кідман, Кейт Бланшетт, Леді Гага, Ріанна, Бейонсе та безліч інших. Костюми Готьє також з’явилися й у кількох культових фільмах, зокрема «П’ятому елементі» та «Місті втрачених дітей». 

1997

1997

Останні роки кар’єри

З 1999 року Жан-Поль Готьє поклав початок співпраці з Hermès. Кілька років він працював головним дизайнером бренду, однак з 2010-го все ж вирішив повністю присвятити себе розвитку власної марки. 

У 2014-му він відійшов від роботи над прет-а-порте і зосередився лише на кутюрних колекціях, а вже через шість років оголосив про закінчення кар’єри як дизайнера. Остання лінійка Готьє, показ якої відбувся в січні 2020 року, представила найвпізнаваніші дизайни за всю історію роботи кутюр’є. 

«Я відкрив усі свої ящики, зібрав усі свої старі колекції. Я використав власні архіви як матеріал. До побачення, абсолютно новий; привіт, бренд старий. Те, що я робив на початку без ресурсів, роблю й сьогодні зі своєю спадщиною і даю життя новим творінням», — написав у записці до шоу Жан-Поль Готьє.

Від того часу кожного сезону над лінійками бренду щоразу працюють запрошені дизайнери, як-от Сімон Роша, Гленн Мартенс та інші. 

І хоч Готьє припинив свою діяльність вже більш ніж чотири роки, його творіння продовжують жити й надихати. Він увійшов до історії як новатор, дизайнер найбільш інноваційних, сучасних і бунтарських винаходів.


Реклама

Популярні матеріали

Знайомтеся, Олександр «Терен» — український ветеран та новий...


«Я часто питала, за що мені ця втрата. А потім зрозуміла: війна не...


Найстильніші сумки для літньої пори в новій колекції HARVEST...


Читайте також
Стиль життя / Блог стиль життя

Бердвотчинг: що це таке і де його шукати

Популярні матеріали