Ось уже кілька днів, як 55-й сезон Українського тижня моди завершився, а посмак і рефлексія досі тривають у всіх, хто хоч якось був дотичним до цієї, без перебільшення, історичної події. Після двох з половиною років вимушеної відсутності вдома (тоді як International Seasons проходили на подіумах міжнародних партнерів у Лондоні, Копенгагені, Лос-Анджелесі, Лісабоні, Берліні та інших містах у рамках Ініціативи Support Ukrainian Fashion) повернення UFW до Києва засвідчило потребу української модної спільноти, яка за час великої війни стала важливим культурним і економічним рушієм, зазвучати ще гучніше, об’єднавшись на одному великому майданчику, й представити світу чіткий маніфест: «Ми живі. Ми боремося. Ми творимо майбутнє вже зараз». Українські дизайнери зробили квантовий стрибок, розширивши ще більше модні рамки й перетворивши свої колекції на метафори сьогодення, наповнивши їх глибокими соціальними сенсами й висловивши мовою речей свою громадянську позицію.
Іноземні колеги-журналісти, яким ми дякували за їхню мужність бути з нами, відверто відповідали: «Ми мали бути хоробрими лише чотири дні. А ви вже третій рік». І це так. Тільки постійно перебуваючи в такій жорстокій реальності, після 9-годинної нічної повітряної тривоги, після жахливих новин із Полтави, Сум, Кривого Рогу, Львова, від яких стигне в жилах кров, можна знайти в собі внутрішні мотивації не залягти під ковдрою на невизначений термін, а вбратися у свій небуденний одяг, без світла зробити найпростішу зачіску і йти на покази, аби підтримати своїх і долучитися до чогось дуже важливого, того, чого ти не можеш дозволити собі пропустити.
Яким же нам і світові запам’ятається 55-й сезон Українського тижня моди, сезон свята й печалі, розпачу й гордості, болю й надії? Підбиваємо підсумки разом із творцями й ключовими героями UFW SS’25.
Спільна заява понад 50 найвпливовіших представників української fashion-індустрії до міжнародної спільноти. 1 вересня, сходи Українського дому
Воєнна реальність
Мода завжди була чутливою до соціальних змін, тож уявити Тиждень моди, який проходить у країні в розпал воєнних подій, поза соціальним контекстом дуже складно або й неможливо. Зіткнення з воєнною реальністю в Києві цього сезону відбувалося з початком кожного показу — хвилиною мовчання і вшануванням загиблих захисників. Після ворожого удару по Інституту зв’язку в Полтаві й перших звісток про загиблих у стінах Арсеналу згустком зависло питання: а чи має це все сенс і чи варто продовжувати? Негласною відповіддю став фінальний вихід дизайнерки Наді Дзяк, яка тримала в руках стяг із надписом «Полтава». Світлина, яку згодом підхоплять світові медіа, засвідчила єдність українського народу в спільному горі, а також необхідність продовжувати боротьбу й супротив, не перериваючись ані на мить.
Надія Дзяк у фіналі показу Nadya Dzyak
Мода — барометр соціальних настроїв і стандартів. Тож цілком органічно, що дизайнери цього сезону активно залучали до своїх показів не тільки моделей різних параметрів і вікових категорій, а й ветеранів війни, яка наразі триває. Особливими оплесками гості UFW зустрічали рекордсменку Українки з бальних танців Карину Стащищак на показі Nadya Dzyak, Руслану Данілкіну на показі Gasanova, тоді як моделей-ветеранів з ампутаціями на показі Andreas Moskin зала вітала оваціями стоячи.
Руслана Данілкіна на показі Gasanova
Карина Стащищак під час шоу Nadya Dzyak
Максим Єрмохін на показі Andreas Moskin
Ініціатива стала гучним повідомленням світу, що незламні українці, які пережили жахи війни, є невіддільною частиною нашого соціуму, в тому числі модної індустрії. Інклюзивність — не тренд, а наша нова реальність.
Українські сенси й традиції
Українські бренди продовжують свій шлях до популяризації української спадщини, переосмислюючи елементи традиційного одягу й інтегруючи їх до сучасного гардероба. Так, в рамках Українського тижня моди бренд Gaptuvalnya провів спеціальну подію. Під час заходу була представлена весільна колекція «Віно», основним натхненням якої стала ґуґля — традиційний верхній одяг наречених, який надає образам особливого символічного значення. Бренд GUNIA Project пішов далі та перетворив увесь свій показ на весілля, театралізоване дійство, що занурило гостей у символічний простір обрядовості. Нова колекція названа на честь вільця — весільного деревця, що було невіддільною частиною обрядів. Застосовані матеріали й техніки були обрані не випадково: усі вони сягають корінням української культури. До переосмислення традицій народного костюма зверталися й інші учасники Тижня моди: бренди TONiA, Delegan, Khrystyna Rachytska, перетворюючи свої колекції в культурні маніфести, де любов й повага до свого коріння органічно співіснує з сучасними трендами й запитами.
Показ GUNIA Project
Фірмовий корсет TONiA, створений на основі лекал ХІХ сторіччя
Весільна колекція «Віно» від Gaptuvalnya
Презентація Gaptuvalnya
Унікальний проєкт від LITKOVSKA, що об`єднав минуле й сучасність через символічні «Жнива». Сезон, що розпочався в Києві та продовжиться в Парижі, втілив збір врожаю зусиль бренду за майже двадцятирічну історію
Особливі локації
Усі, хто хоч раз бував на Українському тижні моди до 2022 року, зрозуміє трепетне ставлення до Мистецького Арсеналу, який нерозривно асоціюється з найочікуванішим модним марафоном країни. Тож провести два дні в стінах цієї споруди означало для більшості гостей поверненням до «тих самих» часів. Проте навряд чи цей сезон вийшов би саме таким, як вийшов, без особливих локацій, куди гостей запрошували окремі бренди: GUNIA Project — до головної брами стародавнього Києва, Золотих воріт, де «влаштували» традиційне українське весілля; FROLOV — на Кирилівську, 41, яку до останнього тримали в секреті і на якій зрештою спільно з театральним режисером Іваном Уривським шокували присутніх абсолютно містичним шоу-виставою Ivasyk; BOBKOVA — до митрополичих підвалів Софійського собору; the COAT by Katya Silchenko — до саду біля Національної опери України, де масштабним шоу відсвяткували 10-річчя бренду.
Показ the COAT by Katya Silchenko
Як розповіла в коментарі ELLE.UA співзасновниця та голова оргкомітету UFW Ірина Данилевська, спочатку вони звернулися до брендів з пропозиціями щодо проведення шоу на власних локаціях. Та коли прийшло розуміння, що до події доєднаються і молоді бренди, яким це буде фінансово важко, і бренди з регіонів (Львова, Сум, Дніпра, Одеси), виникла ідея з симбіозом локацій.
«Вийшло навіть крутіше, ніж я очікувала», — ділиться з нами враженнями від показу Катя Сільченко, дизайнерка і креативна директорка the COAT. — Тому що я думала тільки про колекцію і не знала, наскільки масштабно вона може бути подана. Але команда професіоналів команди S*EVENT разом із 50 представниками нашого бренду зробили все на високому рівні. Ми хвилювалися, щоб нас не підвела погода, тому довго не розсекречували локацію. Боялися, що показ перерве повітряна тривога і гості не захочуть повертатися. Але все склалося якнайкраще».
Показ the COAT by Katya Silchenko
Показ GUNIA Project
Показ BOBKOVA
Показ FROLOV
«Говорячи про складність організації, варто зазначити, що наш бренд не позиціонує себе як учасник класичних Runway Show, оскільки одяг не є нашою основною категорією. Ми завжди випускали одяг дропами, тому створення фешн-шоу стало справжнім викликом. Організація шоу відбулася лише за місяць — це неймовірно швидкі терміни для фешн-індустрії. Попри сумніви на кожному етапі, чи вийде все так, як задумано, коли ми зібрали нашу неймовірну команду, визначили концепцію і розпочали підготовку, ми зрозуміли, що це має бути саме те, чого ми прагнемо: повне занурення в атмосферу. Чесно кажучи, ще під час репетицій, коли ми сиділи серед тисячолітніх стін Золотих воріт, слухали, як Марічка Квітка співала традиційні українські пісні і спостерігали за моделями, які ходили у власному одязі, ми вже відчували дуже потужну емоцію. Це було щось, що пробуджувало глибинні спогади, вкорінені десь в ДНК поколінь», — розповіли ELLE.UA засновниці Gunia Project Наталія Каменська та Марія Гаврилюк.
«Ми зробили свій наймасштабніший показ — на 600 гостей, вперше на власній локації. Окрім того, що це доволі фінансово затратно, це було складно і з точки зору менеджменту. Але я рада, що ми змогли залучити велику кількість українських та іноземних партнерів і максимально підсвітити всі моменти нашого сучасного світу. Тому на нашому подіумі ходили й Руся Данілкіна, і модель старшого віку», — поділилася враженнями Ельвіра Гасанова, засновниця бренду Gasanova.
Підсумки 55-го сезону Українського тижня моди: враження й емоції
Співзасновниця та голова оргкомітету UFW Ірина Данилевська:
«Я думаю, ми ще довго будемо усвідомлювати результати того, що ми створили. Але можемо піти по задачах, які ми перед собою ставили. Перша — це підтримати індустрію. Ми робили Support Ukrainian Fashion 4 сезони. Але навіть 71 дизайнерський бренд, який був представлений за цей час, — це ще не вся індустрія. І звичайно, ми хотіли підтримати вдома якомога більше українців — і моделей, і фотографів, і стилістів, і майстрів по зачісках, і режисерів-постановників, і журналістів. Усіх, хто входить до нашої прекрасної спільноти. Це, я думаю, нам вдалося. Українці читають, натикаються постійно на новини про Тиждень моди, на покази, замислюються про те, що, можливо, можна було б підтримати вітчизняного виробника, стають більш лояльними. Тиждень моди допомагає і баєрам, яким набагато легше працювати, коли є покази, фотографії, підвищена активність у соцмережах.
Друге — ми надіємося хоч трішки підтримати українців емоційно, показати їм, які красиві речі роблять інші українці, які працюють і творять, хоча все болить і серце стікає кров’ю. Ми спробували надати приклад, що у війні треба жити й треба бути ефективними. Ми можемо закритися в чотирьох стінах, можемо плакати та страждати, але це мало наблизить перемогу, мало допоможе країні. Можна бути ефективним, і мені здається, що бренди, які були задіяні, вони це демонстрували: можна жити і працювати.
Третє — нам треба, щоб про Україну постійно чули. Ми втомилися чути, що від України втомилися. І ми взяли на себе таке зобов’язання: говорити зі світом про іншу країну не голосом політиків, не голосом воєнних кореспондентів, не фотографіями зруйнованих будинків, поранених людей, а говорити про талановитих людей, які живуть у цій країні, яких вбивають за те, що вони хочуть бути українцями, за те, що вони хочуть свободи і незалежності. Показати нашим колегам на заході, що їм є чому нас захищати. Бо весь творчий світ, культура світова без нас стануть біднішими. Тому виходьте, говоріть із керівництвом своїх країн, вимагайте, щоб вони продовжували допомагати, давайте нам зброю. Захищайте тих, кого ви знаєте і розумієте. Дизайнери Франції, Німеччини, Італії, говоріть про нас, українських дизайнерів і, можливо, це буде ефективний шлях. Такі були наші цілі, і мені здається, що ми потроху їх досягаємо, адже бачимо все більше і більше публікацій — від Washington Post до Metal Magazine».
Засновниця TONiA Антоніна Белінська:
«Я дуже рада, що, попри війну і такі складні часи, в які доводиться жити всім українцям, ми знаходимо сили і натхнення творити і транслювати життя. Думаю, колекції всіх дизайнерів були просякнуті надією. Так важливо показувати світу, що ми сповнені духу і готові боротися за своє існування в усіх аспектах. І звісно, низький уклін нашим Збройним силам, які тримають наше небо і завдяки яким ми можемо жити й працювати».
Засновниці Gunia Project Наталія Каменська та Марія Гаврилюк:
«Оскільки ми в Gunia Project ніколи раніше не планували проводити фешн-шоу в традиційному форматі runway — це рішення було дуже спонтанним. Нас на це підштовхнула Ірина Данилевська, і в результаті ми пережили неймовірні емоції, випробувавши нові формати для нашого бренду. Це стало для нас своєрідним поштовхом та джерелом нових ідей та емоцій. Повернення Ukrainian Fashion Week у цей сезон — це важлива подія для України та важливе рішення для його організаторів і дизайнерів. Незважаючи на всі проблеми, з якими стикається Україна під час війни — відключення, обстріли, складнощі бізнесу та виробництва, — це сміливий і значущий крок. Це підтримка бізнесу і одне одного. Ми мали показати світу, що ми існуємо, що ми працюємо і робимо це в Україні. Ми продовжуємо свою справу, і нас потрібно бачити».
Засновниця Gasanova Ельвіра Гасанова:
«Ми неймовірно щасливі, що завдяки Ірині Данилевській Український тиждень моди повернувся. І як для світової преси, так і для нашої я повторюю одне й те саме, що UFW — це не тільки свято, це й підтримка індустрії. Бо мода — це бізнес, до того ж доволі складний. Тому це логічний етап роботи для брендів та учасників модної спільноти, в якій працює дуже багато людей».
Чи на часі зараз мода?
Помічаємо ми те чи ні, та війни завжди впливають на моду, змінюючи не лише естетику, але й практичність одягу. Під час Першої світової війни виник стиль мілітарі, що відобразився в повсякденних образах: від плащів Burberry, які спершу створювались для солдатів, до брюк і коротших спідниць, які символізували практичність і нову роль жінок у суспільстві. Друга світова війна продовжила цей вплив. Сукні-сафарі, шовкові панчохи, пальта з еполетами, двобортні жакети та червоні помади стали необхідністю, а іноді й формою протесту, маніфестом жіночої мужності та незламності.
Війни формують нові тенденції, що підкреслюють витривалість і адаптацію. Те, що ми проживаємо сьогодні, очевидно, також вплине на моду, і майбутні покоління будуть дізнаватись про цей час не тільки з підручників, а й через речі, які вже зараз стають символами нашої епохи. Як, власне, і 55-й сезон Українського тижня моди є фіксацією того складного періоду, через який ми з вами мусимо пройти. Свідком того, як війна інтегрується в культурний процес, залишаючи відбиток у творчих індустріях, зокрема в моді.
Тож, якщо ви запитаєте думку редакції, чи на часі був UFW SS’25, ми без вагань відповімо: як ніколи!