Ода мінімалістичній естетиці: історія дизайнера Хельмута Ланга

Розповідає стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін

У часи, коли Гальяно шокував світ грандіозними театральними шоу, герой цієї статті створював майки та джинси, за які платили, як за сукні від Dior. Він не мав дизайнерської освіти, проте зумів стати одним з найвпливовіших модельєрів XX століття та реформувати модні канони, які здавалися нерухомими. Його феномен настільки простий, що в це складно повірити.

«Хіба ж мінімалізм здатен дивувати?»

Проте сьогодні справа його життя майже втрачена, адже зробити красивий мінімалізм виявилося надто складним. Його імʼя — Хельмут Ланг. Новатор, художник, візіонер.

Більше про життя й творчість видатного дизайнера розповів стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін.

Хельмут Ланг народився 10 березня 1956 року у Відні. Його дитинство було непростим: після розлучення батьків хлопця тривалий час виховували дідусь і бабуся в маленькому селі в мальовничих Альпах.

Його дід працював шевцем у селі неподалік Зальцбурга. Саме він навчив хлопця азів роботи на швацькій машині та навичкам кроїння шкіри й тканини. Коли Хельмуту було 10 років, його батько повторно одружився та забрав сина з собою до австрійської столиці. Як неодноразово розповідав сам дизайнер у своїх інтервʼю, наступні вісім років стали найнещаснішим періодом в його житті.

Коли Лангові виповнилося 18, він одразу ж з`їхав від батька і розпочав самостійне життя.

У 1977 році хлопцю виповнився 21 рік. Тоді він відкрив свою першу студію у Відні. Хоча Ланг і не мав освіти в галузі моди, його спонтанні спроби припали до душі андеграундній молоді, тоді ж почав простежуватися характерний стиль дизайнера — стримані чіткі лінії та утилітарний підхід.

Уже за декілька років Хельмут став одним з найяскравіших представників авангардної моди, а його жіночі колекції прет-а-порте мали величезну популярність по всій країні.

Настав 1986 рік, і роботи Ланга включили до виставки під назвою L`Apocalypse Joyeuse («Веселий апокаліпсис») у паризькому центрі Помпіду. Тоді ж модельєр вирішив заснувати в Парижі власний бренд та зареєструвати торгівельну марку Helmut Lang. Рік по тому асортимент бренду поповнився чоловічою лінійкою одягу.

Пік популярності дизайнера припав на початок 1990-х. Хельмут Ланг став новатором у стилі мінімалізму, запропонувавши його як модну альтернативу максималізму, що заправляв балом у кінці 80-х.

1987

1987

Його інтерес до експериментальних матеріалів (гуми, нейлону, металу та деніму), а також строгих і лаконічних силуетів створили нову концепцію моди. Дизайнер фактично перетворив мінімалізм на щось абсолютно нове та бажане для публіки.

Його неповторний стиль створив ціле покоління людей, гардероби яких складалися з класичних футболок, джинсів, масивних кросівок і парок. Він був один з перших, хто «обляпав» джинси білою фарбою та вкоротив джинсову куртку до лінії пупка.

1992

Запущена Лангом джинсова лінійка Halmut Lang Jeans була настільки успішною, що її продаж складав понад 50% усього щорічного доходу бренду, а ціна на штани починалася від $200 — надзвичайна рідкість для 90-х.

Крім того, Ланг став першим дизайнером, хто розпочав покази своїх колекцій в інтернеті. У квітні 1998 року Helmut Lang мав представити свою першу лінійку у Нью-Йорку, однак за три дні до призначеної дати бренд вирішив провести віртуальний показ онлайн. Для цього спеціально створили сайт helmutlang.com.

За словами директора компанії PR Consulting П`єра Руж’є, який працював з маркою, це рішення виникло спонтанно через неможливість провести показ у запланованій локації. З усім тим, воно виявилося для індустрії проривним і випередило свій час.

1997

Хельмут Ланг революційно підходив і до маркетингу. У 1998 році він став першим дизайнером, що розмістив рекламу свого бренду на таксі. Кампанія обернулася неймовірним успіхом і зробила Ланга першопрохідцем у сфері вуличного маркетингу.

У 1999-му бренд Helmut Lang придбала італійська компанія Prada Group. На той момент щорічний дохід бренду становив близько 100 мільйонів доларів.

Попри хороший комерційний результат лінії деніму, керівництво Prada, яке прагнуло оптимізувати розвиток компанії та закрити власні борги, ліквідувало колекцію. Це призвело до катастрофічного падіння продажів, і до 2004 року виторг Helmut Lang скотився до 30 мільйонів доларів.

Стосунки Ланга з Prada почали погіршуватися, і у 2005-му дизайнер вирішив покинути власну компанію, остаточно розірвавши зв’язок з модною індустрією, аби присвятити себе мистецтву.

1998

Після цієї новини модні інсайдери та віддані шанувальники бренду влаштували бойкот Prada і відмовились від Helmut Lang, що більше не належав великому дизайнеру, чию нішу так і не зміг зайняти жоден інший майстер. Сам же Хельмут легко перейшов до іншої творчої сфери, ставши художником. Він заснував студію «hl-art», присвятивши себе скульптурі, графіці та медіаінсталяціям.

У 2010 році пожежа в його студії в Сохо знищила більшу частину дизайнерського архіву. Ланг передав уцілілі експонати 18 провідним музеям світу, у тому числі Музею прикладного мистецтва на своїй батьківщині у Відні.

Після відходу Ланга бренд пережив кілька значущих трансформацій. У 2006 році був проданий японській компанії Link Theory Holdings, яка протягом наступних років декілька разів перевипускала архівні колекції дизайнера, намагаючись втримати інтерес відданих клієнтів марки.

У 2007-му пост креативного директора зайняли Майкл та Ніколь Коловос, які прагнули зберегти естетику Ланга та осучаснити її. І хоча їхні колекції мали певний успіх, бренд не зміг повернутися до минулих висот. Через сім років пара залишила Helmut Lang.

2017 рік ознаменував прихід нової креативної директорки Ізабелли Беррелл, яка внесла свіжий підхід до творчої спадщини Ланга, долучивши до співпраці сучасних художників та інфлюенсерів для створення капсульних колекцій. У 2018 вона поступилася місцем Алікс Браун, засновниці V Magazine.

Нинішня команда дизайнерів Helmut Lang, як і сам модельєр, продовжує орієнтуватися на повсякденно-формальний стиль одягу творчого класу. У 2020 році ім`я Хельмута Ланга знову з`явилося в заголовках новин фешн-видань, але про нього згадали вже не як про дизайнера, а як про художника. Креативний директор Saint Laurent Ентоні Ваккарелло запропонував Лангу використати продукцію бренду як сировину для створення скульптур. Подрібнені фрагменти виробів Хельмут поєднав зі смолою та металом, представивши масивні чорні конструкції у стилі бруталізму, що прикрасили флагманський бутик Saint Laurent у Парижі.

Сьогодні бренд Helmut Lang залишається культовим для модних ентузіастів, і хоча він більше не домінує в мейнстримі так, як у 90-х роках, його вплив на сучасну моду беззаперечний. Архівні колекції марки продовжують слугувати джерелом натхнення для сучасних дизайнерів, а рекламні компанії стають прикладом яскравого та «емоційного» маркетингу.

Мінімалістичний підхід, революційні матеріали, відсторонення від традиційної модної естетики — те, що робить спадщину Ланга безсмертною. Його візіонерське бачення, що йшло всупереч грандіозним показам та експресивній стилістиці 90-х, залишається потужною естетичною опозицією в моді й до сьогодні.

Helmut Lang — це більше, ніж просто одяг. Це ода мінімалізму, що раз і назавжди змінила обличчя сучасної моди.


Реклама

Популярні матеріали

«Аптечка першої ментальної допомоги»: картки для саморефлексії...


Fashion Talk: 15 питань Ользі Галушці про улюблені бренди...


Образ дня: Ріта Ора в кутюрній сукні FROLOV у новому епізоді The...


Читайте також
Популярні матеріали