Marc Jacobs: історія хрещеного батька американської моди

Розповідає стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін

Його вважають одним із найвпливовіших чоловіків у модній індустрії та хрещеним батьком американської моди. За його плечима — робота в будинку моди, який належить до найстаріших у світі, і співпраця з іменитими художниками сучасності. Він ніколи не боїться експериментувати та шукати нове звучання у, здавалося б, уже заїждженої платівки. І хоча сам він стверджує, що не орієнтується на глобальні тренди, проте як ніхто інший вміє вловлювати їхні швидкоплинні зміни раніше за інших.

«Я не вірю в диктатуру моди та вважаю, що кожен, хто слідує за нею, абсолютно загубився. Я створюю стиль, а не моду», —  сказав Марк Джейкобс.

Більше про життя й творчість дизайнера Марка Джейкобса розповів стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін.

Марк Джейкобс народився 9 квітня 1963 року в Нью-Йорку. Його дитинство важко назвати безхмарним. Батько помер, коли хлопчикові було сім років, а матір більше цікавило її особисте життя, аніж син. Жінка тричі виходила заміж та щоразу сім`я переїздила услід за новим главою родини. Марку таке життя не подобалось, і одного разу під час канікул, що він проводив у бабусі на Мангеттені, хлопчик попросив залишитися з нею.

Саме бабуся навчила майбутнього дизайнера в`язати спицями та прищепила йому смак до гарних речей. Зауваживши, які незвичайні та технічні моделі вʼяже онук, вона з гордістю заявляла усім своїм подругам, що він точно стане колись всесвітньо відомим дизайнером.

Перші моделі майбутніх колекцій з`явилися в блокноті Марка ще під час навчання в математичній школі, коли йому було 15 років. Попри те, що мати хотіла бачити хлопця юристом, бабуся підтримала його рішення вступити до школи мистецтв.

У 1978 році Марк з легкістю склав вступний іспит на курс дизайну до High School of Art and Design. Паралельно з цим хлопець почав працювати у знаменитому бутику Charivari та завів звʼязки у світському суспільстві Нью-Йорка.

Після закінчення школи дизайну у 1981 році Марк вирішив продовжити профільну освіту та вступив до легендарної Parsons School of Design. Талановитий та амбітний, він одразу ж заслужив любов і визнання як серед одногрупників, так і серед педагогів, і у 1984 році отримав звання «Студент року». Під час свого навчання Марк також познайомився з іменитим дизайнером Перрі Елісом, який запросив юнака пройти стажування в його студії.

На випускній вечері Джейкобс познайомився зі стилістом Робертом Даффі, і між чоловіками зав`язалася тепла дружба, що згодом переросла в бізнес-партнерство. Того ж року вони відкрили спільне ательє Jacobs Duffy Designs, а згодом, у 1986 році, зареєстрували бренд Marc Jacobs.

Одночасно з першими успішними кроками в бізнесі Марк став наймолодшим призером премії, що вручає Рада модних дизайнерів Америки, CDFA Fashion Awards у номінації «Найкращий новий дизайнер».

Своїми колекціями він влаштовував справжнісіньку революцію, інтегруючи естетику гламуру в повсякденний стиль звичайного американця. Образи від Марка виглядали лаконічно, проте одночасно демонстрували й розкіш.

Найвідоміші баєри вишиковувалися в черги до ательє Jacobs Duffy Designs, а найдорожчі топмоделі 90-х — Наомі Кемпбелл, Крісті Тарлінгтон і Лінда Євангеліста — демонстрували одяг на показах бренду, беручи свій гонорар у вигляді суконь.

У 1994 році дизайнер успішно дебютував на Нью-Йоркському тижні моди з колекцією «Гранж», що принесла йому широку популярність. Тоді ж Джейкобс випустив і свою першу чоловічу колекцію.

Marc Jacobs Fall 1994

Marc Jacobs Fall 1994

Marc Jacobs Fall 1994

Після смерті Перрі Еліса, у тому ж році, Марка запросили зайняти крісло креативного директора Perry Ellis. Однією з умов, на яких Марк погодився очолити бренд, було призначення на посаду керівного директора Роберта Даффі.

Вірячи в успіх «хрещеного сина» Еліса, рада директорів погодила кандидатури обох без вагань. З першого дня роботи Джейкобс викликав хвилю протестів як у шанувальників модного будинку, так і в його співробітників, намагаючись переосмислити спадок метра. Джейкобс сміливо інтегрував у лаконічні та жіночні крої Perry Ellis гранжеві мотиви та майже мультяшні принти, що відлякували фанатів марки. У своїх колекціях він ніби й зберігав основні риси дизайну засновника, проте не боявся також використовувати складні кольорові поєднання та додавати сексуальності до майже ділових образів.

Авдиторія бренду не оцінила таких метаморфоз, продажі компанії почали падати, і керівництво Perry Ellis вирішило звільнити Марка та Роберта. Пара залишила Нью-Йорк і вирушила на відпочинок до Італії, де завдяки щасливому випадку Марк познайомився з Бернаром Арно, власником компанії LVMH.

Провівши декілька спільних вечорів, Арно настільки захопився молодим та амбітним Джейкобсом, що, недовго думаючи, запропонував йому обійняти посаду креативного директора Louis Vuitton.

У 1997 році Марк Джейкобс офіційно почав працювати як креативний директор марки та влаштував справжню революцію в одному з найстаріших модних будинків Франції. З наступного року Louis Vuitton став випускати одяг, взуття, аксесуари та ювелірні вироби, чого ніколи не робив раніше. А ще саме Марк придумав перенести знаменитий логотип бренду не лише на сумки, а й на тканини, здійснивши революцію ще й у світі логоманії.

  • Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду
    Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду
  • Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду
    Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду
  • Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду
    Louis Vuitton Fall 1998. Перша колекція Марка Джейкобса для бренду

Також з-під руки Джейкобса вийшли й чотири iconic колаборації світу мистецтва та моди, а саме спільні роботи Louis Vuitton з Такаші Муракамі, Річардом Прінсом, Стівеном Спроусом та Яйо Кусамою.

За час роботи в компанії Марк п`ять разів ставав лауреатом премії Ради дизайнерів моди Америки (CFDA) як найкращий дизайнер жіночого одягу, а також отримував нагороду як найкращий дизайнер чоловічого одягу та аксесуарів. У 2011 році скарбничка його нагород поповнилася статуеткою Geoffrey Beene Lifetime Achievement Award.

Паралельно з роботою на конгломерат LVMH Джейкобс продовжував розвивати свій бренд, заручившись підтримкою та інвестиційним потенціалом Бернара Арно. До 2006 року було відкрито понад 60 бутиків Marc Jacobs по всьому світу. Тоді ж запустилася демократична лінія одягу Marc by Marc Jacobs та лінія дитячого одягу. У червні 2013 року Марк Джейкобс запустив у виробництво також декоративну косметику Marc Jacobs Beauty. 

Марк Джейкобс на Met Gala 2012

Узимку 2014-го після презентації нової колекції для Louis Vuitton Джейкобс оголосив про закінчення своїх стосунків із брендом. Упродовж наступних місяців він отримував десятки пропозицій про співпрацю від багатьох брендів, включно з Dior. Проте дизайнер відмовився надалі очолювати чужі компанії, усвідомивши, що працює на шкоду своїй.

У 2015 році в компанії Marc Jacobs сталася криза. Друг та давній бізнес-партнер Роберт Даффі залишив пост виконавчого директора через «різне бачення майбутнього компанії». Тоді ж марка відмовилася від другої лінії Marc by Marc Jacobs через її збитковість. У наступні декілька років компанія була змушена закрити понад половину своїх магазинів у Європі та Америці. На початку 2018 року в модних колах заговорили про банкрутство Marc Jacobs.

Того ж року власник контрольного пакета акцій компанії LVMH підтвердив, що співзасновник Baja East Джон Таргон приєднається до Марка Джейкобса як креативний директор «для охоплення нових категорій споживачів».

Антикризова команда, призначена Арно, вирішила докорінно змінити позиціювання бренду та його взаємодію зі споживачем. У 2018 році Джейкобс повністю перевипустив свою гранжеву колекцію 1992-го, створену для Perry Ellis, разом із взуттям та аксесуарами.

Video Music Awards

26 серпня 2019 року Джейкобс отримав першу премію MTV Fashion Trailblazer Award на церемонії Video Music Awards у партнерстві з Радою модних дизайнерів Америки.

У вересні 2020 року дизайнер запустив нову лінію одягу The Marc Jacobs. Перша колекція, під назвою Heaven, стала полісексуальною. Вона була орієнтована на молодшу авдиторію, і творець колекції намагався розмити гендерні кордони та оспівати андеграундну культуру 90-х.

  • FW 2020
    FW 2020
  • FW 2020
    FW 2020
  • FW 2020
    FW 2020
  • FW 2020
    FW 2020
  • FW 2020
    FW 2020
  • FW 2020
    FW 2020

Успіх Heaven був приголомшливим. Уперше за 5 років компанія Marc Jacobs вийшла у плюс за продажами. У 2023 році Марк Джейкобс провів показ Fall/Winter 2023 у Нью-Йоркській публічній бібліотеці, представивши майже 30 образів за три хвилини, аби умістити всю презентацію в одному TikTok-ролику.

  • FW 2023
    FW 2023
  • FW 2023
    FW 2023
  • FW 2023
    FW 2023
  • FW 2023
    FW 2023
  • FW 2023
    FW 2023

Сьогодні ж Джейкобс продовжує епатувати публіку своїми колекціями та нестандартними силуетами. Він не зраджує собі та створює прості речі складного крою, гламуризуючи повсякденний американський стиль. Нині його сумки Snapshot Bag та культова The Tote Bag, мабуть, є найпопулярнішими моделями серед Instagram-інфлюенсерок. Він зміг вчасно змінити курс та не потопити Marc Jacobs у морі глобальних фешн-змін, ще раз підтвердивши звання трендсетера модного світу. 

  • SS 2024
    SS 2024
  • SS 2024
    SS 2024
  • SS 2024
    SS 2024
  • SS 2024
    SS 2024
  • SS 2024
    SS 2024


Реклама

Популярні матеріали

Вибір тижня: найстильніші вбрання та аксесуари на зиму в нових...


«Аптечка першої ментальної допомоги»: картки для саморефлексії...


Fashion Talk: 15 питань Ользі Галушці про улюблені бренди...


Читайте також
Популярні матеріали