Історія цього бренду почалася з мрії маленької дівчинки бути схожою на маму. Натхнена «магією» роботи ательє, вона чітко вирішила, що стане дизайнеркою, коли виросте. Її успіх не прийшов одразу, проте сьогодні про неї говорить увесь світ, а сам бренд називають не інакше, як символом нової східноєвропейської моди.
Своєю головною метою вона вважає створення сталого підходу до розвитку моди та її циклічності. Звідси — багатомільйонні інвестиції в розробку нових екологічних технологій та створення власної екошкіри для колекцій. Її імʼя Сандра Шандор, і це історія бренду Nanushka — гордості Угорщини.
Більше про створення бренду та його розвиток традиційно розповів стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін.
Сандра Шандор народилася 1981 року в Будапешті в родині, що мала безпосередній зв’язок з модою. Її мама володіла маленькою кравецькою студією, де створювала речі на замовлення. Саме там, серед тонн тканин, серед лекал та старих журналів Burda, Сандра провела більшу частину дитинства.
Через спостереження за роботою ательє в дівчини сформувалась виразна інтуїція в роботі з тканиною, формами та кроєм. Сама Шандор згадувала, що з трепетом спостерігала, як мама кроїть, приміряє, та доводить кожну складку до ідеалу. І хоча робота ательє не була пов’язана з гламуром та створенням чогось ексклюзивного, адже замовлення переважно були репліками на журнальні вирізки, це дало Сандрі найголовніше — розуміння того, що мода починається з праці, чуття та бездоганного володіння технікою крою.
Після закінчення школи Сандра вирішила продовжити сімейну справу, проте на професійнішому рівні. У 2000 році вона вступила до London College of Fashion на факультет модного дизайну.
Навчання в Лондоні стало для неї справжнім викликом та відкриттям — місто, чия культура була набагато прогресивнішою та барвистішою за рідний Будапешт, дало їй новий погляд на моду.
Під час навчання вона вперше замислилася про sustainable fashion, інтелектуальний підхід до крою та ідею «тихого одягу», що не нав’язує, а супроводжує свого власника. Натхнена філософією Стелли Маккартні, Сандра почала експериментувати з екологічними матеріалами. Серед джерел її натхнення — мінімалізм 90-х, японський дизайн, архітектура і текстильна спадщина Центральної Європи, а також, звісно, рідної Угорщини, що в різні часи перебувала під владою Османської та Австрійської імперій.
Закінчивши навчання, Сандра повернулася до Будапешта. Обираючи між стажуванням в одному з модних англійських брендів та спробою започаткувати власний бізнес, дівчина вирішила піти на ризик. Так, у 2005 році Сандра зареєструвала власний бренд Nanushka. Це лагідне дитяче прізвисько Сандри Шандор — так називав її батько, коли вона була маленькою. У перекладі українською це можна порівняти з «Наночка» або «Нануся».
Перші колекції бренду дівчина створювала майже вручну — на старому обладнанні маминої студії. Усе починалося з невеликих серій — суконь, жакетів та базових светрів. Проте кожна річ мала оригінальну деталь: архітектурні ґудзики, нестандартний комір чи поєднання декількох видів плетіння.
Одяг від Nanushka почав зʼявлятися в локальних бутиках Будапешта та загалом Угорщини, а згодом — і в Японії, де естетизм марки несподівано знайшов відгук у модних інфлюенсерів.
Pre-Fall 2025
Pre-Fall 2025
Проте справжній успіх та світове визнання прийшли до бренду у 2016 році. Це сталося завдяки співпраці з інвестором та бізнесменом Петером Балдасті, який згодом стане не лише партнером Сандри, а і її чоловіком.
Балдасті побачив у Nanushka величезний потенціал і запропонував повну бізнес-реорганізацію: масштабування виробництва, ребрендинг, співпрацю з маркетплейсами, прогресивний маркетинг та вихід на міжнародний ринок. У 2016 році відкрився перший флагманський бутик бренду в Будапешті — простір на вулиці Бечі став поєднанням магазину, кафе, шоуруму і мистецької платформи.
Новаторське бачення ритейл-стратегії привабило величезну кількість модної авдиторії. Хтось приходив до магазину по пакунки, хтось — випити кави чи пообідати з друзями, а хтось — поглянути на сучасне мистецтво. Так чи інакше, назва Nanushka все частіше почала зʼявлятися в Instagram, як і геолокація магазину. Саме звідси бренд голосно заговорив про себе на весь світ, хоча й у своїй характерній тихій манері.
Уже за рік Nanushka дебютував на New York Fashion Week. Колекція з екошкіри з акцентом на природні текстури та геометричні фасони стала справжнім проривом, принісши бренду впізнаваність і цитованість. Про марку написали у Vogue US, Business of Fashion, WWD. Сандра потрапила до списку найперспективніших дизайнерів року, а запитів від баєрів великих мереж та бутиків стало настільки багато, що шоурум бренду довго працював без вихідних. Відтоді одяг Nanushka почав продаватися на великих онлайн-платформах: Net-a-Porter, MatchesFashion, SSENSE, Mytheresa, Nordstrom.
SS25
SS25
SS25
У 2019 році стався ще один прорив для бренду — Nanushka отримала інвестиції від VanguardsGroup, модного холдингу, до якого також входить бренд Aeron. Це дозволило марці відкрити перший паризький шоурум і посилити команду дизайнерів, запустивши при цьому чоловічу лінійку одягу. Того ж року Nanushka оголосив себе sustainable brand і став частиною програми Make Fashion Circular від Ellen MacArthur Foundation, спрямованої на розвиток циклічної моди.
Одними з ключових змін стали:
- створення власної екошкіри OKOBOR™ — веганського матеріалу нового покоління, що має вигляд і фактуру натуральної шкіри, але не містить жодних компонентів тваринного походження. Виготовляється з поліуретану на водній основі з мінімальним впливом на довкілля;
- локалізація виробництва в Угорщині;
- запровадження системи zero-waste patterncutting — методу безвідходного крою, коли дизайн одягу розробляється так, щоби під час розкрою тканини не залишалося обрізків чи залишків.
У 2020 році Nanushka відкрив Circularity Hub — власний центр інновацій, присвячений дослідженню нових матеріалів і кругової моделі виробництва. Бренд почав активно інвестувати у Web3, цифровий дизайн і тестування метавсесвіту як fashion-платформи.
У 2023-му Сандра Шандор отримала нагороду Fashion Designer of the Year у рамках Hungarian Fashion Awards. Її назвали символом нового модного руху Центральної Європи. А вже за рік бренд вийшов на нові ринки: відкрив поп-ап у Сеулі, а також анонсував запуск Nanushka Home — лінії текстилю і предметів інтер’єру, натхнених угорською ремісничою традицією
Наступним кроком у бізнес-стратегії Балдасті з глобальної експансії Nanushka у світі стала низка гучних колаборацій: з брендом ювелірних прикрас Alighieri (2020); платформою Mytheresa (2024), спортивним брендом ASICS (2025) та фешн-гігантом Zara (2024). Колекція Nanushka х Zara включала чоловічий одяг, прикраси та предмети для дому. Особливістю капсули стало поєднання ремісничої майстерності з функціональною естетикою. Її розкупили по світу за декілька днів.
Сьогодні Nanushka представлена в понад 150 магазинах світу та має флагманські бутики в Лондоні, Нью-Йорку, Парижі та Шанхаї.
Говорячи про свій успіх, Сандра додає: «Я не створюю тренди. Я створюю комфортну, довготривалу красу».
Менше ніж за 20 років існування Nanushka довів світу, що мода — це не лише про сезонні мікротренди, а й про сталість у всіх сенсах: від якості матеріалів до етичних принципів бізнесу.