Хто правий: як дизайнеру захистити свої розробки в Україні

Юридичні питання модної індустрії

Впродовж останніх років в Україні з’являється все більше перспективних та амбітних дизайнерів. Чим відомішим стає бренд, тим важливіше для нього захищати свої розробки. Що і роблять більшість світових представників, таких як Dior, Prada, Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Burberry, Levi`s та інші.

Копіювання виробів з метою продажу підробок це доволі поширена практика не тільки в Україні, а й в усьому світі. Основними мінусами для дизайнера є настання репутаційних ризиків (втрати прибутків), а також втрата ділової репутації (довіри клієнтів та партнерів) як найбільш цінного нематеріального активу.

Давайте виділимо основні об’єкти, що підлягають захисту у fashion-індустрії:

Торговельні марки (ТМ).

Перш за все це назва бренду, логотип, слоган, колір або їх поєднання, зображувальні елементи або їх комбінації. Дуже часто в модній сфері як ТМ реєструють псевдонім, прізвище або ім`я дизайнера. Наприклад, дизайнер Andre Tan має 18 зареєстрованих та діючих ТМ в Україні. Також як ТМ можна зареєструвати візерунок. Прикладом такої реєстрації є клітина від Burberry у вигляді чорно-біло-червоного картатого брендового візерунка на пастельному фоні. А ось ТМ Михайла Вороніна, засновника бренду Voronin, представлена у вигляді оригінального виконання першої літери V назви бренду в форматі лаконічного і в той же час стильного зображення силуету лацкана чоловічого піджака з метеликом по центру над ним.

Лише після успішної реєстрації ТМ, ви отримуєте виключне право на її використання. Не забувайте, що чим більша довіра до вашого бренду з боку споживачів, тим більша його вартість.

Об’єкти авторського права (АП).

АП на твір виникає внаслідок факту його створення. Для виникнення та здійснення авторського права не вимагається ніяких формальностей. Тобто, реєстрація АП не є обов`язковою. Але, з метою підтвердити та зафіксувати авторство, не завадить наявність підтверджувального документа. Наприклад, можна сміливо скористатися таким варіантом захисту на оригінальний ескіз одягу, викрійку, орнамент, вишивку, принт чи навіть шрифт. Якщо говорити про шрифт, то отримати таку реєстрацію в Україні досить складно, але можливо! Варто пам’ятати, що АП поширюється тільки на форму вираження твору, а не на будь-які ідеї, принципи, методи, способи і т.д. В той же час, реєстрація АП не надає виключного права на дизайн самого виробу. Для цього необхідно обирати описаний нижче варіант захисту.

Патентування та захист дизайну.

Оптимальним шляхом для захисту зовнішнього вигляду самого виробу, його частин або рекламної продукції (упаковки, етикетки) є реєстрація промислового зразка (ПЗ).

Наприклад, дизайнер Andre Tan створив унікальний принт для тканини в стилі національних кольорів під назвою "Діамантова Україна". В 2016 році цей принт був зареєстрований як ПЗ.

Загалом ПЗ може бути як зовнішній вигляд виробу, так і його окрема частина. Саме окремі частини виробу (наприклад, такі як кишеня, рукав, ґудзик, застібка, комір, капюшон) найчастіше захищають імениті дизайнери світу.

Реєстрація ПЗ відносно складний процес та має сенс у випадку, коли річ або її окремі частини потенційно здатні мати комерційний успіх, а також коли ПЗ відповідає критеріям новизни та індивідуального характеру. Відповідати таким вимогам, особливо в індустрії моди, може далеко не кожен виріб. Немає сенсу захищати класичний дизайн таких речей як спідниця-олівець, брюки-кльош, джинси або плаття А-силует. А ось нестандартні та унікальні дизайнерські рішення - гріх не захистити!

Віднедавна в Україні стала можливою охорона незареєстрованих ПЗ. Вони охороняються протягом 3 років з дати доведення ПЗ до загального відома на території Україні. Власник такого ПЗ, має право забороняти його копіювання та використання. Такий спосіб захисту буде актуальний для представників fast fashion направлення.

Для захисту особливої дизайнерської техніки, способу створення чи технології виробництва, варто обирати варіант патентування шляхом реєстрації патенту на винахід або корисну модель.

Тож, єдиного підходу до захисту своїх розробок у fashion-індустрії в Україні не існує. Світова практика в цій сфері досить різна. Дизайнери часто обирають комплексний підхід. Кожен конкретний випадок, як дизайнерська річ, може мати свою неповторну форму вираження, а як наслідок - і захисту!

Текст підготувала Єгорова Юлія Вікторівна, юрист у сфері інтелектуальної власності


Реклама

Популярні матеріали

Українська кухня: веганські рецепти на сніданок, обід і вечерю...


Чай із кульбаби: корисні властивості, правила приймання та...


Old money — естетика, яка ніколи не вийде з моди: складаємо образи...


Читайте також
Популярні матеріали