Українська вишиванка: особливості народного орнаменту

Символізм у кожній деталі

Українська вишиванка — це ніби сповідь людини: кожна її деталь має своє значення, а поєднання орнаментів створює особливу історію. Калина на сорочці часто символізувала любов, багатство та красу, виноград — сімейне щастя, а квіти маку слугували захистом від злого ока. Квадрат зазвичай вишивали для добробуту та достатку, а рослинний мотив — для чистоти та процвітання роду. Дерево життя на сорочках мало декілька значень — крім краси та молодості, ще й родючість та відродження після смерті. 

Вишиванка стала символом України, проте в різних куточках нашої держави вона мала свої особливості. Тому за технікою виконання, колоритом та типовими орнаментальними мотивами утворилися певні етнографічні регіони: Подніпров’я, Полісся, Поділля, південь України, Карпати та Прикарпаття. Про особливі мотиви кожного з них читайте в матеріалі. Основним джерелом для написання стала книжка Тетяни Кари-Васильєвої «Історія української вишивки».

Instagram: @septemberelle

Середнє Подніпров’я

На Середньому Подніпров’ї формувався класичний комплекс традиційного народного одягу, який складався з пишно оздобленої вишивкою сорочки, плахти або запаски, керсетки, пояса, очіпка, хустки та різноманітного верхнього одягу: свит чи кожухів. 

На Полтавщині основна увага в сорочках приділялась оздобленню рукавів, які мали тридільну композицію в розміщенні вишивки: горизонтальні лінії вставки, підопліччя і вишивку рукава. Сам рукав виконувався або з вертикальних рядів «ламаного дерева», або із суцільного заповнення площини рукава у вигляді сітки, утвореної ромбами та хрещатими мотивами. На Полтавщині часто вишивали білим по білому або використовували ніжку колірну гаму, поєднуючи ніжні пастельні тони з деталізованими орнаментальними мотивами. 

Полтавська область, Гадяцький район

Характерна особливість вишивок Київщини та Черкащини — композиція рослинного або геометричного орнаменту з мотивами квітів, грон винограду та гілочок із ягодами. У жіночих сорочках часто домінував червоний колір, його ж підкреслювали чорний, жовтий або синій. 

Вишивки Чернігівщини перебували посередині між пастельними полтавськими та яскравими київськими. У південній частині краю рисунок орнаменту виконувався  білим зі скупим украпленням чорного і червоного кольорів. 

Київщина

Різноманітні форми верхнього одягу на Середній Наддніпрянщині були щедро оздоблені декоративними прикрасами. 

Полісся

Полісся раніше знаходилося віддалено від великих промислових і культурних центрів України, тому в народному мистецтві цього етнографічного регіону збереглося більше архаїчних елементів, притаманних давньоруським і навіть праслов’янським традиціям. 

На Поліссі орнамент на рукавах сорочки лягав площинно, вкриваючи все тло, а вишивка виступала активно завдяки червоному кольору й особливим технікам поверхневого шва. 

Полісся

У цьому етнографічному регіоні використовувалися нескладні орнаменти, які утворювалися з ритмічного повтору окремих або вписаних один в один ромбів, восьмикутних зірок та ламаних ліній. Найпоширенішим мотивом вишивки була розетка, яка чергувалася із зображенням ромбів, кругів, зигзагів, хрестів. Нерідко зустрічався й мотив птаха, іноді в центрі майстри зображували дерево життя, гілочки з ягодами й листям.

Полісся

У поліських орнаментах зазвичай не застосовували декілька технік виконання водночас. Основне емоційне навантаження належало червоному кольору, який на білому тлі вносив у вишивку ритмічність і красу. 

Поділля

Подільська вишивка — одна з найскладніших в Україні. Найчастіше в цьому регіоні звертали увагу на багатоорнаментовану сорочку, крій якої визначав місце розташування вишивки  та її композицію. 

У подільському одязі, крім рукавів, вузькими симетричними смугами орнаменту оздоблювалися площини навколо розрізу пазухи — погрудки й побічниці, або приборки, які йшли паралельно з побічницями. Орнамент погрудок часто переносився і на спину сорочки. Одна з класичних технік Поділля — низь чорного і червоного кольорів, що лягають густими насиченими лініями.

Поділля

Також майстрині вдало користувалися графічною лінією для підкреслення основних рис орнаменту так званим поквітненням — тоді червоний колір обводився чорним, а чорний — червоним. Композиційну основу вишивки становили складні поєднання і чергування різноманітних простих геометричних фігур: ромба, ромба з подовженими сторонами, численних варіантів ромба з гачками. Доповненням до ромбоподібних фігур виступали прямий і косий хрест, ламані лінії, різноманітні трикутники. 

Фрагмент вишивки на жіночій сорочці з Вінницької області 

Карпати й Прикарпаття

Для регіону Карпат та Прикарпаття вишивка Львівської області становила окрему групу. Жителі Сокальського району використовували легкі узори рукавів жіночих сорочок, що створювали враження тонкого мережива. Їх виконували переважно хрестиком і нитками чорного кольору. Для Городоцького району типовими були орнаменти, складені з багатопроменевої розетки та її фрагментів. Вишивали  червоними нитками, додаючи сині та чорні. Особливими також були вишивки Яворівського району — узори складалися з дрібних мотивів, а сам колорит був червоним, до якого додавали жовтий, зелений та чорний. Поступово гама змінювалася у бік багатобарвності, тому переважали блакитні, зелені та сині кольори. 

Львівщина

Закарпаття вирізнялося різноманітністю технік виконання і колірної гами, яка охоплювала приблизно 10-15 кольорів. Для оздоблення майстрині використовували також бісер, стеклярус та лелітки. Вишивка на рукавах жіночих сорочок була густою, без пробілів, виконана кучерявим стібком, заволікуванням, а також прозорим шитвом. Особливої уваги заслуговували сорочки з брижами — складками навколо шиї з вишитими узорами.

Закарпаття

На Гуцульщині кожен район мав свої художні прийоми. Для верховинських вишивок поширювалася чорно-фіолетова гама, для пістинських — темно-вишнева, а для вишивок с. Річки — зелено-блакитна. У верховинській вишивці домінував чорний колір, а орнаменти утворювалися від різноманітної комбінації ромбів і трикутників. Кожна форма орнаменту подрібнювалася на маленькі квадратики, які заповнювали увесь внутрішній простір. У Снятинському районі одяг прикрашали білим прозорим шитвом, мережками та багатим рослинним візерунком. 

Івано-Франківська область. Снятинський район


Реклама

Популярні матеріали

ELLE Україна презентує номер, присвячений штучному інтелекту...


Реформатор нового часу: історія дизайнера Людовика де...


Дева Кассель — нова міжнародна амбасадорка Dior


Читайте також
Популярні матеріали