В останні два роки модні бренди продавали фізичні товари у формі NFT, прагнучи оновити свої моделі доходів. У серпні минулого року колекційний предмет NFT «Coca-Cola Friendship Box», випущений спільно Coca-Cola та платформою застосунків для створення 3D-віртуальних аватарів Tafi, був проданий з аукціону на платформі OpenSea за значну суму — близько 540 000 доларів США.
Наприкінці минулого року спортивний бренд Adidas увійшов до метавсесвіту та розробив загалом 30 000 NFT, які були розпродані протягом декількох хвилин після випуску. Інші дизайнерські бренди також приєдналися до ажіотажу навколо NFT: усього тиждень тому ювелір Tiffany & Co оголосив, що його перша колекція NFT — NFTiffs буде запущена 5 серпня.
Що таке NFT та чому цей новий товар привертає увагу модних брендів? Чим NFT відрізняються від звичайних криптовалют? Чи є NFT просто приводом для галасу, чи сигналом великої технологічної хвилі?
NFT — це абревіатура від non-fungible token. Аби зрозуміти, що таке невзаємозамінний токен, нам потрібно спочатку дізнатися, як визначається замінний токен. Взаємозамінні токени — це звичайні токени, такі як біткойн і ефіріум, котрі можна як ділити, так і обмінювати одне з одним.
Наприклад, мої біткойни ідентичні вашим, і не мало б значення, якби я обміняв свої біткойни на ваші, якщо їхня кількість залишається колишньою. Один біткойн також може безперервно ділитися на 0,5, 0,2, 0,1 біткойна або навіть менше. З іншого боку, NFT є унікальним, тому його розділити не можна.
NFT — це унікальні блоки даних у блокчейні, які можна пов’язати з цифровими та фізичними об’єктами, щоб забезпечити постійний доказ права власності. Дані, що містяться у NFT, можуть бути пов’язані з цифровими зображеннями, піснями, відео, аватарами та багатьма іншими продуктами. Однак їх також можна використовувати для надання власникам NFT доступу до ексклюзивних товарів, квитків на живі чи цифрові заходи або до фізичних активів — автомобілів та яхт.
NFT рекламувалися як одне з вирішень проблем володіння цифровими активами. Відчутний фізичний актив, такий злиток золота, може бути проданий будь-коли кому завгодно. Однак у випадку цифрових активів — це, наприклад, доменне ім’я, реквізит у грі або навіть скін — традиційно не існувало способів продажу таких активів. NFT на основі блокчейну вирішує цю проблему, надаючи рівень протоколу для цифрових активів. Цей рівень протоколу дозволяє користувачам володіти цифровим активом та мати більше прав на керування.
На відміну від звичайних криптовалют NFT не можна розділити на безліч менших NFT і не можна замінити точною копією самого себе, оскільки кожен NFT — це унікальна одиниця даних. Коли справа доходить до NFT, унікальність та рідкість роблять їх привабливими та бажаними. Як і у випадку всіх рідкісних предметів, цей дефіцит дозволяє людям продавати свої NFT за високими цінами відповідно до ринкового попиту.
Чи означає щось «доказ власності»?
NFT здатен розширити можливості художників. Художники та музиканти можуть самостійно відтворювати та продавати свої роботи за допомогою NFT, зберігаючи за собою інтелектуальну власність та контроль над творчістю. Таким чином, посередники, такі як видавництва та аукціонні будинки, не зможуть змусити художників погодитися на умови, що не відповідають їхнім інтересам. Крім того, NFT дозволяють художникам отримувати гонорари від вторинного продажу своїх робіт, що раніше вважалося в кращому разі складним у більш традиційних сферах.
Володіння NFT має соціальні переваги, оскільки багато митців створили живі спільноти за допомогою своїх проєктів NFT. Африканська спільнота NFT — це група африканських митців, яка сприяє розмаїтості та рівності в просторі NFT, надаючи освітні ресурси, поради та підтримку, а також унікальні стратегії адаптації для окремих художників.
Майбутнє NFT
Серед численних криптоактивів, доступних сьогодні, NFT з його характеристиками цифрового дефіциту та унікальності забезпечує підтвердження цифрового володіння та відіграє ключову роль, коли ми вступаємо до ери Web3. NFT здійснюють передачу вартості реальних та віртуальних активів, дозволяючи користувачам брати участь як в офлайн-, так і в онлайн-віртуальних заходах.
Щоб скористатися можливостями, запропонованими цією новою галуззю, багато криптовалютних бірж вжили заходів, інвестуючи в активи NFT і створюючи торговельні майданчики. Наприклад, Huobi Global зосереджена на створенні згуртованої платформи та спільноти NFT, що дозволяє більш творчим розробникам, художникам та користувачам брати участь і взаємно отримувати переваги, надані цією захопливою новою технологією. Huobi Global перерахувала безліч високоякісних криптоактивів з різних сегментів NFT: MATIC, SAND, FLOW, MANA та THETA.
Згідно зі звітом Дослідницького інституту Huobi під назвою «Огляд моди NFT — як NFT змінять індустрію моди» майбутнє торгівлі NFT буде зосереджено навколо сумісності, гнучкості та ліквідності.
У звіті йдеться про те, що з появою нових торговельних майданчиків NFT потреба в об’єднанні всіх списків на цих майданчиках у єдиний інтерфейс для ринкових агрегаторів стане більш важливою, ніж будь-коли.
У звіті зазначається, що торговому простору NFT зараз бракує гнучкості, оскільки більшість торговельних майданчиків приймають як оплату тільки ETH. Однак це, схоже, зміниться — агрегатор ринку Gem уже приймає всі токени ERC-20 як оплату. У звіті також згадується ліквідність як серйозна проблема для NFT, тому що для кожної зареєстрованої NFT потрібен унікальний покупець, щоб її можна було придбати на ринку.
Підсумок
Через коротку історію розвитку NFT поки недостатньо даних для емпіричного аналізу. Ажіотаж навколо товарів NFT може бути простою бульбашкою, але технологія, що лежить у його основі, безумовно є сигналом майбутнього. Чи зможе спільнота NFT змінити ринок мистецтва та чи зміцнять NFT свої позиції як матеріальні інвестиції та предмети колекціонування? Ми можемо лише чекати та спостерігати.