Українська мода сьогодні є одним з потужних рупорів нашого народу в світі, а українські дизайнери — його голосами. Fashion-редакторка ELLE Анастасія Білоус спілкується з головними гравцями ринку, які сьогодні мають змогу говорити з усім світом від імені made in Ukraine. У рамках цілого циклу матеріалів «Модний рупор народу» ми розповідатимемо про українські бренди, які не тільки продовжують працювати на благо країни, а й докладають чималих зусиль до боротьби на культурному фронті.
Наша сьогоднішня героїня — Ксенія Крамаренко, дизайнерка та засновниця бренду Overthesea.
Про роботу бренду сьогодні
Частина моєї команди евакуювалася до Європи, інша частина залишилася в Україні, в тому числі в Києві. Під час війни нам довелося налагодити віддалену роботу — це далося не так легко, як я думала. Мені дуже подобається працювати в офісі: люблю сидіти з усією командою за нашим великим столом і разом працювати, тому я не прибічник remote-формату. Зараз ми скоротили робочий день, щоб усі встигали дістатися додому або у справах до початку комендантської години. Також із нововведень: ми вирішили організувати склад у Німеччині, щоб швидше здійснювати доставки. Звичайно, війна вплинула на загальну діяльність бренду: багато колекцій, які розроблялися з осені минулого року, були відкладені. А ще я зовсім з іншого боку подивилася на свою команду та зрозуміла, що бренд — це в першу чергу люди, які за ним стоять. Ми почали більше підтримувати одне одного. У перші дні вторгнення ми постійно були на зв’язку — і це додавало сил. Ми ділилися думками, переживаннями, та й зараз продовжуємо докладати всіх зусиль, щоб підтримувати одне одного, у нас навіть поширений такий вислів: «Нам усім дуже страшно, але ми втомилися боятися». Навіть у найбільш стресові моменти всі поверталися до роботи, я знала, що можу повністю покластися на свою команду. Я дуже рада, що в умовах війни ми змогли зберегти теплі відносини всередині колективу, уникнути звільнень та не скорочувати заробітні плати. Для мене важливо, що ми продовжуємо платити податки.
Про виробництво
Ми не змінювали локацію жодного з наших виробництв, вони розміщені там, де й були до війни: у Миколаєві, Броварах, Києві, Харкові, також маємо партнерів у Запоріжжі. Люди продовжують працювати та не залишають свої домівки. Ми навіть не розглядали зміну виробництва, адже сьогодні, як ніколи раніше, ми повинні допомагати з роботою людям, з якими працюємо багато років, особливо в такий складний час. Їм потрібно забезпечувати себе та свої сім’ї, тому ми продовжимо співпрацю саме із цими підрядниками.
Про шляхи продажів
Коли почалася повномасштабна війна, ми зрозуміли, що повинні підвищувати впізнаваність бренду за кордоном. Зараз докладаємо зусиль до онлайн-просування в Європі, США, Канаді та країнах Азії. Поки не встигли взяти участь у маркетах чи pop-up stores, але ведемо переговори з партнерами, які будуть представляти нас у Великій Британії та на території ЄС. Також нас надзвичайно підтримували та зараз підтримують наші клієнтки-українки — маємо багато замовлень в Україні, наша офлайн-студія продовжує працювати, хоча 90% продажів усе ж припадає на онлайн. Ми дуже вдячні за те, що, попри складні часи, українці підтримують бізнес, і зокрема наш бренд.
Ще я б хотіла відзначити, що ми відчуваємо значну підтримку від іноземців. З початку роботи бренду під час війни у нас було багато замовлень з Азії, США, Європи. У примітках до замовлення люди писали, що вони підтримують нас, і дякували за те, що ми продовжуємо працювати. Клієнти пропонували допомогу, цікавилися, чи все гаразд із нашою командою, та просто писали багато теплих слів.
Про попит серед іноземців
Попит серед іноземців на речі made in Ukraine, безперечно, є. У нас навіть були такі випадки, що під час обміну товару, коли нам потрібно було повернути різницю в ціні, наші покупці просили нас залишити ці гроші та передати на потреби нашої армії або допомогу біженцям. Проте я не можу сказати, що люди не звертають уваги на якість товару, навіть якщо він made in Ukraine. Я думаю, що покупки здійснюються не тільки з метою підтримки України — клієнти все ж очікують від нас високої якості. Хоча нам удвічі приємніше, коли іноземці роблять у нас замовлення задля підтримки українського бренду та економіки, а ми перевершуємо їхні очікування щодо якості та зовнішнього вигляду товару. Ми часто отримуємо повідомлення про те, що іноземні споживачі не були знайомі з українським бізнесом та модними брендами досі, проте вони приємно здивовані рівнем продукту та презентації. Зізнаюся, для мене дуже важливо отримувати такі слова та відкривати для світу свою країну з кращого боку.
Про нові перспективи
Зараз нам потрібно вчитися швидко реагувати на зміни та приймати рішення. Бажано правильні рішення і з першого разу. Так, нещодавно ми змушені були підняти ціни на нашу продукцію, адже імпортуємо тканини з-за кордону. Ми намагаємося не ризикувати і планувати на декілька кроків уперед, щоб розуміти, як та чи інша дія вплине на нас у майбутньому. Найбільше зараз ми працюємо над тим, щоб наш бренд був офіційно представлений за кордоном, щоб спростити логістику. Я завжди вважала, що ми повинні продовжувати робити якісний продукт та контент, а наші потенційні клієнти звернуть на це увагу та оцінять.
Про роль індустрії у світовому порядку денному
Я завжди вважала, що в Україні живуть дуже творчі та талановиті люди. Моя особиста історія пов’язана з тим, що бабуся виховала мене з настановами про те, що я повинна робити все бездоганно і багато працювати. Поки мені важко точно спрогнозувати, яке майбутнє чекає на українську моду, проте я абсолютно впевнена, що Україна ставатиме все більш помітною на міжнародній арені. Однак на іноземному ринку набагато вища конкуренція, ніж на українському, тому потрібно вміти себе проявляти та ще більше працювати і заявляти про себе. Я переконана, що нам слід продовжувати просувати бренди made in Ukraine, адже це також своєрідне нагадування про Україну та про ситуацію, в якій ми живемо: про те, що ми і надалі потребуємо підтримки від світу. Загалом я впевнена, що дизайнери, роблячи якісний та класний продукт, привертають до України увагу і таким способом також.
Наша країна зараз — це потужний бренд, тому представники української моди повинні брати участь у його розвитку всіма доступними їм способами. За нами зараз слідкує весь світ, тому потрібно намагатися створити ще більш якісний та крутий продукт.
Також через моду важливо розповідати про наш історичний спадок, я бачу дизайнерів як провідників української культури до світової впізнаваності. Мене дуже радує те, що зараз усе більше креативних команд звертаються до історії українського костюма, наших традицій. Я також мрію зробити проєкт, у якому більш глибоко занурюся в історію та етапи розвитку українського традиційного одягу.