«У нас була своя мета: не тільки просувати українські вина, а й зробити цей продукт зрозумілішим», — співзасновниця Like a local’s wine bar Євгенія Ніколайчук

Ексклюзивно для ELLE.UA

«В Україні гірше ставлення аніж до локального вина хіба що до локального автопрому», — ділиться Євгенія Ніколайчук, співзасновниця Like a local`s wine bar  (бар, у винній карті якого виключно українські виробники). Цього літа Євгенія, яка щодня займається пошуками найкращих вин серед локальних виноробень, отримала титул «Бізнес-леді 2020». За розвиток жіночого підприємництва Франко-українська торгово-промислова палата відзначила її грошовою премією.  На яку велику мрію планує витратити кошти, як оцінює втрату Криму для української виноробної галузі, як радить обирати вино в магазині, а про які стереотипи просить забути — Євгенія Ніколайчук розповіла редакторці ELLE.UA Світлані Кравченко.

Євгенія Ніколайчук

ELLE.UA: Якщо є окремий титул «бізнес-леді», значить, є поділ на чоловіче та жіноче підприємництво. Чи відчуваєте ви його на практиці?

Євгенія Ніколайчук: Мені б хотілося, щоб цього розподілу не було, щоб жіноче підприємництво стало нормою для нашого суспільстві. Ми ж говоримо про рівність, а на практиці так чомусь не виходить. Ми живемо під пресингом низки стереотипів. Про жінку, яка займається підприємництвом, можна почути: «О, вона сім`ю кинула, їй точно не до побутових справ!» Мої два бізнес-партнери — чоловіки. Та я не можу сказати, що наші підходи до роботи сильно різняться, хіба що вони більш жорсткі у прийнятті певних рішень, а я більш м`яка. Але це швидше стосується характеру, а не гендеру. Тож маю надію, що в нашому випадку це все працює на ідеальний баланс.

ELLE.UA: А чи проходили ви у своїй сфері через певні утиски тільки через те, що жінка?

Є.Н.: Саме утисків, слава богу, не було. Але знаю чимало таких прикладів. 15 років тому, коли я починала свій шлях як консультант біля полиць магазину, до мого напарника-хлопця дослухалися набагато більше. До мене було ставлення з розряду: «Що ти, дівчинко, можеш знати про вино?» Тож в моїй сфері чоловіча експертність, як мені здається, цінується вище. Це сьогодні за моє спиною є досвід і певні регалії, а тоді я це чітко відчувала. Хоча зараз, сподіваюся, суспільство таки рухається до гендерної рівності.

ELLE.UA: Звідки ви дізналися про премію «Створено жінками» і які перспективи для вас відкрила ця нагорода?

Є.Н.: Мені знайома кинула лінк: «Дивися, як цікаво, навіть є фінансовий приз!» Я подала заявку вже в останні дні. Наскільки я знаю, там було ще 69 претендентів, з яких потім відібрали для інтерв’ю 11 найкращих. Це був період найжорсткішого карантину, тому свої проекти ми захищали перед членами журі в zoom. Я бачила круті проекти інших конкурсанток: зі сміттєпереробного заводу, обробки деревини, благодійного магазину. З такою конкуренцією отримати перемогу було в рази приємніше. Крім грошової винагороди, мені дісталася бізнес-поїздка до Парижа. Мені дуже цікаво подивитися, як працюють великі компанії, як влаштований міжнародний бізнес.

конкурс Створено жінками

ELLE.UA: Розкажіть трішки про проект Like a local`s wine bar. Із чого все почалося?

Є.Н.: Мені пощастило дуже рано зрозуміти, що я хочу займатися вином. Перший свій студентський підробіток я мала у компанії, що займалася дистрибуцією вина. Це було дуже захопливо. А потім я пішла працювати у міжнародну компанію McCoffe. Це було потенційно грошове місце, з серйозними перспективами і крутими корпоративами. Але саме тоді я зрозуміла, щом мені зовсім нецікаво. І через сім місяців я вирішила, що краще я менше зароблятиму, але робитиму те, що мені до душі. Так я влаштувалася в офіс промоутером до компанії-імпортера вин, яку, до речі, очолювала жінка. Там я навчилася працювати з пристрастю і самовіддачею. Модель жіночого підприємництва я взяла саме звідти. З 2014-го я вела кілька маленьких проектів, зокрема разом з подругою мала винний бар на Вуличній їжі. Були лекції і майстер-класи на тему вина. А в 2016-му ми почали спілкуватися з Сергієм Клімовим (моїм нинішнім партнером), у якого була велика мрія — відкрити винний бар. У мені це відгукнулося. Він знайшов інвестиції, і так все почалося.

У нас була велика ціль: не тільки зробити бар з українським вином, а й понизити градус пафосності навколо вина як такого.

Коли я тільки починала, було сильне розподілення вин на «еліточку» (імпортні) і на всі інші (до яких відносилися наші локальні). Сьогодні ставлення до вина більш демократичне і масове, і ми над цим працюємо в тому числі. Адже іноді вино — це просто вино.

українські вина

ELLE.UA: Як відбувався процес пошуку виноробень?

Є.Н.: У 2016-2018-х шукати нормальні вина було складно. Навіть зараз, реально оцінюючи стан українського виноробства, ми можемо рекомендувати тільки 5-7%. А тоді ми телефонували виноробням, просили відправити нам дегустаційні зразки. Одна з виноробень, з якою ми зараз в дуже класних відносинах, надіслала нам цілу батарею вин, але там не було жодної нормальної пляшки! Взагалі відсоток того, що відбраковується, дуже-дуже великий. Проте виноробство в Україні змінюється, з’являються нові проекти. І якщо ми починали з семи виноробень, то сьогодні в нашій карті їх уже 15 і буде ще більше. Скоро почнеться сезон, нові виноробні уже дістали ліцензії, тому із січня сподіваємося на добре поповнення вин.

ELLE.UA: Із яким головним стереотипом щодо вина вам доводиться постійно зіштовхуватися в своїй роботі?

Є.Н.: Говорячи про українське вино, люди уявляють хімічні заводи, де з мішків сиплють порошки, додають спирти і ретельно розмішують.

В Україні гірше ставлення ніж до вина хіба що до нашого автопрому.

Ми говоримо про якісний український одяг, взуття, біжутерію, косметику, сири. А от коли мова йде про вино, то завжди у негативному ключі. І тільки коли люди самі потрапляють на такі круті виноробні, як Шабо, наприклад, чи Бейкуш, бачать все, дегустують, їхня думка змінюється. До речі, Шабо завжди потрапляють до наших експертних топ-5 чи топ-3.

Люди зазвичай не знають, що є виноробні під Києвом чи в Тернополі, не мають уявлення, що можна знайти дуже класне вино під Львовом.

Ми намагаємося знаходити цих виноробів, і в кого є ліцензія, кличемо до співпраці.

ELLE.UA: Яких стандартів бракує нашій виноробній галузі, якщо орієнтуватися на світові приклади?

Є.Н.: Нам бракує не стандартів, а промотування на рівні держави українського вина як такого: не окремих виноробень чи брендів, а загалом Wine of Ukraine. Зараз ми працюємо над веб-сайтом українського вина, де була б зібрана в одному місці вся інформація про регіони, ґрунти, виноградники, сорти виноградів. Тому що перше посилання, яке видає Google, це Вікіпедія із двома реченнями про вина радянських часів і Крим, до якого в України, на жаль, зараз доступу немає. На бракує знань, бо ті інститути, які випускають сьогодні спеціалістів, дають знання рівня 1960-1970-х років. Круті кроки робить Одеська академія харчових технологій, яка силами ентузіастів створює нові спеціальності і відкриває студентам можливості працювати за обміном та отримувати міжнародні гранти.

ELLE.UA: Чи змінилося за останні 5-7 років ставлення до українського вина закордоном?

Є.Н.: У світі немає жодного уявлення про українське вино. У мене на підтвердження цього є дві цікаві історії. Минулого року ми брали участь у міжнародному конкурсі зі сліпої дегустації. Напередодні конкурсу на великій вечері 27 країн-учасниць мали представити свої вина. Це було дуже цікаво — спробувати вино Японії, Бразилії чи Швеції, якого немає на ринку взагалі. І от ми підходимо до представників Данії зі своєю пляшкою, а вони здивовано питають: «Україна? У вас є вина?» На що ми їм відповідаємо: «Чуваки, ви з Данії, і навіть у вас є вино, то чому ж його не може бути в нас?» А ще один випадок стався цієї зими в Кембриджі, куди мене запросила найстаріша винна спільнота в Європі. Перед публікою приблизно в 50 осіб я влаштувала дегустацію 7 найкращих українських вин. І от в кінці я питаю: «Чи отримали ви те, на що очікували?» На що мені відповідають: «А ми взагалі нічого не очікували, тому що нічого про вас не знаємо. Так, ми чули про вина Криму, про ваші проблеми з Росією, але на цьому наші пізнання закінчуються».

українські вина

Китайці, швейцарці, французи чи американці, яких до карантину приводили гіди на дегустацію в наш бар, нічого не чули про українські вина і щиро дивувалися, що вони справді хорошої якості.

ELLE.UA: Якщо ми вже зачепили тему Криму, чим стала для української виноробної галузі анексія півострова?

Є.Н.: Вона втратила понад 50 відсотків і в сенсі іміджу, і в сенсі якісного вина, і в сенсі потенціалу. Тому що потенціал Криму безкінечний. За останні роки вина Криму дуже зросли у якості, материкова Україна поки що трішки відстає у цьому.

ELLE.UA: Хіба для материкових виноробень це не означає відкриття нових горизонтів?

Є.Н.: Українські вина сьогодні не конкурують одне з одним, вони сильно конкурують з імпортом. Я не знаю точних відсотків, але в плані експорту ми точно не найсильніша країна. Деякі виноробні кажуть: «Ми експортуємо свої вина до Великої Британії». А насправді там їхнє вино стоїть в 1-2 магазинах. Тому це швидше іміджева історія. Хтось експортує великими партіями до Китаю, Польщі чи Німеччини (особливо ігристих вин). Але це крапля в морі порівняно з Францією, Італією чи Іспанією. Тому коли люди дивляться на полицю з вином, і там умовно 150 гривень за італійську пляшку і 150 гривень за українську, у більшості випадків вони оберуть Італію. Тому що є бренд Wine of Italy.

Євгенія Ніколайчук

ELLE.UA: Якщо людина не дуже розбирається у вині, на що їй потрібно звертати увагу в магазині у першу чергу? Адже цінник не завжди є критерієм якості.

Є.Н.: Для початку треба зрозуміти, який стиль вина вам подобається, їх не так багато у світі. Якщо ми говоримо про тихі білі сухі вина, то дуже-дуже умовно їх можна розділити на: свіжі делікатні без витримки в дубі (зазвичай дуже молоді); вина з ароматичних сортів винограду; вина, витримані в дубі. До категорії вин з ароматичних сортів відносяться совіньйон, віоньє, мускат, яскравий аромат яких буквально вистрибує з бокалу. Делікатні вина — типовий італійський піно гріджіо, базове шаблі чи бордо — зазвичай свіжі, з гарною кислотністю і цитрусовим ароматом. Вина, витримані в дубі, мають нотки хліба. Тому перша порада — перед походом до магазину взяти три вина в кожній стилістиці і продегустувати, аби зрозуміти свої смаки. Другий і третій моменти: звертайте увагу на рік врожаю і на країну походження. Звичайно, треба мати якийсь теоретичний бекграунд, щоб розуміти різницю між винами Франції і винами Італії. Але якщо дуже грубо: вина з більш прохолодних регіонів мають вищу кислотність, легші в плані алкоголю і з ароматом цитрусових фруктів чи білих квітів. У теплих регіонів нижча кислотність, вищий алкоголь і більш зрілі аромати. Якщо вам подобаються майже невагомі смаки, то не варто купувати біле вино, витримане в дубі, 2015 року з Чилі.

ELLE.UA: Чи правда, що чим більше витримка вина, тим воно краще?

Є.Н.: Ні, це міф. Звичайно, витримати можна будь-яке вино, але сенс у витримці мають 5-7% вин у світі. Тобто ставати кращими з роками може дуже невелика кількість вин (а це і є основна ідея витримки). Наприклад, рожеві вина треба пити максимально молодими, а совіньйон з часом втрачає свіжість, за яку його так цінують.

ELLE.UA: Чи актуальні досі поєднання з розряду «біле сухе вино+біле м`ясо»?

Є.Н.: Єдине правило, яке сьогодні існує, звучить так: немає жодних правил! У першу чергу орієнтуйтеся на власний смак. Наприклад, моє улюблене поєднання — ігристе сухе вино (екстра-брют) із солоною рибою (тартар з оселедця чи фаршмак). В той час як для декого оселедець асоціюється тільки з горілкою. Якщо говорити про м`ясо, то одним із основних факторів вибору вина буде соус, він розставляє акценти. Хтось любить поєднання гіркого з гірким, хтось — кислого з солодким, хтось налаштований на експерименти, а хтось — на класику. Тому коли ми розробляли меню Like a local’s wine bar, намагалися всю їжу зробити максимально універсальною.

ELLE.UA: Як позначився на вашому бізнесі карантин?

Є.Н.: Ми досі живемо в умовах невизначеності, коли закони і постанови змінюються з такою швидкістю, що ми не встигаємо їх відстежувати. Є таке відчуття, що в пандемії винен ресторанний бізнес, адже основні обмеження стосуються саме закладів громадського харчування. Здається, ці правила написали для того, щоб їх порушували. Не для того, щоб когось захистити, а саме щоб оштрафувати і поповнити бюджет чи чиїсь кишені. Гроші, які ми заробили онлайн, це навіть не 5% нашого обороту, але на комунальні платежі нам вистачило. Благо, нам на зустріч пішли орендодавці та постачальники.

За карантин ми чітко побачили свої слабкі місця і прокачали комунікативні навички.

ELLE.UA: Сьогодні ви мрієте про власну виноробню. Ідея виникла на карантині?

Є.Н.: Ні, я дуже давно до цього прагну. У своїх мріях на пенсії я сиджу на власних виноградниках. Я багато дегустувала, продавала, критикувала, але ніколи не була по той інший бік. Але це все вимагає колосальних інвестицій, тому до цього треба дорости. Я домовилася з однією виноробнею про виготовлення спільної невеликої партії вина. Ми вже спілкувалися з їхнім виноробом про ємкості, бочки, сорти винограду. Якщо все складеться, буду розвивати цей бізнес в Україні, тому що у Франції чи Італії ти завжди будеш одним із. А в Україні ця ніша поки що порожня, і в неї можна легко вписатися. Тож моя грошова премія піде на втілення цієї мрії.


Реклама

Популярні матеріали

Шукайте свіжий випуск ELLE Decoration


10 трендових манікюрів для коротких нігтів на весну 2024 року...


Стилістка Марина Мартинів запустила платформу FÉMATCH для пошуку...


Читайте також
Популярні матеріали