Про вихід на закордонний ринок, новий благодійний збір на 100 мільйонів гривень та щоденні виклики. Інтерв'ю зі співзасновницею компанії Uklon Вікторією Дубровською

Ексклюзивно для ELLE.UA

Яким має бути свідомий бізнес під час повномасштабної війни? Як у складних умовах не лише втримати бізнес в Україні, а й розширити його за кордон? Яка мета нового збору від Uklon та чому дрони — те, на що варто робити важливу ставку у справі наближення перемоги України? І, нарешті, як змінилися наші цінності й пріоритети за майже два роки великої війни? Про це і не тільки ELLE.UA говорить зі співзасновницею українського райдхейлінг-сервісу Uklon Вікторією Дубровською.

Сукня і жакет, Kachorovska; кольє, Crivelli, каблучка PB Luce, сережки і кафа, Pasquale Bruni Luce (ITISI)

Якщо говорити про Uklon до 24 лютого 2022 року й зараз, які глобальні зміни відбулися у компанії та які підходи до ведення бізнесу вам довелося переглянути?

Для нас, як і для всіх українців, війна почалась значно раніше — так, ми з 2014 року допомагали волонтерам і волонтерським організаціям, зокрема фонду «Повернись живим». Ми підтримували й продовжуємо підтримувати їхню операційну діяльність, тому що вони насправді роблять дуже велику, системну роботу.

Якщо ж говорити про повномасштабну війну, то скоро буде два роки з її початку, але, чесно кажучи, ми до останнього не вірили в те, що велика війна взагалі можлива. Ми, як і багато хто, думали, що буде загострення на Сході — ми працювали в Маріуполі, і я пам`ятаю, як ми ще до повномасштабного вторгнення просили своїх співробітників залишити місто й переїхати у більш безпечне місце. Але ніхто не міг уявити, що ворог опиниться аж під Києвом. Для нас це було несподіванкою. Перша реакція — звісно, шок. Але в нас було головне завдання — втримати бізнес, підтримати команду. Ми допомагали людям вибиратися з окупованих й прифронтових територій, і потім, коли до нас почали звертатися вже друзі друзів, ми зрозуміли, наскільки великою є проблема з логістикою. Тож ми цей весь час були в роботі й, чесно кажучи, не було часу панікувати.

Щодо змін, які відбулися... Мабуть, це те, що ми стали ще більш гнучкими, змогли швидко відреагувати на зміни в глобальному середовищі й підлаштуватися до цих змін.

Повномасштабна війна вплинула абсолютно на всі бізнеси, і ваш — не виняток. Пам`ятаєте найбільш критичний момент, коли здавалося, що повернутися до вихідної позиції буде неможливо?

Мабуть, такого моменту не було. Більше лякала невизначеність, невідомість. Разом із цим це тримало в тонусі. Ми робили те, що ми вміємо робити найкраще — працювали у сфері логістики, допомагали з евакуацією, перевезенням волонтерської допомоги й необхідного медичним закладам. Допомагали всім тим, хто цього потребував. Звісно, була задача втримати бізнес і команду, але якогось певного критичного моменту все ж не було. Робота берегла нас від негативних думок, постійного читання телеграм-каналів і так далі. Ну і, чесно кажучи, ми вірили тоді й продовжуємо вірити зараз у те, що зовсім скоро війна закінчиться нашою перемогою — ця думка дає сили не зупинятися.

Жакет, Leskizzo; блуза Kachorovska; каблучка, RF Jewels, каблучка і кольє, Crivelli (ITISI)

Упродовж 2023 року Uklon почав працювати також в Азербайджані та Узбекистані. Як це вплинуло на бізнес в цілому?

Шлях до цієї експансії був непростим. Ще до повномасштабної війни ми задумувалися про вихід за межі України, і, власне кажучи, у 2021 році у нас була тестова експансія — ми запустилися в Молдові. Там все активно розвивалося, але, на жаль, після початку повномасштабної війни ми закрили цю локацію через певні обмеження, пов`язані з фінансуванням, а точніше — з огляду на валютні обмеження, які були введені в Україні. Тому поновлення експансії було для нас дуже важливою задачею, і я рада, що у 2023 році нам вдалося це зробити.

Насправді це дуже цікавий досвід. Він абсолютно різний: в Азербайджані ми запустилися в партнерстві з місцевим великим холдингом: там потрібно знаходити компроміси і якось існувати та розвиватися разом. Але це досить потужний партнер, тому тут є свої плюси й мінуси. В Узбекистані ми покладаємося тільки на свої сили — тут перевага в тому, що, завдяки тому, що ніякі рішення не треба ні з ким погоджувати, ми можемо бути більш гнучкими й швидко реагувати на ті чи інші зміни.

Звісно, вихід на новий ринок не може не впливати на бізнес в цілому, тому що ми зустрічаємо нові виклики, з`являються нові задачі, з якими потрібно справлятися. Це і локалізація продукту, і зовсім інші умови ведення бізнесу, і якісь місцеві особливості, яких ми можемо не знати, живучи в Україні. Тому тут було дуже важливо сформувати саме локальну команду, і це був для нас ще один челендж. Наразі у нас є команда, але ми продовжуємо шукати сильних експертів.

Взагалі розвиток і зростання компанії — це шлях через постійні зміни та подолання викликів. Власне кажучи, зараз ми саме на цьому шляху.

Наскільки популярним вже став Uklon за межами України?

В Азербайджані ми конкуруємо з двома великими гравцями. В такій конкуренції ми отримуємо гарний досвід. Звісно, поки не можу похвалитися тим, що ми там стали лідером, бо пройшло досить мало часу, але ми зараз на шляху до цього. В нас є певні цілі, які ми ставили, й наразі ми плюс-мінус рухаємося в рамках цих поставлених цілей. Я вірю, що все попереду.

На які країни плануєте розширити свій вплив у новому році?

У нас давно існує такий собі лонгліст і шортліст. Ми думаємо, куди виходити, але це залежить ще також від стратегії — оскільки ми зараз пішли в країни СНД, то має сенс бути географічно присутніми в одному регіоні. Ми довго для себе розглядали Польщу, але, чесно кажучи, там дуже велика конкуренція, тому наразі відклали цю ідею. Вирішувати, куди підемо далі, будемо в наступному році. Поки що нам треба зайнятися тим, що є, й посилити команду в тих країнах, де ми вже присутні. Але, швидше за все, ми будемо обирати країни з того ж регіону — сусідні з Азербайджаном та Узбекистаном.

Брюки, жакет, сорочка, Kachorovska; сережки і кафи, Busatti (ITISI)

Цього року у вас також сталися великі зміни у керівництві компанії.

Так, влітку цього року всі засновники вирішили вийти з операційної діяльності і сконцентруватися на стратегічних задачах, таких як, наприклад, благодійні та волонтерські проєкти. На зміну прийшла команда, яка в більшій мірі виросла з середини. CEO нашої компанії став Сергій — людина, яка тривалий час пропрацювала в Uklon. Він добре розуміє процеси, розуміє, куди рухається компанія, як рухається, чим живе, знає це все зсередини, і наразі в нас сформована досить сильна управлінська команда. Менш ніж за пів року вона показала непоганий результат, і ми дуже пишаємося нею й віримо, що все вийде.

Коли я себе хвалю, це, мабуть, виглядає дивно, але я не можу не сказати про нашу корпоративну культуру. Люди, які потрапляють до нас в компанію, відзначають, що у нас немає ніяких проявів дискримінації, в нас досить демократичний стиль керування, і в такому середовищі люди дуже добре генерують нові ідеї і втілюють їх. У нас немає зарегульованості бюрократичних процесів тощо. Звісно, у такій великій компанії не можна обійтися без внутрішніх процесів, але все виглядає досить прозоро і зрозуміло для всієї команди.

Рік, що минає, був надзвичайно активним для вас і в плані запусків і розширення лінійки послуг. 

Так, окрім географічної експансії, ми також розширили нашу продуктову лінійку й, зокрема, запустили клас авто «Інклюзивний». Величезна кількість людей потребувала такого нововведення ще до повномасштабної війни, а зараз ця проблема стає ще гострішою. Тож ми спільно з партнерами закупили автівки, обладнані спеціальною рампою для того, щоб туди було легко заїжджати на кріслах колісних, і зараз вони курсують Києвом і роблять життя людей, обмежених в пересуванні, трішки простішим.  На жаль, цих машин ще не дуже багато, але ми зараз активно займаємося розвитком саме цього напрямку. Також ми активно працюємо над тим, щоб запуститися у Львові — сподіваюся, це станеться вже зовсім скоро.

Також ми переформатували послугу Delivery — вивели її в окремий проєкт й назвали Uklon Delivery. Ви, мабуть, вже бачили кур`єрів з брендованими сумками Uklon — зараз ми тестуємо цю послугу й плануємо активно розвивати цей напрям. Ще одне нововведення — клас авто під назвою «Прайм», в якому будуть їздити машини підвищеного комфорту Lexus, а також пропонуватимуть невеличкі «плюшки»: воду, цукерки та інші додаткові приємності для пасажирів.

Костюм зі спідницею, Leskizzo; сережки, Busatti, каблучки, RF Jewels (ITISI)

У тих країнах, в які ви зайшли цього року, ці нововведення поки не працюють?

Поки що там працює тільки райдхейлінг, все інше додаватиметься поступово. Адже якщо говорити, наприклад, про клас «Інклюзивний», то це скоріше благодійний проєкт. Ми інвестуємо туди багато коштів щомісяця, адже віримо, що це дуже важливо для створення справді безбар`єрного середовища. До слова, ми є партнерами громадської організації «Безбар`єрність» і працюємо під патронатом першої леді Олени Зеленської.

Ваша компанія активно займається волонтерською діяльністю — за 2023 рік ви закрили два збори на 80 мільйонів і на початку грудня розпочали новий масштабний збір. Яка його мета?

До повномасштабного вторгнення ми підтримували тільки «Повернись живим» і ще декілька невеличких волонтерських організацій. Після ми почали співпрацювати також із Фондом Сергія Притули. Разом із тим ми не полишили допомогу «Повернись живим» — просто розширили покриття, а також створили власну організацію, щоб через неї прозоро вести благодійну діяльність. Також ми почали запускати збори й проєкти спільно з іншими фондами. Так, наприклад, наш перший великий збір на 30 мільйонів під назвою «Люті пташки» ми запускали разом із фондом Dignitas, і закрили його за два місяці. Потім ми запустили «Рій помсти», і теж досить швидко його закрили — на отримані кошти придбали понад 3000 FPV-дронів. Також ми збирали на навчання пілотів.

На початку грудня ми оголосили новий збір спільно з Фондом Сергія Притули й групою компаній !FEST. Ми досить символічно назвали проєкт «Рій помсти 2.0» і віримо, що закриємо цей збір так само успішно, як і попередні. Зараз мета ще амбітніша: ми збираємо 100 мільйонів гривень на 5000 FPV-дронів. Звісно, ми не тільки збираємо донати, а й самі донатимо, й закликаємо інші бізнеси робити так само.

Чому саме дрони? Ну, по-перше, ми технологічна компанія, і ми віримо в те, що технології дуже важливі й насправді допомагають рятувати життя наших бійців. А по-друге, дрони — це очі наших бійців, тому ми робимо фокус саме на них. Через нашу активну позицію та волонтерську допомогу ми неодноразово підпадали під DDoS-атаки або чорні піар-кампанії в медіа, але в росіян нічого не вийшло і не вийде, і ми будемо й надалі продовжувати робити все, щоб наблизити перемогу.

Брюки, жакет, сорочка, Kachorovska

Як це — бути власницею бізнесу в умовах повномасштабної війни? Що допомагає вам протистояти щоденним викликам?

На початку було дуже складно психологічно, тому що я розривалася між особистим та бізнесом і не розуміла, куди спрямувати більше уваги й концентрації, адже допомога була потрібна як у сім`ї, так і на роботі. Але я змогла знайти баланс і впоратися й з цим. Насправді я дуже енергійна людина — ніколи не сиджу на місці, мені подобається весь час бути в русі, і тут головне — не вигоріти самій. Але в мене є власні рецепти, як цього уникнути. Так, коли важко на душі, я намагаюся себе навантажувати фізично — це може бути будь-що: прогулянка, пробіжка, тренування тощо. Це допомагає провітрити голову, і потім я повертаюся з новими силами й емоціями, у зовсім в іншому стані, готова продовжувати рухати цей світ уперед. Також мені дають сили мої діти. По мірі дорослішання ми все менше і менше приділяємо уваги простим речам. Дивишся на дітей — вони вміють радіти від щирого серця. Вони ніколи не будуть робити те, що їм не до вподоби. Вони нічого не відкладають на потім, і тому, якщо просто поспостерігати за дітьми, в них можна багато чого повчитися. Дорослі це все також вміють робити, просто вони обертаються на зовсім інших орбітах і забули про прості речі, які дарують радість.

Якщо ж говорити про бізнес, то це щоденні виклики: по-перше, втримати лідерські позиції в Україні, по-друге — зайняти або наблизитися до лідерських позицій за кордоном. Це велика відповідальність з одного боку, але з іншого — це невпинний розвиток, і це дає сили рухатися далі, тому що ми перед собою ставимо амбітні цілі. І тут важливо, щоб держава теж підтримувала бізнес і не заважала працювати та втілювати в життя проєкти.

Які приклади та досвіди вас надихають і допомагають ставати ще кращими?

Почнемо з того, що ми детально аналізуємо всіх конкурентів не лише в Україні, а й у світі — у нас дуже сильна продуктова команда, ми розбираємо весь той функціонал, який вже існує, і, якщо є потреба, втілюємо це в себе. Також ми стежимо за технологіями, що з`являються у світі, й рухаємося в ногу з часом. І головне — ми втілюємо те, що має попит в Україні. Ми втілюємо те, що диктує наш клієнт.

Повернімося трохи назад, до початку повномасштабного вторгнення — саме тоді ми запустили клас «Евакуація» і «Волонтер», бо це було саме те, що було потрібно нашим клієнтам. І тут варто зазначити, що на класі «Евакуація» компанія взагалі нічого не заробляла. Тобто це була домовленість безпосередньо між водієм та пасажиром. Часто бувало так, що водії не хотіли брати взагалі ніяких грошей — вони керувалися іншими мотивами, хотіли допомагати людям. А були й такі, які заробляли великі гроші, і це теж десь було виправдано, оскільки водії ризикували власним життям, якщо їхали в гарячу точку.

Які особисті зміни сталися з вами за ці майже два роки?

Головна зміна — це розуміння, що не можна нічого відкладати на потім, бо потім може не настати. І як наслідок, я почала любити це життя ще більше. Ці майже два роки показали, що життя дуже непередбачуване і ніколи не знаєш, що може статися завтра. Тому мої цінності або ж мої девізи звучать так:

  1. Жити на повну й допомагати тим, хто потребує допомоги, — я дуже вірю в правило бумерангу й те, що добро завжди повертається;
  2. Як я вже казала, радіти простим речам. Бути вдячною за все, що відбувається, навіть якщо здається, що все дуже погано. Завжди є вихід, доки ти живий;
  3. Позитивно мислити, адже думки матеріальні, ну і продовжувати рухатися вперед, відкривати для себе щось нове, навчатися новому, шукати нове коло спілкування, відкривати для себе нові захоплення. Не сидіти на місці (принаймні мені це допомагає).

Ну і, звісно, найважливішим є підтримка близьких людей, тому що вона створює саме те сприятливе середовище, в якому можна це все, що я перелічила, робити.

Брюки, жакет, сорочка і чоботи Kachorovska; каблучка, Crivelli, сережки, Busatti, каблучка, RF Jewels (ITISI)

Що ще у планах на наступний рік?

Поки я не готова озвучити, що у нас буде саме в продуктовій лінійці, але скажу по волонтерському напряму — окрім дронів, ми також плануємо інвестувати в програми реінтеграції військових. Все більше і більше людей повертаються з фронту, і треба цих людей повертати до нормального життя. Зараз наші військові віддають все, щоб ми могли спокійно спати вночі, тому нам треба повернути їм цей борг, зробити все, щоб вони теж мали спокійний сон після повернення.

Що ви плануєте зробити відразу після нашої перемоги (як бізнес та особисто ви)?

Зараз всі наші зусилля направлені на те, щоб цю перемогу наблизити всіма способами, мислимими й немислимими. А що буде потім... Після вже будемо вирішувати. Насправді ми досить гнучкий бізнес, і я думаю, що це буде той приємний момент, коли ми зможемо поставити собі надамбітні плани, зайнятися чимось, пов`язаним із розбудовою нашої країни. А особисто я дуже хочу зібрати всіх своїх близьких і рідних людей і разом з ними поїхати у відпустку, як у старі добрі часи. Зараз всі перебувають хто де, тому мрію зробити саме це.

Фото — Ден Бобров

Стиль — Анастасія Ткаченко

HAIR & MAKEUP від мережі салонів BACKSTAGE Beauty&Refresh


Реклама

Популярні матеріали

Як упоратися зі страхом самотності, який з'явився під час війни...


Геноцид 1944 року та анексія Кримського ханства у XVIII столітті:...


Перше інтерв'ю автора Telegram-каналу «Николаевский Ванёк»


Читайте також
Популярні матеріали