Створений у 2016 році український бренд KateLab не потребує представлення, бо його сьогодні знають у всьому світі. Бренд з Луцька став відомим завдяки своїм футболкам та світшотам із тризубом, які носять президент України Володимир Зеленський, представник Офісу президента Андрій Єрмак, Дмитро Монатік, Тіна Кароль, Pianoboy, Антон Птушкін та інші відомі особистості нашої країни. Засновниця KateLab Катерина Ковальчук — обличчя бренду — запевняє, що шиє одяг, який носила б сама, і що продажів було багато і до того, як наш президент почав носити речі KateLab.
Шеф-редакторка сайту ELLE.UA Катерина Попова поспілкувалася з Катериною про те, як був заснований бренд KateLab, про бізнес, тайм-менеджмент, виробництво під час війни, запуск нового проєкту і, звісно, про футболку «як у Володимира Зеленського» та шлях до цієї великої мрії.
Статистика
Скільки колекцій з моменту заснування бренду ви випустили?
Важко перелічити кількість, адже я в основному стараюсь випускати лімітовані колекції. Якщо я бачу гарні, якісні тканини, відразу уявляю певний виріб, який можна створити. До прикладу, це 3-5 суконь, які розлетяться по різних містах України чи за кордон, і наші клієнти будуть ходити в ексклюзивному вбранні. Весь одяг повністю між собою поєднується: я прихильниця мінімалізму — люблю, коли просто і стильно. Всі наші замовники, які купують одяг протягом року, можуть сміливо все комбінувати й не заморочуватись.
Скільки зйомок за цей час ви зробили?
Зйомки робимо виключно для одягу, який буде нести глибокий сенс. До прикладу, на початку літа ми створили нашу першу сукню-вишиванку, і метою було не запускати їх у продаж, а віддати на благодійний аукціон, щоб вторговані кошти відправити захисникам. Зйомку провели у садибі Лесі Українки, таким чином ще й закликали відвідувати історичну спадщину, підтримати музей у такий важкий час, як зараз. Люди, які там працюють, теж того дуже потребують. Там особлива атмосфера, і ти наче переносишся у далекі часи, проживаєш це серед мальовничої природи та співу пташок.
Що стосується іншого, більш повсякденного одягу, ми його транслюємо щодня у Stories в Instagram, відзнятую виключно на камеру телефону.
Скільки годин у середньому ви працюєте щодня?
Я кожен день у роботі зранку до вечора, іноді й до пізньої ночі. Коли ти маєш СВОЄ, коли це твоя не робота, а просто місія в житті, ти готовий вкладати всі сили і час, іноді навіть не помічаючи, як проходять дні, тижні, місяці. Я ставлю перед собою цілі, йду до них, виконую, і далі з’являються нові. Іноді з мене сміються мої працівники, адже коли у них закінчується робочий день, Катя приходить до офісу і залишається на третю зміну до ночі. (Посміхається. — Прим. ред.)
Найпопулярніша річ вашого бренду?
Наразі це, без сумніву, наші футболки і світшоти з тризубом. Ми є брендом-оригіналом, вирізняємось якістю і, як кажуть наші клієнти, «вашу якість передає навіть фото». На 100-й день війни пан президент одягнув нашу футболку з тризубом, і вже на другий день нас почали копіювати, але прямим доказом оригіналу є бирка на спині. Вважаю правильним рішення і до сьогоднішнього дня пришивати її у тому місці, хоча були випадки, коли клієнти висловлювали своє невдоволення. Це мій творчий задум, і я рада, що досі його дотримуюсь.
Щоправда, восени ми зробили ребрендинг, і наше лого трішки видозмінилися (це несе глибокий зміст для мене особисто), тому бирка вже нова.
Скільки людей працює над брендом KateLab?
У Луцьку маємо свій офіс-майстерню, де працюють менеджери, і паралельно майстерню, де швачки створюють одяг, який менеджери відразу забирають на відправлення по Україні та за кордон. Там працює 11 людей. Насправді це класне рішення, бо дає можливість швидко пошити необхідне і так само швидко відправити. Окрім цього, є три виробництва, які шиють нам на замовлення. Там працівників значно більше.
Яка ваша найулюбленіша річ KateLab?
Спідниці! У мене їх дуже багато в різних кольорах та фасонах. Я обожнюю довжину міді — вона мені личить, і я носила її ще до того, коли це стало модно. Я слідую своїм відчуттям, своїй жіночності та енергії, і це подобається нашим замовницям. Весь одяг, який ми створюємо, — це виключно речі, які хочу носити я. Перші моделі відшиваються для мене, а потім вони знаходять прихильниць серед клієнтів.
Про бізнес
Чи легко започаткувати свій fashion-бізнес в Україні?
Можливо, це буде звучати надто дивно, але я не називаю це бізнесом. Мій бренд — це моя душа, покликання і місія мого життя. Я живу цим. В першу чергу це моральне задоволення, яке вже потім приносить прибуток. Якби я ставила собі за мету матеріальну сторону, вважаю, що у мене нічого б не вийшло.
Чим ви займалися до того, як запустили KateLab?
Я закінчила в Одесі юридичну академію з червоним дипломом. З самого дитинства була творчою і вже тоді знала, що буду творити усе життя. Мені дуже подобалась юридична сфера, було легко і цікаво вчитись, але моя творча душа все одно була в мені. Тому відразу після закінчення академії я знала, що не хочу працювати з 9:00 до 18:00, робити монотонну роботу, адже для стажу це необхідно було пройти. Мені шкода часу, бо за цей період можна зробити значно більше. Так і сталось.
Окрім основного бренду KateLab у вас ще є KateLab BRIDE та KateLab HOME, розкажіть про них.
Усе з’являється під запити клієнтів. KateLab BRIDE — це прохання наших замовниць створити ексклюзивний одяг для особливого ранку нареченої. Та й дивлячись на моїх подруг, які виходять заміж і як вони губляться у пошуках певного одягу, класним рішенням було почати його створювати таким, як бачу це я.
KateLab HOME — це теж ще одна моя душа. Я мріяла запустити цей проєкт ще далеко до війни. Через роботу відтягувала і знаходила причини. З початком війни почала все переосмислювати і шкодувати про те, чого не зробила. Буквально після 1,5 місяців повномасштабного вторгнення вклала кошти у закупку льону і почала творити KateLab HOME. Обожнюю свої кавові ранки на кухні, маю багато скатертин з льону, стелю їх під відповідний настрій, фотографую і показую в Instagram. Знову багато захвату від людей і рішення творити для них.
Якби ви могли повернутися до початок кар`єри, ви щось змінили б?
Більше впевненості та сміливості. Але я щаслива, що пройшла великий і довгий шлях сама, без будь-якої допомоги. Створила своє ім’я та авторитет. Цей шлях був довгим, але водночас впевненим, що у мене все колись буде. Це хороший досвід, і тепер мені набагато легше ставити нові цілі та впевнено рухатись уперед. Нічого нереального нема, все у нашій голові — береш і робиш.
Який професійний виклик стоїть перед вами сьогодні, на вашу думку?
Мені завжди чогось буде мало і завжди хочеться робити більше і краще. Іноді нові ідеї змушують вчитись чогось нового, спотикатися не раз, але вставати і знову пробувати. Кожен день як новий виклик.
Які три звички допомагають вам довше залишатися в ресурсі? Розкажіть про свій тайм-менеджмент.
Спорт. Планування. Мрії.
Зараз у мене дуже мало вільного часу. Ранки починаю із спортзалу — це те місце, де я можу на 2 години забути про роботу.
Далі офіс, виробництво, робочі питання, інше виробництво і т. ін. (Посміхається. — Прим. ред.) Зазвичай у неділю я намагаюся записати усі плани на тиждень. Якщо я цього не зроблю, значить, тиждень пройде марно.
Звичка мріяти — це рушій, який дає наснагу йти вперед. Іноді буває важко, дуже важко. Але ти розумієш, задля чого ти це мусиш робити.
Вести свій бізнес — це виснажливо. Що дозволяє вам уникати вигоряння?
Час наодинці з собою. В шаленому потоці роботи я часто втрачаю енергію, сили і натхнення. Я це прекрасно розумію і знаю, що треба взяти паузу. Іноді цією паузою може бути мій дім, коли я одна у спокої і тиші, тоді й приходять нові ідеї.
Подорожі. Під час війни це не подорожі для відпочинку, а поїздки по роботі. Я радію тому, що у такий складний час маю можливість поїхати за кордон з такими візитами. Це все одно зміна локації, думок і натхнення.
Про власний бренд KateLab
Розкажіть, як ви вирішили започаткувати власний бренд? Перед якими труднощами поставали?
Все почалось спонтанно. Першу річ я власноруч відшила у 2016 році, опублікувала в Instagram для близьких друзів, це побачили незнайомі люди та почали замовляти на моїй особистій сторінці. Брат мене у цьому підтримав і сказав: «Якщо люди просять — роби!» Це стало ще більшим поштовхом творити. Труднощів на початку створення не було, адже я робила те, що я люблю і від чого кайфую. Було дуже легко і натхненно.
Які цілі та місія бренду? А також у чому його унікальність?
Творити якісне українське. За рік війни ми змогли показати нашим клієнтам з України та усього світу, що ми здатні це робити. У нас шалена підтримка іноземців. Всі шукають оригінальний бренд одягу з тризубом як у нашого президента. Вони цінують це, тому будь-яким чином знаходять. А дехто і по кілька разів. Я дотримувалася і дотримуюсь простоти, якості та ексклюзивності. Думаю, що у мене вийшло показати це на широкий загал.
KateLab — бренд, який носить президент України Володимир Зеленський. Розкажіть, як відбувався процес комунікації з ОП та як змінилися продажі після того, як про KateLab дізналися усі в Україні та за її межами? Що для вас означає одягати президента?
Певно, це те, до чого я йшла повільно, але дуже зважено. Продовжувала свою місію і в один прекрасний момент зрозуміла, що я готова і впевнена у своєму продукті. Вирішальним моментом стали слова моєї мами: «Катя, а чому президент ще не у твоїй футболці?» І тут у мене відразу 2 думки:
— Мам, ну що ти таке говориш? Це щось нереальне!... Хмм, а й справді, чому він ще не у моїй футболці? (Посміхається. — Прим. ред.)
За кілька хвилин я почала писати усім відомим українським політикам і зіркам. Все вдалось дуже швидко. Діяти, а не думати і сумніватись!
Сказати, що я була щаслива у момент, коли побачила футболку на президентові, якось надто двояко. Спочатку тремтіли руки, наверталися сльози… Я ніколи не забуду цих відчуттів: відчай, що саме за таких обставин одяг мого бренду у такої людини, гордість і радість, що я це змогла, і це для мене рівень. Цей день дав мені впевнитись у тому, що я все роблю правильно. Я твердо поставила нові цілі й до багатьох з них на сьогодні вже прийшла.
Насправді продажів було дуже багато і до того, як наші речі почав носити президент. Я нічого не встигала, і замовлення просто сипались, бо люди бачили футболку з мінімалістичним принтом, і їм вона подобалась. А вже на початку червня, коли її одягнув президент, до нас почали надходити повідомлення: «Хочу таку футболку, як у президента».
Що можна побачити на мудборді колекції Katelab?
Перш за все це моя творча душа, яка проявляється через одяг. Це простота і нота українського.
Де б ви хотіли продаватися?
Ми з Луцька! Хоча багато наших клієнтів пишуть, щоб ми написали свою адресу у Києві і що вони зараз до нас приїдуть. (Посміхається. — Прим. ред.) Це перший знак, де нам потрібно з’явитися. Сподіваюсь, скоро побачимось! Європа не виключення, а також є багато запитів із США, тож будемо розвиватись і масштабуватись.
Що допомагає вам прогнозувати успішність нової колекції?
У мене є один прекрасний принцип: якщо я бачу у своєму новому одязі глибокий посил, він завжди є успішним. Я не женусь за тим, що зараз модно. Не роблю «бо так зараз треба». Якщо я маю натхнення на створення нового одягу, я це роблю. Якщо я маю натхнення на зйомку, я це роблю. Якщо у мене протилежні відчуття, я роблю паузу, бо знаю, що воно буде без душі. Моя робота — це не бізнес, а моє життя.
Розкажіть про роботу бренду сьогодні — як війна вплинула на виробництво та команду?
Так склалось, що саме цей час дав усвідомити, що страх — великий рушій. У мене ніколи не було такого величезного бажання до роботи і до масштабування. Якби ще рік тому хтось мені сказав, що я матиму таку команду, я б усміхнулась і подумала, що це маячня.
Сьогодні ми маємо величезну кількість замовлень. Термін їх очікування становить від 1 до 2 місяців. Люди готові чекати, бо хочуть оригінал. Зрозуміло, що з такою кількістю ми не встигали все опрацьовувати, тому і кількість працівників збільшується по сьогоднішній день. Ми працювали з кількома виробництвами, але, на жаль, не всі здатні шити якісно, а якість у нас на першому місці. Тому ми обрали шлях довше. Також бувають затримки з тканинами в Україну, але наш клієнт все одно готовий чекати. Це для нас дуже цінно.
Як відбувається процес пошуку нових тканин та матеріалів? З якими виробниками ви працюєте?
Якщо мова йде про повсякденний або святковий одяг, то намагаюсь купувати в Італії. Це можуть бути різні магазинчики або стоки. Промацую і відразу візуально малюю одяг, який підійде саме до цієї тканини. Не знаю, чим керуються інші дизайнери, але у мене все починається з покупки тканини, а вже потім — модель одягу, яку будемо відтворювати. Тканини на футболки і світшоти — з Туреччини. З логістикою зараз складніше, але ми й наші клієнти готові чекати на хорошу якість.
Які плани бренду на найближчий рік? Чи можна взагалі зараз будувати якісь плани?
Ми й далі будемо продовжувати свою роботу. Незабаром відкриваємо ще одне виробництво у Луцьку. До війни ми не шили чоловічий одяг. Все почалося з футболок. Тепер майже кожного дня чую від чоловіків: «Катя, ну коли ти вже почнеш нас повністю одягати?» От і ще один поштовх для створення нового проєкту — KateLab MAN.
Про моду
Які 5 трендів сезону весна-літо — 2023 ви можете виділити?
Прозорість, яку ми використали у наших лонгслівах.
Леопардовий принт. Вже третій рік поспіль я використовую леопардову підкладку в наших тренчах та піджаках. Це навіть стало однією з фішок нашого бренду.
Сорочка у клітинку. Знайшла найгарніші комбінації поєднання кольорів у клітинці, не змогла витримати, закупила тканину, і так з’явилися наші сорочки.
«Тиха розкіш». Вічна класика. Я сама так одягаюсь і переношу це у стиль свого бренду.
Пастельні відтінки можна буде побачити у наших вкорочених сорочках, які будуть в обмеженій кількості.
Головна покупка сезону (вона ж — вигідна інвестиція у гардероб)?
Вовняний піджак. Якість тканини говорить сама за себе. Вдалий крій. Під каблук, низький хід чи під кросівки. Служить роками.
Які трендові кольори цього сезону ви можете назвати?
Ліловий, лаймовий, помаранчевий, пастельно-блакитний.
Ким в індустрії моди ви надихаєтеся і чому?
Відверто кажучи, я не можу виділити одну людину. Якщо не йти далеко, то навіть в Україні є супержінки, які можуть чимось вразити: бізнесом, вродою, вчинками, успіхом, мудрістю, допомогою тощо. Я все помічаю в гармонії та беру щось особисто для себе. Кожна з нас — особистість, і кожна — різна. Ми все одно проявляємо себе через свою справу. І якщо це дійсно вдається, то цей продукт буде вирізнятися серед інших.