Повернення Андрія Жолдака: «ДІМ» як маніфест нового театру

Прем`єра відбудеться 13 та 14 вересня

Після майже двадцятирічної перерви у творчій діяльності в Україні всесвітньо відомий режисер-авангардист Андрій Жолдак повернувся до Києва. Його мета — створити мистецький маніфест «ДІМ» у співпраці з 19 молодими українськими акторами.

Напередодні довгоочікуваної прем’єри в національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки продюсер проєкту Олег Кохан поспілкувався з Андрієм Жолдаком, аби почути думки режисера про сучасний театр, особливості роботи з новою генерацією акторів та погляди на мистецтво в умовах сьогодення.

 

Виставу «Дім» я задумував давно. І звісно, поставити її у Києві – місті, де народилися мої батьки, я і мої діти, – було головною умовою. А тепер, коли Україна б’ється на смерть за своє майбутнє, мені важливо бути тут і в цю лиху годину сказати своє громадянське і художнє слово, поставити виставу разом з українськими акторами в театрі, який із перших днів війни знайшов у собі сили встояти та відродитися для життя і нових сенсів. Це буде вистава про мій Дім, про наш Дім і про сім’ю, адже всі випробування можна подолати, якщо це боротьба за чесність і свободу.

                                                                                                                                                  Андрій Жолдак

Остап Шаламага

Про перебування в Києві під час війни

Я дуже вдячний космосу, що зараз, під час війни, перебуваю в Києві. Це дає мені можливість відкрити свої секрети новій генерації українського театру.

Про контраст між героїзмом на фронті та станом сучасної культури

У мене є питання. Наші герої на «нульовій сцені» викладаються на повну, виявляючи такий авангард і таку силу, що її можна порівняти з мистецтвом. Тоді чому в культурі — я не кажу про літературу, там ми попереду — панує таке «сонне царство»? Це ті самі люди ментально, але там вони сміливо гинуть, а тут окопалися і тримають мистецтво в павутині. Нація, що на фронті з перерізаним горлом рятує побратима, тут демонструє тотальну імпотенцію, ніби все зацементовано. Можливо, я просто ще не бачив нових вистав молодих українських режисерів, хоча чув про Петросяна та Уривського. Бо майбутнє все одно за молодими. І сьогодні я казав своїм акторам на репетиції: те, що ми робимо зараз, — це вже майбутнє. Майбутнє — не завтра, а минуле — не вчора. Ми створюємо майбутнє в цю секунду — твоє, моє, наше, майбутнє країни. І грати потрібно саме так!

Ліза Орлюк

Про роль режисера та діаманти всередині акторів

Взагалі-то режисер повинен говорити мало, щоб не забруднювати мізки актору. Але його слова мають бути такими, що, коли кидаєш їх туди (показує на серце), вони «бульк» — і це слово або почуття, яке отримує актор, заковтується й повільно опускається всередину, як камінець. І якщо це сильне почуття чи ідея, яку я дав актору (або він мені), — а за теорією Ніцше людина не має дна — можуть пройти роки, життя вже буде інше, а той діамант всередині нас усе падає й падає. Якщо ж діаманта немає, його треба пророщувати: поливати себе, читати правильні книжки, спілкуватися з правильними людьми. Саме так народжуються діаманти.

Владислава Коровай

Про акторську професію як забруднення

Акторська професія — це неекологічна професія, адже актор, по суті, займається забрудненням — в першу чергу себе. Він постійно перебуває на території забруднення. Всі великі ролі забруднені: Річард III, Отелло, Медея — всі. Вони всі про конфлікт і гріхопадіння людини. Тому ті, хто хоче стати актором, повинні розуміти, що дуже важливо зберегти свою чистоту. Я теж забруднений, але намагаюся вискочити. Звісно, якщо пляма вже є, її не вивести, але головне, щоб з часом білий екран з однією плямою не став повністю чорним від них.

Оксана Данилова, Ліза Орлюк

Про роботу з акторами: вибір, катапультування та Tour Eiffel

Молоді актори, з якими я зараз працюю, не бачили моїх вистав наживо, а про мене розповідають і пишуть різне. Але в мене є велика проблема: я не можу працювати з неталановитими акторами. Зрозуміло, що всі актори талановиті, але є більш талановиті, менш талановиті, є геніальні, є «ртутні» актори, «без шкіри», є «бетонні» актори, «дерев`яні» тощо. Професія актора унікальна. Сьогодні він зі мною, завтра — з іншим хорошим режисером. У них є «локатори», бо хороший актор щоразу налаштовує свою психосистему на режисера. Це як кохання. Коли я був зовсім молодий, бувало, познайомишся з кимось — ніби гарна й хороша, але... І вона каже, що не сходиться. Мені потрібен такий актор, який був би мною — ну, не я, звичайно, — просто я катапультую себе в актора. Саме тому часто хороший актор мені не підходить. Коли я помиляюся і хороший актор, який не є «моїм», потрапляє до моєї команди, далі виникають проблеми. Недарма в Голлівуді говорять: успіх проєкту — це кастинг. Так і у виставі. Я завжди дуже нервую, як правильно вибрати, але вважаю, що всім треба давати шанс. Тим більше зараз у нашій країні та у світі дуже важлива індивідуальність і вибір кожного. Зрозуміло, акторові потрібні гроші і він хоче жити краще, але, з іншого боку, від його вибору залежить, що буде далі.

Мирослава Літвинська

Про режисера як партнера в танці

Як сказав один театральний геній, режисер повинен дивувати актора — тоді буде гарна репетиція і вистава. Щоб щоразу було «а що ж далі?». Як каже новий президент Америки, для танцю потрібні двоє. Якщо танцює лише, наприклад, актор, а «жук-режисер» сидить із сигарою й доларами, роблячи виставу лише як бізнес, — нічого не вийде. Коли після вистави мене питають: «Андрію, як Ви це зробили?» — це найкраща оцінка. Я просто знаю форму і розумію, де я знаходжуся і з ким працюю. Я усвідомлюю, що актори, з якими я працюю, живуть в Україні постійно, а я — ні. І що всі вони накриті травмою, неврозом через те, що тут відбувається. Але я — провокатор і маю проникнути в актора та зібрати всю інформацію — бруд, фейки й чистоту, щоб потім актор відчув себе незвичайним, а глядач це побачив. І що більшу дистанцію я матиму з актором, то чесніше працюю. Але я зараз говорю про ідеальний театр та акторів, які можуть конкурувати, наприклад, з акторами в Токіо. Ми повинні вийти за межі локальності, за регіональність.

Остап Шаламага, Володимир Мішуков

Про любов і ненависть до актора

Я люблю і ненавиджу актора одночасно. І краще сказати про це на початку, щоб не було ілюзій. Доведено, що надмірна любов до дитини потім може обернутися катастрофою. Так само не варто актору закохуватися і в персонажа. Щойно актор наближається до нього занадто близько, це стає небезпечним. Між актором і персонажем має бути прозір, щоб актор міг у нього увійти та вийти під час вистави. Але це вже техніка. Тому я відбирав акторів, які згодні й дозволять мені спробувати знайти в них хороше і погане, щоб потім ми могли здійснити подорож текстом у пошуках історії.

Роман Котов

Про театр майбутнього

Випуск вистави реалістичного театру старого зразка — це як м`ясник на Бессарабці, який викладає на прилавок різні шматки м`яса, щоб показати та продати якнайкраще. А є інший театр — театр майбутнього, який прогнозує. Це інший вимір, і він здається майже неможливим, але ми маємо намагатися в нього потрапити. Тому мені потрібні актори з міцною психікою та відкритим серцем.

Мирослава Литвинська

Про професійного режисера, що відіграє роль «соковижималки»

Усі актори для мене як апельсини: хтось більш помаранчевий, хтось менш, хтось грейпфрут. А що таке професійний режисер на Заході? Соковижималка. Я беру апельсин, пропускаю через машину — я машина — і даю сік глядачеві. Для мене актор — це Tour Eiffel. Мопассан, коли бачив, як вмикається Tour Eiffel, божеволів. Якщо актор не Tour Eiffel, він — старенький іржавий кран, що стоїть у кутку, бо ним уже не знімають. Можна про нього мультфільм зняти. Якщо актор не Tour Eiffel, він просто «джус». Я намагаюся більше працювати з молодими, щоб у кожного запрацювали «шурупчики» і в професії залишилися лише гідні.

Катерина Голотова

Про два крила мистецтва: красу і вогонь

Для мене в мистецтві є два напрями. Якщо уявити, що мистецтво — це птах із двома крилами, то перше крило — це краса. І тут усе пов`язано з гармонією та вишуканістю. А друге крило — це вогонь. Будь-яку патологію можна зіграти красиво. Так само одну історію можна поставити тотально красиво або тотально жахливо, що публіка оніміє від люті. Але який варіант більше вразить і осяде всередині — це питання. Якщо вибирати між вогнем і холодом, я виберу холод, хоча сам я гарячий, — бо я вважаю, що за льодом є вогонь, а за вогнем холоду немає. Тобто холод виражає більше, ніж вогонь. Байдужість виражає більше, ніж пристрасть. Холод вражає сильніше, бо це недосяжність. У виставі «Дім» буде багато фізичної дії та зон мовчання. Ми маємо закохатися одне в одного, бо наша вистава — про Дім, про родину, про батька й матір, сестер і братів. За кожним із нас стоять покоління на 500 років. І в нас з`єднується рід. Актори — це медіуми, бо актор сам собі не належить. Окрім того, що ми хочемо зустріти кохання й бути щасливими, є ще вищий сенс існування. Актор — це не скоморох, не клоун. Це субстанція.

Олена Червоненко

Про важливість довіри та повтору

Дуже важливо, крім повторів, підключати психіку. Я казав, що не люблю імпровізацій. Це не тільки ламає мізансцену, але й руйнує почерк режисера, як казала Кіра Муратова. А цього не можна допускати. Але є такий прозір, коли режисер довіряє актору і йде за ним. Тобто спочатку треба просто повторити, як у хорошому балеті, коли йде тотальна фіксація. А потім, коли актор уже розуміє напрямок, він пропонує. І якщо це хороший, розумний режисер і те, що пропонує актор, покращує виставу чи підсилює сенс, режисер аплодує і дякує.

Сергій Присяжнюк, Іван Головко

Концепція, сценарій, концепція світла, концепція звуку та музики — Андрій Жолдак
Продюсер проєкту — Олег Кохан
Сценографія, візуальний дизайн — Данило Жолдак
Концепція костюмів, реквізит — Сімон Мачабелі
Кураторка проєкту — Олена Дробна
Звукорежисер — Владислав Тененбаум
Звукове проведення вистави — Микола Данилко, В’ячеслав Погребний
Художник зі світла — Ігор Головачов
Асистентка режисера — Вікторія Степанкова
Помічник режисера — Артем Дібров
Помічниця художника-оформлювача — Софія Андрієвська
Фотографка — Світлана Деркач

Художній керівник театру - Кирило Кашліков
 

Катерина Молібога, Михайло Мегедь

Кирило Анісімов, Остап Шаламага

Євгеній Овчаров

Дарʼя Хвостенко, Володимир Мішуков

 

Оксана Данилова, Володимир Мішуков

Реклама

Популярні матеріали

Один крем для чутливої шкіри, який допомагає пережити холодний...


Jerry Heil, Іван Фролов, Ярослава Магучіх та інші топзірки...


Щорічний благодійний вечір у Saint Bar


Читайте також
Популярні матеріали