На сторінках історії моди записано багато імен тих, хто реформував, створював щось інноваційне, епатував чи знищував сталі канони. Проте напевно там не знайдеться жодного імені, хто б робив це все й одразу. Жодного, крім його.
Дизайнер, чия карʼєра була схожа на бенгальський вогник. Він спалив себе до останку та на десятиліття зник з модної арени. Дизайнер, що змінив правила гри, перетворивши модні покази на мистецтво і заявивши колегам: звичайне ходіння подіумом вже нікому не цікаво.
Багато хто його любив, ще більше заздрили та ненавиділи, проте усі ці люди погоджувались в одному — він геній!
До дня народження Джона Гальяно стиліст і fashion-колумніст Єгор Воронкін зібрав 5 культових показів дизайнера для дому Dior.
Haute Couture Spring 1997
Dior at the Opera
Перший кутюрний показ Джона Гальяно для Dior як креативного директора дому відбувся навесні 1997 року та став революційним моментом в новітній історії дому й моди загалом.
Натхненням для колекції слугувала біографія ексцентричної італійської маркізи Луїзи Казатті (1881-1957), що прославилась декадентським стилем життя на початку ХХ століття в епоху Belle Époque (1871-1914). Це перше десятиліття Третьої республіки у Франції та роки правління короля Едуарда VII у Британії, славетні розквітом економіки та культури.
Для шоу демонстраційний павільйон буквально перетворили на оперну залу, а сам показ відбувався в атмосфері справжнього театрального дійства, сповненого монументальною музикою та декораціями.
Гальяно зумів майстерно поєднати історичні силуети зі сміливими сучасними інтерпретаціями, створюючи враження машини часу.
Робота над вбранням з колекції захоплювала деталізацією: корсети, інкрустовані коштовностями, пишні спідниці та складні драпірування були доказом нового рівня майстерності не тільки дизайнера, а й дому Dior загалом.
У фіналі шоу на подіумі зʼявилася супермодель Шалом Харлоу в золотистій сукні з пір’ям. Вона нагадувала каріатиду, що ожила й зійшла з балкона ложі. Цей образ став символом епохи Гальяно в Dior і закріпив за ним статус генія театралізованої моди.
Haute Couture Spring 2000
Hobo Chic
Показ став одним із найсуперечливіших і найобговорюваніших у карʼєрі дизайнера, адже Гальяно майстерно трансформував ідею бідності та соціальної несправедливості в естетику високої моди.
Натхненням для колекції послугувало життя безхатченків Парижа, за якими дизайнер спостерігав не один місяць, аби створити унікальну концепцію «розкоші з руїн», що змінила уявлення про високу моду.
На подіумі моделі демонстрували багатошарові образи, створені з матеріалів, що нагадували лахміття: шовкові клапті, розірваний тюль, штучно зістарені пальта та брудні ковдри.
Паралельно з цим вбрання було доповнено розкішними аксесуарами — масивними коштовностями, нитками перлів та золотими нашивками.
Колекція викликала хвилю хейту з боку модних критиків та соціальних діячів. Одні вважали її провокацією, що порушує етичні питання, інші — знущанням з безпритульних.
Хоча самі герої колекції, які вкривалися газетами з її фото, вважали творіння дизайнера гарними та анітрохи не образились на нього.
Haute Couture Spring 2004
Egyptomania
Цей показ став абсолютним тріумфом фантазії та вшанування культури Давнього Єгипту.
Натхнення для колекції дизайнер черпав у єгипетській міфології, археологічних відкриттях та образах правителів давньої цивілізації.
Для шоу подіум перетворили на церемоніальний комплекс зі стародавніми пірамідами та храмами, а моделі грали ролі богинь і фараонів. Образи були доповнені дивовижними головними уборами, що нагадували корони фараонів, а також масками богів-звірів.
Гальяно створив справжній візуальний спектакль, поєднавши драматичні силуети, золоті акценти та сьогоденні інтерпретації історичних костюмів. Колекція Egyptomania стала однією з найбільш театралізованих і концептуальних у творчості Гальяно, підкреслюючи його вміння втілювати історію у високій моді.
Haute Couture Spring 1998
The Masquerade Ball
Колекція весна-літо — 1998 була натхненна пишністю балів-маскарадів, що були надзвичайно популярні у XVIII столітті в Європі.
Для показу декоратори збудували подібний до бальної зали подіум, де моделі з’являлися у пишних сукнях, що нагадували королівські мантії, декоровані дорогоцінним камінням, шовком і мереживом, а також у гіперболізовано витонченому силуетному вбранні, прикрашеному пір’ям, аплікаціями та вишивкою.
Головною ж родзинкою колекції, звісно ж, стали вишукані маски, які були виготовлені в єдиному екземплярі. Кожен образ був ретельно вивірений, демонструючи неймовірний рівень майстерності кравців дому Dior. Ну а сам показ став одним із найбільш розкішних і запам’ятовуваних в історії дому, закріпивши за брендом славу еталона вишуканості.
Haute Couture Spring 2007
60-річчя Dior
Показ колекції весна-літо — 2007 став головною подією у святкуванні 60-річчя модного дому Dior. Для неї Джон Гальяно створив масштабне шоу-трибют, що славило творчу спадщину видатного дизайнера — Крістіана Діора.
У колекції Гальяно переосмислював знакові образи бренду, зокрема культовий силует New Look, представлений у 1947 році, через призму сучасності, японської культури та свого фірмового, драматично-театрального стилю.
Подіум для шоу перетворили на кабінет маестро, прикрашений гілкою сакури. Моделі зʼявлялися в образах з пишними спідницями, що підкреслювали талію, у розкішних корсетах, декорованих коштовним камінням і вишивкою, та футуристичних капелюхах авторства Стівена Джонса.
Кожен вихід моделей був наче жива картина, адже вони на мить завмирали, демонструючи елегантність минулого у поєднанні із сучасною ексцентричністю. Кульмінацією шоу став вихід манекенниць у фантазійних сукнях, схожих на квіти: це символізувало квітковий сад — улюблену тему та натхнення Крістіана Діора.
Показ до 60-ї річниці заснування дому вчергове підтвердив безмежний талант Гальяно до втілення театральності та перетворення моди на сучасне мистецтво.