Креативності можна навчитися — впевнена Лілія Літковська, дизайнерка, засновниця бренду LITKOVSKA та школи Schooll of Art x Craft. Вже кілька років вона активно займається освітньою діяльністю у сфері моди, готуючи майбутніх дизайнерів та креативників. Цього року — спільно з технологічним партнером Lenovo — Schooll of Art x Craft організувала в межах 55-го історичного сезону Ukrainian Fashion Week масштабну платформу, де зібрала провідних представників української та міжнародної фешн-спільноти для обговорення питань збереження культурної спадщини України, підтримки традиційних ремесел та популяризації нашого культурного надбання.
Історія цієї співпраці не випадкова: три роки тому Lenovo та LITKOVSKA створили спільну капсульну колекцію чохлів для ноутбуків серії YOGA, виготовлених з перероблених матеріалів. Згодом Lenovo підтримали Schooll of Art x Craft грантами та технічним забезпеченням, допомагаючи студентам реалізовувати власні проєкти. Ця співпраця розвивалася й далі, втілюючись у потужну освітню платформу. Натхнені цим проєктом, ми поспілкувалися з Лілією Літковською про те, як змінилася діяльність школи за останні три роки, чим запам’яталося проведення платформи для Лілії та які поради вона б могла дати молодим креативникам.
Як ви вчите дизайнерів шукати баланс між натхненням і необхідністю дотримуватися дедлайнів?
Я думаю, що варто говорити не стільки про баланс у творчості, скільки про баланс у житті загалом. Для початку я кажу студентам, що треба знайти свої ключі натхнення, свої ресурсні точки й завжди звертатися до них. Коли у творчої людини не вистачає сил, треба знати, що саме її наповнює, йти туди і там зігріватися.
Які поради ви даєте, коли натхнення немає, а роботу потрібно завершити?
У психології є така історія: творчий потік і систематичність. Важливо не просто пливти 24 години на добу, а все ж перебувати у творчому потоці, давати собі можливість порушити творчу систему, рутину. Але все ж важливо цей графік мати, адже дуже часто це все взаємопов’язані ланцюжки, які свідчать про вашу відповідальність, зобов’язання і повагу до часу інших.
Одвічне питання: чи можна навчитися креативності, чи це вроджена якість?
Чесно, вважаю, що можна навчитися. Потрібні тільки поглиблена робота над собою і бажання пошуку метафізичної цілісності й розуміння життя в цілому. Це все разом веде до того, що людина відкриває багато світів довкола себе і там може плавати, викарбовувати свою креативність і творчий пошук, виховувати свій смак і бачення краси.
Як ви допомагаєте своїм студентам знайти свій творчий голос?
Я завжди кажу, що треба бути собою, бо кожна людина — це індивідуальність, нікого в світі немає, схожого на вас, тому сміливо робіть кроки, продукти, проєкти, не порівнюючи себе ні з ким більше.
Чи говорите ви своїм студентам прямо, коли не бачите потенціалу?
Ні, це неправильно. Людина прийшла отримати знання, і це її шлях. Хто знає, можливо, через п’ять років вона розкриє свій потенціал, позбавиться всього, що її стримує. Це ж не тільки про талант, а й про виховання, дитинство, вплив родини, соціуму, контексту довкола.
Як повномасштабна війна вплинула на діяльність вашої школи?
Ми зупинили чинний курс, але вже через вісім місяців відновили діяльність. Дали студентам можливість доробити їхні колекції та за підтримки партнера Lenovo провести фотосесії їхніх робіт. Підключили викладачів, які були на курсі. І зараз світ побачило кілька гарних проєктів, які мають потенціал до великого розвитку.
Чи змінився вектор розвитку та навчання?
Більш глобальною стала просвітницька історія: ми беремо участь у великих платформах, робимо свої платформи, долучаємо до курсів талановитих викладачів. Ми робимо все, щоб інтелектуальний пласт не покидав Україну і ділився своїми знаннями на нашій території.
Як ви адаптуєте навчальний процес і підтримуєте студентів у ці складні часи?
Звісно, ми звертаємо увагу на те, в якому стані зараз перебувають наші студенти та загалом покоління, з яким ми працюємо. Також у нас є грантові програми: ми беремо на безоплатній основі талановитих студентів, які в моєму розумінні є перспективними для індустрії в цілому.
Чи можете ви поділитися історіями успіху ваших випускників? Хто з них досягнув значних результатів у сфері моди чи мистецтва?
Так, є декілька кейсів, і, чесно, іноді розпирає гордість за ті проєкти. Хтось починав у школі, хтось уже прийшов з ідеєю і там зрозумів, як далі розвивати і насичувати життям ті ідеї. Наприклад, засновниця бренду PODYH, яка виграла грант від Берлінського тижня моди. Мені так було гордо за неї, адже я пам’ятаю ту перспективну студентку, яка ставила багато питань після кожної лекції й практики. І зараз її бренд зростає на очах. Бачу, як деякі студенти з курсу бізнесу продаються по світу і мають неабиякі перспективи, бачу студенів, які отримали гранти від фонду. Ось наша студентка отримала 50 тисяч гривень на створення своєї нової колекції. Це теж гордість!
Як ваша школа допомагає студентам знайти своє місце в індустрії після завершення навчання?
Ми зараз почали співпрацювати з брендами, у яких є запит на молоді таланти. Ну і, звісно, коли хтось зі стилістів шукає собі асистентів чи людей в команду, ми надаємо контакти й рекомендації. І далі є розвиток.
Які найважливіші досягнення вашої школи ви можете виділити за останні роки? Чим ви пишаєтесь найбільше?
Кожен наш крок — це великий шлях, який потребує уваги і залученості серцем. Якщо говорити про щось глобальне, то хочу виділити освітню платформу, яку ми зробили під час Українського тижня моди. Це один з найпотужніших великих проєктів, які готувала школа. Ми зібрали успішних експертів, відомих не лише на локальному ринку, а й світовому, які ділилися своїм досвідом. Ми робили декілька панелей про збереження спадщини і долучили туди викладачів з Академії мистецтв, приватні компанії і бренди, які займаються цим питанням. Це вийшла дуже потужна панель. Я теж брала в ній участь, ділилася своїм досвідом, давала поради. Тепер мені хочеться робити більш потужні наступні кроки, залучати ще більше спеціалістів, бо я бачила стільки людей із сяючими очами, які прийшли отримати цю інформацію.
Кого чи що ви вважаєте своїм найкращим вчителем у кар’єрі дизайнера?
Це ментори, що траплялися на моєму життєвому шляху. Як правило, старші за мене на пару десятків років люди, які підтримували мене, навчали та ділилися власним досвідом. Знаковою в моєму житті стала також платформа ELLE Ukraine, і це зовсім не тому, що саме вам я зараз даю інтерв’ю. (Посміхається.) У 2009 році команда видання повезла молодого дизайнера Лілю Літковську до Парижу, де я робила свої перші творчі кроки. Мені було настільки цікаво, як це все відбувається у великому модному світі! Я отримала запрошення на кутюрний показ Maison Margiela і пів дня провела в їхньому Домі моди. Я так мріяла про це, і головна редакторка журналу Соня Забуга зробила все, щоб мрія дизайнера здійснилася. Я дуже вдячна таким менторам, можливостям у житті, які дають світло в майбутнє. Тому і я намагаюся подарувати нашим студентам можливості для наступного кроку, відкрити ще більше горизонтів.
Чи є щось, що ви б не повторили, якби мали можливість повернутися назад, але без цього досвіду не змогли б досягти нинішнього рівня?
Може, щось і треба було б виправити. Але я ні про що не жалкую, вдячна життю за те, що маю, за людей навколо, за друзів, за сім’ю.
Які інструменти чи девайси ви вважаєте ключовими для роботи сучасного дизайнера? Як технології можуть полегшити або посилити креативний процес?
Ключові інструменти — це коли дизайнер може багато чого зробити руками. Коли в нього є тяга до крафту. Коли він знає, як пошити, вишити, щоб за нього не вирішувала вся технічна команда, як реалізувати певні моменти в життя, а щоб він сам задавав вектори і напрямки, знаючи основи конструювання швейної майстерності. Звісно, технології, зокрема комп’ютер і програми, в яких працюють дизайнери, полегшують робочий процес.
Як ви у вашій школі підходите до навчання студентів до роботи з новими технологіями та їх застосуванням у дизайні?
Звісно, ми їх розглядаємо і говоримо про них. Студенти діляться тим, як вони комбінують крафт і технології. І я вчу їх також, щоб вони могли і олівець узяти в руки, і працювати з графічним зображенням. Щоб експериментували, шукали себе і свій творчий шлях.
Яким ви бачите взаємозв`язок між модою та технологіями? Яке місце вони займають у вашій творчості та підході до навчання у Schooll of Art x Craft?
Це поєднання крафту і технологій. Вони ходять поруч, бо це частина сучасного світу, і треба користуватися ними, але відчувати баланс.
Як екологічні матеріали та інновації можуть співіснувати в сучасній моді?
Легко. Як з екологічних матеріалів роблять нові сучасні тканини, фурнітуру, це методи інновації, як перероблювати ту сучасну сировину, щоб мати якийсь екологічний продукт в кінці. Але це все ланцюжки від вирощування сировини до готової продукції.
Що стало основним стимулом для вашої співпраці з Lenovo? Які спільні цінності ви бачите між вашим брендом та Lenovo?
Ми познайомились давно. Lenovo в той момент підтримувало такі напрями, як навчання і сталий розвиток. От, до речі, і приклад, як інновації можуть дружити з екологічними підходами до виробництва. Я тоді їм запропонувала використати наші цінності лінійки «Артизаналь». Пам’ятаю, як команда одразу підтримала цю ініціативу. І ми тоді з залишків виробництва зробили кейси для ноутбуків і планшетів, якими я особисто користуюся досі. Пам’ятаю, підкладка для тих кейсів була зшита з чоловічих сорочок, всередині яких була вишивка з меседжем. Це був потужний досвід і для нас, і для Lenovo. Далі Lenovo стали підтримувати школу і запропонували обладнати нам комп’ютерний клас. Саме в той момент ми також оновлювали базу девайсів і в компанії Litkovska. Тож ми зробили закупку ноутбуків Lenovo, якими команда і досі користується із задоволенням.
Як використання таких потужних девайсів, як Lenovo YOGA, змінило роботу ваших студентів і вплинуло на результати їхніх проєктів?
Вони використовують Lenovo YOGA для своїх творчих мудбордів і пошуків. Чесно скажу, у цих девайсів дуже зручний екран, на якому працює і компанія Litkovska. Тому це тільки плюс.
Як ви втілюєте ідеї сталого розвитку у своїх проєктах?
Я думаю, тут треба згадати про нашу екологічну демі-кутюр лінію ручної роботи «Артизаналь». Ми перероблюємо залишки виробництва, тчемо тканини по всій Україні, переважно на заході, де на старих станках роблять нам новий матеріал, який ми потім перетворюємо на нові колекції. Для мене є цінним, що ми й технологію зберігаємо, і спадщину тих традиційних підходів до домоткацтва, та і загалом крафтовість, яку хочеться зберігати, тому що ця вся ручна праця містить у собі скільки сакральності та любові, це те, що на віки, те, що позачасове.
Що б ви порадили молодим креативникам, які тільки починають свій шлях у сфері моди та мистецтва? Які навички варто розвивати, щоб досягти успіху в сучасному світі?
Бути собою. Висловлювати свої думки і враження, а не чиїсь, відверто рефлексувати. Не боятися зізнань.
Постійний пошук, саморозвиток.
Не оцінювати і не зрівнювати.
Постійно перебувати в роботі, яка вас захоплює.
Ставити максимум і бути вдячними за те, що отримуєте наприкінці.