«За 12 років проєкту ми засвідчили значні зміни в культурі свідомого споживання»: інтерв’ю зі співзасновницею «ЛАСКИ» Анастасією Журавель

Особливості роботи соціального проєкту

Соціальний та благодійний проєкт «ЛАСКА» заснували ще 12 років тому, щоб змінити культурний ландшафт та доброустрій Києва. Творці досі продовжують свою мету: формують спільноту людей, об`єднаних ідеєю усвідомленого споживання, та розв’язують локальні екологічні проблеми. 

В інтерв’ю для ELLE співзасновниця «ЛАСКИ» Анастасія Журавель розповідає про особливості роботи проєкту і плани команди на майбутнє. 

Як виникла «ЛАСКА»? Що стало головною спонукою для проєкту? 

Історія благодійного та соціального проєкту «ЛАСКА» розпочалась у 2012 році на даху київського бару «Фазенда». Там троє дівчат — засновниця Олена Лінькова та дві її тодішні партнерки — тестували перший поп-ап в Україні, де можна було придбати вживані речі. Зароблені кошти передавались на благодійність. Ця модель на той час була новітньою та зацікавила креативну спільноту, отримала величезну підтримку, що й стало потужним поштовхом до продовження.

Місія з того часу сильно не змінилась, закладені цінності та модель проєкту продовжують працювати й зараз, адже наші трансформації відповідають викликам та сьогоденню.

Сьогодні «ЛАСКА» об’єднує два благодійні магазини в центрі Києва, має контейнери для збору одягу в різних локаціях міста, приймає донати речами зі всієї України, допомагає понад 18 фондам й соціальним проєктам, а також внутрішньо переміщеним особам. 

Як ви працюєте? У чому основна місія «ЛАСКИ»?

У створенні спільноти людей, об`єднаних ідеєю осмисленого споживання та активної участі у розв`язанні екологічних проблем, надаючи речам нове життя. Ми віримо в те, що кожен може зробити свій внесок, подарувавши своїм речам друге життя та передавши їх туди, де вони можуть бути корисними. Таким чином, благодійність та екологічність не просто співіснують, але утворюють нерозривний цикл підтримки та відновлення.

Близько 80% зі сортованих речей ми передаємо на гуманітарну допомогу в зони соціальної незахищеності, включаючи дитячі будинки, будинки соціального типу, центри для людей з інвалідністю, школи-інтернати, будинки для людей поважного віку та підтримку ВПО (актуальна інформація регулярно відображається в щомісячних звітах). Також є відсоток текстильного сміття, який ми віддаємо на утилізацію. Решту відсортованого одягу ми продаємо, створюючи додаткові ресурси для підтримки наших благодійних та екологічних ініціатив.

Наш проєкт був створений з метою реалізації благодійної місії, але на сьогодні ми також виділяємо значний час на розв`язання екологічних проблем та свідомий шопінг — зокрема, зниження рівня сміття в Києві. З настанням 2024 року ситуація з утилізацією сміття в Україні є більш актуальною, ніж коли-небудь, і наш проєкт стає невеликою, але важливою ланкою у розв`язанні цієї проблеми. Ми систематично вивчаємо кількість донатів та реалізуємо ефективні методи сортування й використання текстилю, щоб максимально зменшити кількість відходів. 

Щодо благодійності — ми зараз активно займаємося передачею речей та спільними з партнерами соціальними проєктами, які спрямовані на збір коштів для фондів. Ці ініціативи допомагають залучати фінансові ресурси для реалізації наших цілей.

Як відбувається розподіл речей? Чи доводиться якісь речі все ж викидати?

Усі принесені речі проходять через сортування нашими менеджерами (від 6 до 12 тонн речей на місяць), які діють відповідно до внутрішніх правил. Приблизно 80%, залежно від кількості та стану речей, ми розподіляємо між благодійними фондами та гуманітарною допомогою для внутрішньо переміщених людей. Це важливий момент у нашій роботі, оскільки ми прагнемо надавати допомогу тим, хто потребує цього зараз. Для отримання підтримки достатньо звернутися до нас та надіслати фото довідки про потребу.

Решту відсортованого одягу ми залишаємо на продаж у наших магазинах. Прибуток від продажу дозволяє нам утримувати наш проєкт, здійснювати благодійні внески, виплачувати зарплати та податки, а також розвиватися як соціальний бізнес. 

Щомісяця, на жаль, залишається невеликий відсоток текстильного сміття, який не відповідає нашим правилам. Це може бути зношений та брудний одяг, колготи, елементи спідньої білизни й т.д. Такі речі ми вивозимо на утилізацію в Центр управління відходами чи «Україна без сміття». 

Також ми часто співпрацюємо з апсайкл-дизайнерами, для яких відокремлено сортуємо текстиль. З цими дизайнерами ми розробляємо спільні проєкти та колаборації, частину відсортованого матеріалу також надаємо для їхніх творчих ідей. Недавно ми реалізували проєкт з апсайкл-дизайнеркою Ліною Дорошенко, в межах якого старі светри були перетворені в унікальні капелюшки та капюшони. Такий підхід дозволяє нам не лише зберегти, а й надати новий життя речам, які вже втратили свій первісний вигляд. 

Як змінилася діяльність «ЛАСКИ» за останні два роки?

Вона пережила значні зміни та трансформації з початком великої війни. Цей період був випробуванням для всіх, але ми вдало справилися з викликами. Зазначені два роки відзначилися значним зростанням нашої діяльності, яка стала більшою та професійнішою. Попри важкі обставини, ми швидко відновили свою роботу та в березні 2022 року відкрили наші простори. Початково ми активно надавали допомогу тим, хто її потребував у Києві, а згодом зосередили увагу на підтримці внутрішньо переміщених осіб (ВПО). 

Ми зберегли нашу команду та продовжуємо підтримувати одне одного. Також активно співпрацюємо з різними ініціативами та брендами, реалізуючи великі колаборації та інноваційні проєкти. Партнерство з Новою Поштою, що дозволяє нам отримувати донати через їхню службу, вивело наш проєкт на національний рівень та розширило географію діяльності. Це також призвело до збільшення обсягів роботи та підвищення ефективності нашої благодійності. 

Скільки речей принесли в «ЛАСКУ» за 2023 рік? На які речі сьогодні найбільший запит?

У 2023 році наш проєкт отримав значну кількість пожертв та допомоги від громади. За цей період зібрано 468 236 гривні на підтримку українських військових та благодійних ініціатив. Крім того, ми передали у фонди 56 324 кілограми одягу. 

Ми регулярно відкриваємо окремі збори речей для конкретних організацій, батальйонів та ініціатив. Ці збори можна легко відстежувати через соціальні мережі. Щодо найбільш популярних речей, на які сьогодні є найбільший запит, — це чистий одяг у гарному стані та взуття на будь-який вік, рушники, постільна білизна, аксесуари, декор та книжки, а також трикотажні речі, які будуть відправлені на апсайклінг. Інструкції щодо того, як здати речі, можна знайти на нашому вебсайті.

Як виникла ідея з контейнерами для одягу по всьому місту?

Ідея з контейнерами для одягу виникла органічно та поступово, активно ми почали працювати над цим напрямом, коли я доєдналась до проєкту та стала співвласницею у 2018 році.

Це було логічним кроком у нашому розвитку та підвищенні впізнаваності проєкту. Ми вирішили надавати послугу з сортування одягу для текстильних підприємств та встановлювати контейнери в тих місцях, де ми бачимо нашу аудиторію. Це надало нам можливість вийти за межі просторів наших магазинів, стати більш доступним за локаціями та сприяти зручним донатам.

Зараз наші контейнери розміщені в різних місцях Києва. Це дозволяє нам бути ближче до нашої спільноти та зробити участь у благодійних й екологічних ініціативах більш доступною для всіх містян. 

Розкажіть про свої соціальні ініціативи та благодійні проєкти. На що вони сьогодні спрямовані? Як працює благодійно-екологічне коло?

Ми активно розвиваємо ініціативи та проєкти, спрямовані на підтримку громади та заохочення сталого споживання. Один із ключових напрямків нашої діяльності — колаборації. 

З грудня 2022 року ми регулярно організовуємо благодійні маркети, які відбуваються кожні три місяці. Ці маркети включають участь улюблених українських брендів, які надають товари, які вийшли з асортименту або мають невеликі дефекти. Зібрані кошти з продажу направляються на благодійність. Ми постійно розширюємо спектр брендів та ініціатив, але головна мета — зібрати кошти, щоб допомагати тим, хто цього потребує, та давати речам можливість використовування, навіть якщо в них є недоліки. Наступний такий маркет пройде 23 та 24 березня на Малопідвальній, 15.

Крім того, ми регулярно проводимо Дні Спільноти — це дозволяє гостям завітати в наші магазини, зробити екологічний шопінг, познайомитися з проєктом та приєднатися до спільноти. Так ми формуємо спільноту, об`єднану спільними цінностями та ідеями сталого розвитку.

Як змінилася культура свідомого споживання серед українців за час існування вашого проєкту? Яку динаміку ви спостерігаєте?

За 12 років проєкту ми засвідчили значні зміни в культурі свідомого споживання. Глобальний зсув до сталого розвитку та екологічної свідомості справді вплинув на мислення та поведінку громадян, у тому числі на наш проєкт та його аудиторію.

На мій погляд, з 2017 року і по теперішній час відбулася помітна еволюція у ставленні українського суспільства до сталого розвитку. Спочатку концепція екологічно життя набула популярності, що призвело до появи екологічної продукції та заходів сталої моди в Києві. Спільнота апсайклінг-дизайнерів та підприємців відчула значне зростання, а українські стійкі бренди отримали визнання у світовому масштабі.

Ці зміни в культурній динаміці відображають ширшу глобальну тенденцію до впровадження екологічно свідомих практик. Сталий розвиток став частиною повсякденного життя людей, вплинув на вибір їжі, одягу та способу життя. Період до початку повномасштабної війни ознаменував для мене пік інтеграції стійких практик між підприємствами та громадянами в Україні.

Воєнний стан, змінив безпосередні пріоритети, але, на мій погляд, основні цінності сприяти екологічному добробуту залишаються актуальними для українців. Впевнена, як війна завершиться, акцент на екологічне та свідоме життя відновиться. Громадяни та підприємства переоцінять свою роль у сприянні регулюванню природи та розв`язанні екологічних проблем.

Що ви радите тим, хто тільки хоче стати екосвідомим? З чого почати?

Мої поради дотичні до нашої мети проєкту, тому казатиму, як провести час з думкою про екологічний fashion та можливість подумати про своє життя з турботою про клімат.

Якщо вам цікава тема зеленого споживання та стійкості в моді, а також те, як це можна зрозуміти у контексті світової моди, то вам до експерта Alec Leach. Ви можете стежити за ним або підписатися на його розсилку, де він розповідатиме про осмислення моди в епоху кризи, а якщо підете далі, раджу купити книгу The World Is On Fire But We’re Still Buying Shoes. Щодо денної турботи про клімат — дуже раджу слідкувати за спільнотою COMMONS. Коли починаєш вивчати тему екології, то бачиш багато важливої інформації, яка нас оточує у всьому — від того, що ви носите та їсте, до того, про що ви мрієте та хочете залишити після себе. 

Реклама

Популярні матеріали

Чай з кульбаби: корисні властивості, правила приймання та...


Національна спадщина: 5 забутих страв української кухні


Куркума для схуднення, омолодження та виведення токсинів: як і...


Читайте також
Популярні матеріали